Gå til innhold

Prosjekt: noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal ha prosjekt på skolen og vår gruppe har da bestemt seg for å lage en film og i den sammenheng har jeg noen spørsmål:

1. Hvor mye koster en vanlig DV film?

2. Hvis jeg endrer speed på ting så begynner ting å hakke.. Hvorfor? hva er feilen?

3. Er det mulig å skille lyd å film fra hverandre i premiere? Slik som det er nå er det ikke mulig å fjerne f.eks bare lyden uten at den samme delen av filmen forsvinner. Dette er vanskelig og forklare men det jeg vil er altså å edite enten bare lyden eller bare filmen uavhenig av hverandre.

Håper det var noen som skjønnte dette, og finner jeg en bedre måte og formulere det på skal jeg forte meg å redigere posten :)

Mvh Ruben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvis det er mini DV du mener så er prisen fra 70 - 200 for en kassett.

2. Har du rendert prosjektet og kjører du med programvaren og videofilene på separate nydefragmenterte harddisker (med god plass) ?

3. Ja det går fint. Sett ned lydstyrken på original lydsporet i den sekvensen du ønsker annen lyd og legg til ett (eller fler) nye lydspor med ønsket lydstyrke. Det finnes masse artikler om bruk av Premiere her på forumet og andre steder på nettet...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
2. Hvis jeg endrer speed på ting så begynner ting å hakke.. Hvorfor? hva er feilen?

Hva mener du med å hakke ? Mener du at Premiere/Annet program har problemer med å vise filmen ordentlig ? Eller mener du at hvis du f.eks. setter ned hastigheten på en filmsnutt til 1/5 av vanlig hastighet så blir det litt oppstykket bevegelse ?

I det første tilfellet så kan det være så mangt men kanskje helst en prosessor som ikke er kraftig nok. Det andre er pga. måten film er bygd opp, 25/30 bilder i sekundet. Hvis du setter ned hastigheten til 1/5 så må hvert bilde vises 5 ganger så lenge for at du skal få den hastigheten du vil, og det betyr at du vil enkelt se at ting "hakker".

Løsningen på det første er å finne ut hvorfor det hakker, om det er prosessor, grafikk-kort, harddisk, etc. og så evt. oppgradere det.

Løsningen på det andre er å få tak i programvare eller plugins som fikser "retiming". Et eksempel på dette er Reelsmart Twixtor (http://www.revisionfx.com). Retiming vil si at i stedet for å vise ett bilde 5 ganger så lenge så finner den ut hva som beveger seg fra ett bilde til et annet, og hvor mye, og så skaper den de bildene i mellom. Dette vil ikke fungere bra på alle eksempler, men i mange tilfeller blir det svært gode resultater, og du kan da simulere høyhastighetskamera. Prisen er heller ikke voldsom, selv om $329 kan være en del for et skoleprosjekt. Et alternativ er et frittstående program fra Realviz (http://www.realviz.com/) som koster omtrent det samme for basispakken, men denne har jeg ikke testet.

3. Er det mulig å skille lyd å film fra hverandre i premiere?

Du har en unlink mulighet som skiller bilde og lyd slik at du kan flytte dem uavhengig av hverandre og til og med slette den ene. Jeg har ikke Premiere på jobb-pc'en så jeg kan ikke finne funksjonen for deg men se i hjelpefilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...