Gå til innhold

Problemer med ustabil PC, atter en gang...

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en PC som har en merkelig sykdom...

CPU er stabil som fjell (har kjørt ca. 2200 CPU benchmarks i Sandra uten problemer).

Minne er også stabilt (også bekretftet av Sandra).

Men PC'en låser seg ofte av uforklarlige grunner; klarer bare noen få sekunder med 3DMark 2001, av og til under scanning etter virus, en gang under installasjon av XP, start av spill osv. Hva kan dette skyldes?

Har reinstallert XP uten at dette løste problemet.

XP1800+

Abit KG7-Lite

256MB TwinMos PC2100

GeForce 4 MX440

80GB WD HDD

SoundBlaster 128

Billion ISDN kort

++

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva som er galt men jeg har delvis samme problem. Har samme hovedkort og skjermkort men xp1700 cpu. Kanskje det er kombinasjonen av hardware som lager bråk.

Har bare problemer i spill, får enten blåskjerm og auto-restart, eller så avsluttes bare spillet. (Dette kom seg etter at jeg skrudde av "super-bypass etellerannet" i bios) Dette kan skje etter at jeg har spilt flere timer, eller rett etter oppstart av spill. (Win-xp er som regel stabilt)

Tror det er skjermkortet som lager trøbbel.

Noen som vet?

Lenke til kommentar

har flasha biosen et par ganger. cpu tempen er på ca. 45 (50 når jeg spiller). kabinettet mitt er helt åpent(uten deksler) og har psu på 300w.

Kan det være at det er noen funksjoner( antialias(bare et eksempel)) som skjermkortet mitt ikke støtter, men som spillet bruker?

Fikk netopp nytt skjermkort på garanti fordi viftemotoren på det forrige brant opp.

Lenke til kommentar
har flasha biosen et par ganger. cpu tempen er på ca. 45 (50 når jeg spiller). kabinettet mitt er helt åpent(uten deksler) og har psu på 300w.

Kan det være at det er noen funksjoner( antialias(bare et eksempel)) som skjermkortet mitt ikke støtter, men  som spillet bruker?

Fikk netopp nytt skjermkort på garanti fordi viftemotoren på det forrige brant opp.

Sinnsykt mange som sliter med driverproblemer med nvidia kortene. Spesiellt disse nye driverene som ikke er whql sertifisert fra microsoft.

Prøv å bytt tilbake til en digitalt signert driver.

Hvis ikke så går dere på "My Computer", høyreklikk, så properties, så på Advanced, for så å trykke på "Settings" under "Startup and Recovery".

Ta så vekk "Automatically restart", da får man en blåskjerm hvor du ser feilmelding og hvilken fil som har forårsaket kræsjen.

Da slipper du at maskinen bare restarter uten at du får vite grunnen.

Men som sagt, prøv en litt eldre driver som er sertifisert av microsoft hvis dette ikke funker.

J0lle

Lenke til kommentar

Har på sånn at du ser hvilke filer som er årsaken til reboot. På det gamle skjermortet(det som brant) sto det alltid at det at det var skjermdriveren nv4"osv".exe(Dette kom uansett hvilken driver versjon jeg brukte(prøvde 2-3 stk))

Etter at jeg fikk nytt kort står det andre ting som f.eks irq_no_less_or_equal. Har sett noe med denne feilmeldingen i en annen tråd om at det var timingen på minnet eller no sånn. men jeg har ikke klokket noe som helst på min pc.

Har også prøvd et par forskjellige driverversjoner på kortet jeg har nå, men jeg bruker jeg de som kommer med windows for de er mer stabile enn de nyeste driverne.

Kan det hjelpe å stille opp ram-spenninger for å gjøre det mer stabilt?

Lenke til kommentar

Kan det hjelpe å stille opp ram-spenninger for å gjøre det mer stabilt?

Ja det kan hjelpe det, men hvis du kjører på normale settings, uten noen form for overklokking. Så skal det ikke være nødvendig å sette opp volten.

J0lle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...