Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig XP mot Win98 nettverksproblem!

Anbefalte innlegg

Mange rapporterer problemer rundt nettverkshastighet i XP. Etter et betydelig antall timer på nettet søkende etter svar, prøver jeg å legge frem min problemstilling her.

Jeg har to PC'er i et 10/100 Mbps TCP/IP nettverk over en 10/100 hub. Nettverks-hardwaren er grundig testet og funket ypperlig mot PC'ene under Win98. Nettverkskort og hub er av merket Addtron, og kortene har så vidt jeg skjønner Realtech chipset's.

Jeg installerte XP fra bunnen av på den ene PC'en, en ABIT KT7a RAID med 800 Duron (oppdatert iht. anbefalinger fra Paul's unofficial FAQ). PC'en med Win 98 er en Pentium III 450 mhz.

HVIS jeg jeg spiller av en 250 mb avi-video fil på XP'en over nettverket(filen ligger på Win 98 maskinen), hakker det fælt! Til tider har jeg knapt en frame pr sekund. Ved avspilling motsatt vei (samme fil lagret på XP, avspilt på Win98) er alt perfekt. Nettverksbelastning ligger på 30-35% i begge tilfeller målt med Task Manager på XP. XP har forøvrig ingen problemer med å spille av samme fil fra egen harddisk.

Spiller jeg begge av samtidig, øker belastningen på nettverket til det dobbelte (som forventet). XP'en hakker og stopper til tider opp. Win98 funker perfekt!

NB: Jeg er rimelig sikker på at dette ikke skyldes QoS.

-Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke mer av båndbredden blir brukt?(uanstt hva jeg sender/mottar fra/til XP så er det belastningen 30-35%)

-Forbereder ADSL innstallasjon med SMC-Router, og er i tvil om jeg vil få full utnyttelse.

Setter pris på om noen kan peke meg i riktig retning.

§:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...