Gå til innhold

Canal Digital - erfaring med hastighet, trafikktyper og portbegrensninger

Gjest Slettet+25fdg

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+25fdg

Jeg vurderer en 25/5-linje fra Canal Digital. Har NGT fra før, som jo ikke har noen spesielle begrensninger på hva du gjør med linjen.

Da lurer jeg på om noen har erfaringer med Canal Digital, og følgende:

- Portbegrensninger ut (spesielt 20-22, 80, og 989/990)

- Hastighet på diverse typer trafikk ut og inn - shaper de ned torrent-trafikk eller nedlasting via http eller ftp?

- Noen andre begrensninger det er kjekt å vite om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CD kjører modemene i brigde så alle porter er åpne (eit unntak på 135 etter kva eg husker, men denne er sperra i nettet ikkje i modemet)

Slik det ser ut no så overbooker dei nodene sine litt vel mykje.

25/5-linje for meg gir mellom 15/5 til 24/5 alt etter tid på døgnet.

Tidlegare har dei begrensa torrent-trafikk i dei værste peaktidene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+25fdg
CD kjører modemene i brigde så alle porter er åpne (eit unntak på 135 etter kva eg husker, men denne er sperra i nettet ikkje i modemet)

Så man kan sette opp en webserver og SSH-server uten problemer, og laste ned via torrents/ftp uten å bli strupet? Så nemlig at de eksperimenterte litt med shaping for noen år siden, men har liksom ikke hørt noe mer om det.

Lenke til kommentar

Har kjørt FTP-server som backup for familien ei god stund, ingen problem med det.

Einaste som kan vere problematisk er om ein kjører ein kommersielt site på linja, det trur eg bryter mot EULAen. Det som gjer ein bonuspakke er at du får 3 iper frå "modemet" dette er ingen NAT-adresser men offisielle iper. Så med litt kløkt når ein setter på så kan ein kjøre tre servicer på forskjellige fysiske ipadresser men same port.

Lenke til kommentar

Samme hos meg som hos Jankee mht overbooking...får mellom 5 og 15 ned på ettermiddagen og kvelden...og 25 om natten og på formiddagen. Opphastigheten er alltid 5.

Jeg har aldri merket noe slags struping av torrents de to årene jeg har hatt det...som Jankee sier er det mulig dem gjorde det før...eller andre steder enn hos meg.

Ser en bort fra at jeg ikke får hastigheten jeg skal ha hele døgnet, må jeg si meg fornøyd i det store og det hele. Stabilt har det vært, og opphastigheten er lysår bedre enn ADSL linja jeg hadde.

MVH

Tommy

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...