Gjest Tørst Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg går på en ekstrem lavkarbodiett for tiden med inntak av maksimum 20g om dagen. Spiser godt med kjøtt, grønnsaker, hjemmelaget brød, pålegg osv så ikke tro at jeg sulter meg ihjel av den grunn Problemet mitt er at jeg er ekstrem tørst. Drikker kun vann, gjerne 4-5 liter om dagen, og kaffe men da begrenset til noen kopper på jobb. Tørsten aldri blir borte og jeg har konstant tørre lepper som kan tyde på en viss form for dehydrering. Vannlating står i still med mengden drikke og pisser kanskje 1 gang pr. andre time. Kan årsaken til dette være mangel på salt, som kjent binder vann i kroppen? Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Diabetes? Insulinet benyttes til å flytte sukker mellom utsiden av cellene til innsiden av cellene så cellene skal kunne nyttiggjøre seg sukkeret i blodet. Ved insulinmangel hos en diabetiker hoper sukker seg opp i blodet og utskilles etter hvert i urinen. Symptomer på diabetes er tørste, økt urinutskillelse, kløe i hud og slimhinner, særlig omkring kjønnsorganene. Langtidsskadene på de minste blodårene i netthinne, nyrer, nerver og føtter gir etter hvert svekket syn, dårlig nyrefunksjon, nedsatt følelsessans og nedsatt sirkulasjon i lemmene og huden. Diabetes kan opptre i alle aldre, men er mest vanlig hos eldre. Ved bruk av doping, spesielt i form av insulin for å få større muskler, påfører man kroppen de samme symptomene. Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Diabetes, tenkte akkurat på det samme. Du kan kanskje gå til legen å få skjekket det? Uten at jeg er noen doktor så må jeg vel si at å drikke mye vann har ingen vondt av. Og jeg får alltid tørre lepper når kulden smyger seg på. Tror ikke det er mangel på salt. Er det ikke sånn at du skal spise lite / ingenting salt når du er på lavkarbo? Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg har vært mye av-og-på lavkarbodietten de siste årene, og ekstrem tørste har jeg alltid kun fått direkte av når jeg har spist f.eks. mye bacon, som da er veldig saltet. Ellers har jeg aldri hatt noe særlig ekstrem tørste, det heller slik at jeg drikker altfor lite. Så din ekstreme tørste føler jeg meg ganske så sikker på ikke er skyld i kostholdet. Jeg anbefaler deg derfor å ta en tur til legen, først som sist. Eventuelt (om du virkelig ikke vil gå til en lege) kan du først få tak en blodsukkerverdimåler og teste hvor høye/lave nivåene dine er. Resultatet for "normale mennesker" skal vanligvis ligge mellom 4 - 8 mmol, og du som nesten ikke spiser karbohydrater bør da få et resultat på litt over 4 mmol, uansett når på døgnet du måler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå