Ole3 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Min gamle CRT begynner å gi tydelige signaler på at nok er nok. Jeg ser etter en skjerm til tekst og fotoarbeid. I forbindelse med tekstarbeidet er jeg avhengig av litt størrelse på bokstavene da synet ikke er så godt som det har vært. Finnes det noen oversikt over hvilken skjermstørrelse som passer til hvilken oppløsning slik at skriften ikke skal bli for liten? (Jeg antar jeg kommer til å kjøpe en ca 22" skjerm.) Ole Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 jeg tror ikke det finnes noen fasit på det. forøvrig så er skriftstørrelsen i utgangspunktet uavhengig av oppløsningen på skjermen. den feilen mange gjør er å stille ned oppløsningen for å få større tekst. da blir teksten også grovere eller får et mere taggete utseende. løsningen er bestandig at man har så høye oppløsning men kan ha på skjermen. lcd skjermer har bare en oppløsning som er den korrekte. det er den som gir best bilde Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Tusen takk for svar! Jeg har forstått at skjermoppløsning er en ganske statisk greie på LCD-skjermer. Er det ikke slik at en god del applikasjoner ikke lar deg skalere teksten på noen skikkelig måte, for eksempel Outlook forhåndsvisning og explorer (dermed er vel ikke den reelle skriftstørrelsen uavhengig av oppløsningen på skjermen)? Da er det vel antall pixler pr tomme som avgjør hvor stor skriften faktisk blir på skjermen? Det er mulig jeg problematiserer dette, men fra tidligere erfaring (som nå godt kan være foreldet, i så fall fortell meg det gjerne) så vil jeg helst unngå å ende opp med en skjerm som er vanskelig å lese fordi skriften blir for liten. Igjen takk Ole Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) det er slike at i enkelte programmer kan man zoome inn og ut teksten mens med andre går det ikke. da må man bruke en permanent strøelse som brukes i alle programmene. det stiller man inne i Windows kontroll panel ( jeg har fortsatt Windows xp men regner med at det ikke er stor forskjell med de andre versjonene heller). det er forsatt ikke skjermens oppløsning som er avgjørende hvor stor skrift du har det finnes også en mulighet til å stille PTT. slik jeg forstår det så øker eller minker du punkt tettheten med det. du finner det ( i xp) under kontrollpanel--> skjerm --> innstillinger -->avanser . velg folderen generelt. når jeg zommer teksten jeg har skrevet ( controll tasten og scrolle hjulet på musen eller egne taste på tastaturet så blir skriften større uten at den også blir grovere ) Endret 15. januar 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
Merko Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Man kan jo også bruke den zoom greia som er innebygd i Windows. Kanskje ikke like praktisk overalt men.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 jeg vet ikke hvordan det fungerer i w7 og vista , men i xp er det mere som en "digital zoom" d.v.s at punktene forstørres slik at grafikken blir grovere Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Windows 7 har mere avanserte løsninger for skalering av tekst. http://windows.microsoft.com/en-us/windows...rger-or-smaller Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 i demoen er det en ting som jeg susset lit over hvis man snakker om zooming av tekst. man måtte altså omstarte pcen etter endringene. hos xp er ikke alltid det nødvendig. derfor trodde det at det samme gjaldt for senere versjoner også forøvrig så oppfattet jeg det slik at mulihetene totalt sett er ganske like , men det er forskjelige måter å gjøre det på. w7 bør i så måte være bedre. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Takk for alle svar! Er da konklusjonen at skjermoppløsningen ikke kan bli for høy pr tomme mhp på lesbarhet, fordi justeringsmuligheter i operativsystem og applikasjoner kompenserer for for liten skrift? Ole Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 ja. husk nå på at store skjermer ( f.eks 30 tommer) må ha veldig høy oppløsning for at grafikken skal bli bra Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Takk for alle svar! Er da konklusjonen at skjermoppløsningen ikke kan bli for høy pr tomme mhp på lesbarhet, fordi justeringsmuligheter i operativsystem og applikasjoner kompenserer for for liten skrift? Ole tja... Operativsystem scanner og velger skjermens "native" oppløsning. Om dette ikke skulle skje er det enkelt å sette denne verdien manuelt med utgangspunt i skjermens spesifikasjoner. Lesbarehet kommer velsåmye ann på øyet som ser... noen liker det stort, andre liker det skarpt. Jeg liker begge deler og synes derfor at 1920 x 1200 på 24" er genialt, har prøvd samme oppløsning på 26" og synes det ble for stort skjermområde. Merket det på hvor mye øya måtte vandre fra side til side, opp og ned, men så har jeg skjermen på en armlengdes avstand og da er nok muligens 26" litt overkill. Ikke at det er veldig synlig for det blotte øyet, sa la oss kalle det "teoretiske kvalitetsverdier". Det sies at høyere pixeltetthet gir et skarpere og renere bilde. Noe som er en velså viktig faktor hva angår lesbarehet (when less is more...) I min overgang fra 26" til 24" i samme oppløsning var dette faktisk merkbart positivt. Oversikten under bør si litt om dette: 19" (1.280 pixels x 1.024 pixels) pixel distance = 0.294 mm 22" (1.680 pixels x 1.050 pixels) pixel distance = 0.282 mm 24" (1.920 pixels x 1.200 pixels) pixel distance = 0.270 mm 26" (1.920 pixels x 1.200 pixels) pixel distance = 0,287 mm Valgte også 1920 x 1200 for å ha det lille ekstra i høyden, veldig fint ved bruk av dokumenter, nettlesere, eller ved bilderedigering. lykke til ! edit: husk at du kan enkelt zoome inn og ut i nettleser ved å holde ned venstre Ctrl og rulle frem og tilbake på hjulet på musa ) Endret 18. januar 2010 av flu Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 at Operativsystem scanner og velger skjermens "native" oppløsning er jeg ikke helt enig med deg i. Windows har en standard det stiller seg inne etter ( avhengig av versjonen). resten er opp til brukeren eller den som setter opp systemet. for å få rett oppløsning (med fargeprofil og andre egenskaper ) på skjermen er man avhengig av at driveren til skjerm er installert Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Windows har da ingen problemer med å finne rett oppløsning etc fra nyere skjermer. Det trengs ingen spesiell driver til skjermen for å spørre om EDID data. http://en.wikipedia.org/wiki/EDID Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) at Operativsystem scanner og velger skjermens "native" oppløsning er jeg ikke helt enig med deg i. Windows har en standard det stiller seg inne etter ( avhengig av versjonen). resten er opp til brukeren eller den som setter opp systemet. for å få rett oppløsning (med fargeprofil og andre egenskaper ) på skjermen er man avhengig av at driveren til skjerm er installert ahhh....kan nok stemme det....har liksom fortrengt minnet av både XP og ikke minst Vista. Windows 7 er derimot plug'n'play så langt jeg har erfart Windows har da ingen problemer med å finne rett oppløsning etc fra nyere skjermer. Det trengs ingen spesiell driver til skjermen for å spørre om EDID data.http://en.wikipedia.org/wiki/EDID ja, nemlig....husker jeg rota fælt med dette i en lumsk versjon av XP for mange år siden, men minnes at det var plug'n'play i Vista Endret 18. januar 2010 av flu Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 W7 installerer vel rett driver med en gang jeg har bare erfaring med xp og tidligere versjoner. skjermløsningen var bare i en slags VGA modus første gangen man installerte den versjonen Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 W7 installerer vel rett driver med en gang jeg har bare erfaring med xp og tidligere versjoner. skjermløsningen var bare i en slags VGA modus første gangen man installerte den versjonen jepp, finnes den ikke lokalt går den rett på nett uten en tirade av Vista-type-sikkerhets-bullshitt. Glemmer ikke hvordan jeg knota for å få bredskjermsoppløsningene tilgjengelig i XP og husker ikke hvordan jeg fikk det til, det bare ble sånn. Those days.....pfffhhhh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå