Gå til innhold

Hva synes dere om Telekiosken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stort sett latterlig dyrt, jeg er stadig innom og lar meg sjokkerer over prisnivået kontra netthandel. Dog er ikke dette noe unikt for Telekiosken, for min del kunne alle disse fysiske mobilsjappene gå konk uten at jeg ville ha savnet dem.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Stort sett latterlig dyrt, jeg er stadig innom og lar meg sjokkerer over prisnivået kontra netthandel. Dog er ikke dette noe unikt for Telekiosken, for min del kunne alle disse fysiske mobilsjappene gå konk uten at jeg ville ha savnet dem.

Det koster en god del mer å drive fysisk butikk kontra nettbutikk.

 

Mange av nettbutikkene kan i teorien drives av én person, fra gutterommet hjemme, hvor de rett og slett bare videresender ordren til leverandøren som sender ut telefonen for dem. Med andre ord... minimale utgifter. Selv de som har eget lager, kan ha det på et sted med lav husleie, og minimalt antall ansatte.

 

En butikk har husleie på et dyrt (og gjerne større) sted da de må være tilgjengelig for kundene, det må være flere ansatte da kundene trenger veiledning, åpningstidene kan være lengre, utstillingsmodeller som må selges som b-vare da det er siste som er igjen, høyere utgifter til strøm og en rekke andre utgifter som er høyere enn for en nettbutikk. Nettbutikkene kan i teorien selge mobiltelefoner uten fortjeneste (til og med tap) fordi de ved salg av ekstrautstyr tjener akkurat nok til at firmaet kan gå rundt.

 

Jeg har selv jobbet i en butikk som solgte mobiltelefoner, og selv om prisnivået er "sjokkerende" høyt kontra netthandel, så er det ikke mye fortjeneste, og man må bare håpe på å selge en del abonnementer og ekstrautstyr, ellers går man konk i løpet av kort tid (og da har du jo fått ønsket ditt oppfylt).

 

Mange ønsker en fysisk butikk å gå til når de handler dyre gjenstander, og det gjør de rett i spør du meg. Jeg har ikke tall på hvor mange kunder som ville sende inn telefonen til service. Jeg sjekket alltid telefonen før jeg gjorde det, og kom ofte frem til at det var en feil innstilling i menyer eller en enkle oppdatering av software. En nettkunde hadde nok sendt den rett inn, betalt porto til nettbutikken, som sender den til verkstedet, som sender den tilbake med regning for porto og forundersøkelse. Allerede der har nettkunden tapt masse på å kjøpe på nett fremfor fysisk butikk. I tillegg er det mange gode grunner til å kjøpe i butikk, men jeg orker ikke gjengi alle her. Jeg har nevnt de i en tidligere post, men finner den ikke igjen akkurat nå.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er veldig klar over disse forskjellene i kostnader men nå prisforskjellen i noen tilfeller nærmer seg 2000,- så er det mye.

Jeg bestilte i kveld en N900 til ca 4600, Telekiosken mente de skulle ha ca 6000,- for den samme og det er rimelig stor forskjell.

Jeg hadde endel spørsmål rundt denne men jeg tviler sterkt på at noen av de hadde blitt besvart av "faghandleren", de hadde vel bare sett dumt på meg.

Lenke til kommentar

Forskjell på pris i fysisk butikk og nettbutikk er helt greit, men da bør man også få noe igjen for å handle dyrere i en fysisk butikk. Dette kunne være hjelp til overføring av kontakter fra gammel til ny telefon, oppsett av MMS, bytte av SIM-kort eller noe i den duren. Men alt dette tar Telekiosken ekstra betalt for.. Når de da jevnt over har middels til dårlig kompetanse på produktene de selger, så er det ikke mye grunn igjen til å betale mer for å handle produktet der framfor på å handle på nett.

 

Sorry Telekiosken, men hvis dere skal ta så godt betalt så må dere gi noe tilbake.

Lenke til kommentar

Så dere mener prisene er for høye og kanskje også dårlig kompetanse blandt annsatte i butikkene. Jeg er ikke enig med det siste. Har vært innom Telekiosken, Elkjøp, Spaceworld etc og det er gjevnt over det samme nivået på selgere. Noen har jo mer erfaring en andre, men rent generelt, mye av det samme.

 

Når det gjelder oppsett av mms, nytt sim-kort osv, som snubbel nevner i innlegget over meg, så stemmer det bare sånn halvveis. Jeg har fakstisk fått beskjed at jeg måtte betale for å få nytt simkort før, og det er jo forsovidt ikke nødvendig å ta betalt for. Jeg kan samtidig også se at de tar en hundre-lapp for det, fordi du får det med en gang og det funker med en gang, med andre ord: God service!

 

Men at det skal være forskejllige priser fra butikk til butikk er jo litt dumt, men det er fordi at Telekiosken ikke har noe anonsert pris på sim-kortene, derfor kan de i utgangspunktet ta 10.000 for det.

Lenke til kommentar

1500-2000 kroner som nevnt over her, er alt for stor prisforskjell. Det er jeg helt enig i. Der jeg jobbet la vi oss noe over nettprisene til samme kjede som vi var innlemmet i, men det var stort sett en fortjeneste på 10-300 kroner (om vi solgte uten abonnement). Forskjellen fra nettprisen var da omtrent den samme.

 

Vi tok betalt for bytte av SIM-kort, men vi tok aldri en krone for andre tjenester som vi tilbød. Oppsett av MMS, WAP og lignende er jo ekstremt enkelt og raskt. Man skriver bare kundens telefonnummer inn i en boks på operatørens hjemmeside, og åpner meldingen som da tikker inn på telefonen. Å lade en kundes telefon koster oss heller ikke mer enn et øre eller to i strøm.

 

Bytte av SIM kort er litt mer styr da kunden på noen operatører må skrive under på et ark som kom ut gjennom en slags bestillingsprosess, så måtte vi sette inn SIM-kortet, starte opp telefonen, skrive kode og evt endre til kundens gamle. Vi overførte også telefonnummer fra det gamle SIM kortet til telefonen om kunden fortsatt hadde dette, uten at det kostet mer. Totalt kan bytte av SIM kort inkludert oppsett ta noen minutter, og derfor tok vi betalt for akkurat den biten.

 

Samtidig var alle som jobbet i denne butikken kurset (bortsett fra en ekstrahjelp), samt at hver butikk hadde en telespesialist som hadde vært på et utvidet kurs, og da kunne man i teorien alt fra det aller enkleste (hvordan ringe med en telefon) til litt mer avanserte tekniske saker som gikk på hvordan de forskjellige mobilnettene fungerte blant annet. De som var interesserte i å lære, og å gi best mulig service, lærte seg disse tingene og brukte dem.

 

Så i mange butikker forsvarer en viss prisforskjell seg. Men dessverre er det for mange deltider og ekstrahjelper som ikke får den nødvendige opplæring verken i service, salg eller kunnskap om produktene.

 

For mange ville det vært et savn om det ikke fantes fysiske mobilbutikker. De som vil ha hjelp til noe og ikke har noen å spørre, eller om man mister SIM kortet og ikke vil vente en uke på å få det tilsendt i Posten. Mange trenger også selve telefonen der og da, fordi den gamle sluttet å virke for en time siden, og mange foretrekker også å handle i fysiske butikker av andre grunner. Men det går mot mer og mer netthandel, og utvalget mobilutsalg vil nok etterhvert forbeholdes de største elektrokjedene.

Lenke til kommentar

Har noen eksempler, kjøpet en N82 i sommeren 2008 hos Elkjøp og Telekiosken kostet den 5300,- hos komplett 3700,-.

Skulle ha en skikkelig billig Nokia, hos kjedene fikk jeg ingen under 1200,- på web 600,-

Like ille på N900, blodpriser og hadde jeg begynt og spurt selgerene om detaljene i Linux OS-et som gjør denne telefonen spesiell så hadde jeg nok fått valuta for pengene jeg hadde måttet betalt ekstra for i faghandelen...

Jeg var innom og kikket på HTC Hero og spurte litt om det OS-et men "fagmannen" på 20 så på meg som jeg hadde snakket Japansk og antagelig hørtes det japansk ut for ham også....

Verdiløst med andre ord.

Lenke til kommentar

Og ta opp de virkelig interessante spørsmålene er logisk nok ikke aktuelt.

På N900 er jo dette hvor grensen går mellom Linux-OS og telefon-hardwaren, hvor mye databehandling av brukerdataene i form av f.eks tale kan du gjøre i OS-et før det blir rutet inn i telefon-HW, kan man skrive om SMS og adresseboksubsytemet, har man nok CPU-kraft, DSP osv ;)

Lenke til kommentar
Og ta opp de virkelig interessante spørsmålene er logisk nok ikke aktuelt.

På N900 er jo dette hvor grensen går mellom Linux-OS og telefon-hardwaren, hvor mye databehandling av brukerdataene i form av f.eks tale kan du gjøre i OS-et før det blir rutet inn i telefon-HW, kan man skrive om SMS og adresseboksubsytemet, har man nok CPU-kraft, DSP osv ;)

 

Det virker som om du bare har dårlig erfaring med selgere. Det virker også som om du går litt rundt å prøver å stille dem de absolutte vanskeligste spørsmålene for så i etterkant å si at de ikke kan jobben sin. Jeg har nesten alltid fått god hjelp når jeg spør i butikker, om det er Telekiosken eller Elkjøp, de fleste kan det de driver med.

 

Jeg syns det er rart at du irriterer deg over det når du likevel handler i nettbutikkene. Der får du jo ikke noe hjelp, det er akkurat som en Telekiosk uten forhandler. Det er jo irriterende, mye å velge i mellom. Hvis du spør så skal dem kunne svare på de fleste spørsmål, men jeg kjønner godt at noen ikke klarer å svare hvis du går inn i butikken og spør om HTC CPU-kraft og DSP, det er ikke alle som har kommet så langt at de kan svare deg på det, husk at det er veldig mye man må lære når man står der. Det de derimot må gjøre når de står der og ikke kan svare på spørsmålet ditt er jo å sjekke det opp med en annen, sånn at de kan svare deg på det.

 

Alt i alt, så tror jeg ikke de fleste kunne klart seg uten butikkene. Det er veldig mange som ikke er så gode med teknikk og derfor er det greit med god hjelp. Et annet pluss er at man får varen på stedet!

 

Ikke la diskusjonen spore helt ut da, folkens. Den var laget for å gi ris og ros til Telekiosken, ikke rent generelt butikker.

Lenke til kommentar

Enkelte kunder har noen (få?) dårlige erfaringer med for eksempel telebutikker, og gjerne ubevisst går man rundt med en innstilling om at disse forhandlerne ikke har livets rett. Da ser man kun det man vil se, og ikke så mye annet.

 

At det ikke finnes telefoner til under 1200 kroner på kjedebutikkene er bare tull. Siden jeg begynte å jobbe i mobilbutikk til jeg sluttet, hadde vi hele tiden en Nokia til 300 kroner. Vi hadde også en til 700 og en til 1000. I tillegg hadde både Sony Ericsson, Samsung og LG et par rimelige modeller til under tusenlappen hver. Alle butikker jeg var innom i samme kjede, hadde stort sett de samme modellene på lager, til samme pris.

 

Uten å påstå noe som helst, tror jeg at mange av de som klager, har forsøkt et fåtall butikker, og skjærer hele bransjen over samme kam med den erfaringen. For det som legges frem av agvg her, stemmer absolutt ikke med min erfaring. Faktisk er det så mange feil i forhold til det jeg vet er fakta i mange kjeder, at jeg lurer på hvor stort faktagrunnlag som legges til bakgrunn for uttalelsene.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar
Og ta opp de virkelig interessante spørsmålene er logisk nok ikke aktuelt.

På N900 er jo dette hvor grensen går mellom Linux-OS og telefon-hardwaren, hvor mye databehandling av brukerdataene i form av f.eks tale kan du gjøre i OS-et før det blir rutet inn i telefon-HW, kan man skrive om SMS og adresseboksubsytemet, har man nok CPU-kraft, DSP osv ;)

 

Av ren nysgjerrighet.. Hva er egentlig svaret på dette?

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Tja, man reiser da ikke land og strand og leter etter billige telefoner, jeg snakker selvsagt om telefoner uten noe abonnement og da jeg skulle ha det var det ikke og få, ingen interesse for og skaffe det heller så jeg bare bestilte selv.

Og nei, jeg gidder igrunn aldri og stille så mange spørsmål fordi jeg har vel igrunn funnet ut at selgerne har lite og melde. Så på Android HTC-er i en by nær meg, en ville selge meg en iphone, en selger hadde ingen ide om hva slags os den hadde og hva som var spesielt med det i såfall og den tredje hadde litt kunnskap

kunne forstå hvorfor jeg fant dette OS-et interessant.

 

Min konklusjon er denne at er man teknologisk oppegående, kan Google så er fysiske butikker bare fordyrende mellomledd.

Lenke til kommentar
Tja, man reiser da ikke land og strand og leter etter billige telefoner, jeg snakker selvsagt om telefoner uten noe abonnement og da jeg skulle ha det var det ikke og få, ingen interesse for og skaffe det heller så jeg bare bestilte selv.

Prisene jeg oppga var også uten abonnement, og ulåst.

 

Lurer litt på hvor lenge siden dette er?

Lenke til kommentar
Av ren nysgjerrighet.. Hva er egentlig svaret på dette?

 

Si det, har en N900 på veg i posten så kan man jo se hva den kan eller ikke kan.

Dette er jo den mest åpne telefonen så den kan antagelig brukes som platform for mye sære løsninger.

Slike ting er jo selvsagt ikke noe andre enn utviklerne som vet og jeg har ikke brukt noen tid på finne det ut før jeg har en telefon og leke med.

Men uten tvil tror jeg vi vil se mye mer eller mindre smarte løsninger basert på åpne løsninger på mobiler.

 

Og nei, jeg spør ikke selger om slike ting naturlig nok :)

 

Og detter er ekstremt offtopic så vi får eventuellt ta dette i en egen tråd.

 

 

 

Lurer litt på hvor lenge siden dette er?

 

Sommeren 2009, var på Elkjøp, Expert og mobilkiosken.

Lenke til kommentar

Sommeren 2009 hadde, så vidt jeg vet, de aller fleste Elkjøp-butikkene flere modeller fra 2-300 kroner til 1000 kroner. Ihvertfall i Oslo-området. De rimeligste (noen av de jeg nevnte) er vel egentlig "standardmodeller" som alle Elkjøp'ene skulle ha (mulig de butikkene som er franchise ikke er nødt til å følge dette).

 

Ja, det var Elkjøp jeg jobbet for :)

 

EDIT: Beklager Fisesniken :) Har ingen stor erfaring med Telekiosken siden jeg brukte de en gang før jeg selv begynte å jobbe på Elkjøp. Bestemte meg for en Nokia som jeg skulle ha ulåst, men de hadde kun låst til Telenor på lager. Men totalpris for låst telefon + opplåsningsgebyr endte faktisk med å bli rimeligere enn ulåst, så det var greit for meg. Har i ettertid lurt på om vedkommende bak kassa ikke visste at de ikke kunne sponse låst telefon så lenge den ikke ble solgt med binding.

 

Fikk helt ok hjelp. Hadde ingen avanserte spørsmål, men ut fra hva jeg fortalte om behov, fikk jeg en telefon som jeg mener passet meg på den tiden, og samsvarte med hva jeg hadde fått inntrykk av etter å ha lest noen tester.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar
Enkelte kunder har noen (få?) dårlige erfaringer med for eksempel telebutikker, og gjerne ubevisst går man rundt med en innstilling om at disse forhandlerne ikke har livets rett. Da ser man kun det man vil se, og ikke så mye annet.

 

Her er noen eksempler fra flere forskjellige butikker:

 

Telekiosken på Trekanten i Asker: vet ikke hva en bluetooth-dongle er.

Telekiosken på Trondheim Torg: vet ikke at det finnes trådløse stereo headset. (2006, A2DP var ikke SÅ nytt)

Elkjøp Sandvika: kan ikke svare på hvor mobiloperatøren har 3G-dekning.

Telebutikken City Syd (Trondheim): vet ikke forskjellen på minnekort av typen SD, MiniSD og MicroSD, påstår hardnakket at MiniSD ikke eksisterer (2009).

Telekiosken KBS (Trondheim): tar 1000 kroner for en telefon som Telenor tar 1 krone for, blir sint og legger på røret når man spør om de kan justere prisen.

Elkjøp Leangen (Trondheim): vet ikke forskjell på GPS og A-GPS, påstår at det er det samme.

Nokia Concept Store (v/Oslo S): kan ikke svare på om en mobiltelefon kan bruke vanlig 3.5mm headset.

 

Jeg synes ikke noen av disse spørsmålene er for mye å forlange at en "ekspert"-forhandler kan svare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...