Kenny Bones Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Hei, dette er litt smårart å spørre om. Men jeg har lurt en del de siste årene på om jeg begynner å bli besatt av toner og harmonier.. Jeg skriver låter såsi hele tiden og det er veldig melodiøse ting det er snakk om og som er kanskje drivkraften til at jeg ikke klarer å legge dette fra meg. Helt fra jeg var liten husker jeg at jeg hørte Dancing Queen av Abba. Og husker jeg kjente en merkelig følelse på spesielt et par harmonier under refrenget. Dette var min første opplevelse med harmonier som jeg kan huske og i ettertid hører jeg jo klart hvorfor jeg reagerte på akkurat refrenget. Siden det er ganske skarpe og spesielle harmonier der. Selv om resten av låta er super-harry da Anyways, i ettertid likte jeg musikk som de fleste liker. Metallica spesielt, men da hovedsaklig det gamle av dem siden det var så melodiøst. Så åpnet jeg åpnene for prog-rock og etterhvert oppdaget jeg The Beatles, Beach Boys og Crosby Stills and Nash. Og etter dette har et eller annet eksplodert.. Jeg er helt ekstremt fascinert av harmonier og har étt eller annet i hodet konstant. Jeg kan høre for meg de mest kompliserte harmonistrukturer i hodet og har ingen problemer med å skille mellom hvert "lag" av toner. Akkurat som at jeg hører alle harmoniene samtidig i hodet. Derfor har jeg heller ingen problemer med å spille inn disse harmoniene ved å synge selv. Men, det siste året har jeg vært besatt av Edvard Grieg. Hans bruk av toner er helt ekstremt og måten han strukturerer og arrangerer melodiene sine på er utrolig. Og jeg blir så utrolig fascinert av dette, mest fordi det formidler en følelse eller en stemning. Og det er helt utrolig at toner kan formidle noe sånt! Så jeg blir så fascinert av det. Faktisk så mye at jeg MÅ lage harmonier med enhver tone jeg hører.. F. eks om jeg står ved microbølgeovnen og tiner opp kylling så går den i én dur. Da må jeg bare lage en harmoni med den.. Samme med vaskemaskina og støy fra hovedveien utenfor. Dette er litt småflaut egentlig, men synes dere jeg bør oppsøke lege eller noe? Eller skal jeg bare fortsette å "mate" interessen? Kan det være skadelig i lengden? At jeg ender opp med å bli helt sprø eller noe? Endret 15. januar 2010 av Kenny Bones Lenke til kommentar
Palme Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Så lenge du ikke er besatt av toner tror jeg ikke du har mye å frykte *EDIT bestall? En løyen leif.. Endret 15. januar 2010 av Palme Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Haha! GoldCorn! Men helt alvorlig, jeg er besatt av tonere også.. Bare tanken på fargepulveret gjør meg helt skjelven. Og jeg liker å se på at printeren skriver ut og jeg liker å kjenne på det varme arket.. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Så lenge du ikke er bestall av toner tror jeg ikke du har mye å frykte Bestall? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå