Andeplane Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Hei, har her et spillteoriproblem jeg prøver å få løst; Spillet går ut på at spiller 1 (jeg) og spiller 2 ("han") har 3 klinkekuler hver. Han starter med 100 kroner i kronestykker. Hver runde i spillet går ut på at vi begge putter en klinkekule i "potten" og jeg byr et heltallig beløp for klinkekulene. Han kan da velge å kjøpe de for 1 krone mer enn mitt bud, evt å ikke kjøpe de, da beholder han jo naturligvis pengene. Pengene involvert i hver runde (mitt bud + hans evt svar) forsvinner ut av spillet, så total mengde penger minker etterhvert som spillet går. En spiller har tapt når han har 0 klinkekuler igjen. Spørsmålet er da, hva er det minste antall kroner jeg må starte med for å garantert vinne uansett hvordan han spiller? Og hva er strategien? Eksempel; 303 kroner er garantert seier siden du kan by 101 kroner hver gang. Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Du må henholdsvis by 34 kr, 34 kr, 32 kr for å vinne da. Byr du under dette så er du garantert til å ikke ta inn alle 100 kr. Lenke til kommentar
Andeplane Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg forstår ikke hvorfor du mener det? Målet her er jo å vinne alle klinkekulene! Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Aha, misforstod målet med spillet. Trodde målet var å ty så mange penger som mulig ut av motstanderen. Kan motstander by på klinkekulene du kjøpte av ham? Lenke til kommentar
Andeplane Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Aha, misforstod målet med spillet. Trodde målet var å ty så mange penger som mulig ut av motstanderen. Kan motstander by på klinkekulene du kjøpte av ham? Nei. Hver runde består i å putte inn 1 klinkekule hver, by en sum hver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå