Jotun Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Grunnen er at motoren blir varm etter færre omdreininger hvis motoren belastes. Lar man motoren gå på tomgang, vil den måtte snurre mange flere omdreininger med kald olje (= dårlig smøring) før den blir varm. Denne synest eg virker veldig logisk når eg tenker meg om. Lenke til kommentar
405Mi16 Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det beste er også å bo sånn til at man starter med å kjøre en oppoverbakke. Motoren jobber tungt, som betinger at man trykke mer drivstoff inn i sylinderne for hver omdreining. Mer drivstoff = mer varme = glad motor. Ja, dette må jo være virkelig bra. En kald og dårlig smurt veiv skal få maks dreiemoment på seg som det første som skjer. Forøvrig er teorien om mer drivstoff = mer varme også feilslått imo. Det er er flere faktorer som spiller inn her. Angående hva som sliter minst ville jeg egentlig driti i det ettersom bilen din vil ruste bort før motoren får slitasjerelaterte problemer slik som det er lagt opp i dag. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det beste er også å bo sånn til at man starter med å kjøre en oppoverbakke. Motoren jobber tungt, som betinger at man trykke mer drivstoff inn i sylinderne for hver omdreining. Mer drivstoff = mer varme = glad motor. Kommer an på hva du legger i ordet jobbe tungt, man skal aldri la en kald motor jobbe tungt eller på høyt turtall. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det beste er også å bo sånn til at man starter med å kjøre en oppoverbakke. Motoren jobber tungt, som betinger at man trykke mer drivstoff inn i sylinderne for hver omdreining. Mer drivstoff = mer varme = glad motor. Ja, dette må jo være virkelig bra. En kald og dårlig smurt veiv skal få maks dreiemoment på seg som det første som skjer. Forøvrig er teorien om mer drivstoff = mer varme også feilslått imo. Det er er flere faktorer som spiller inn her. Angående hva som sliter minst ville jeg egentlig driti i det ettersom bilen din vil ruste bort før motoren får slitasjerelaterte problemer slik som det er lagt opp i dag. Hva hvis man er veldig nøye med vedlikehold, tectylbehandling, og gjør at selve bilen også varer? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Problemet er at det er vanskelig og holde liv i dagens biler, mye elektronikk, fryktelig kompliserte og reparer i og med ting er svært kompakt så større vedlikehold krever tilgang til løftebukk o.l og tar lang tid. Modellene endres ofte slik at det ikke er like lett og skaffe deler etter endel år, snakket med en som drev med girkasser og på de med elektronikk så var det en jungel av softwareversjoner som måtte stemme med de andre styringsboksene i kjøretøyet, biler er bruk og kast med beregnet levetid, ca 10 år synes produsentene er mer en rikelig..... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Merkelig det der. En Leo bruker en helt vanlig standar 1500HK industri diesel som man relativt enkelt vipper ut ved behov. På moderne lokomotiver er alt bygget for rask tilgang for service og vedlikehold, samme gjelder lastebiler men når det kommer til biler, ja da er historien en helt annen. Da skal man bygge bilen opp rundt varmeapparatet og man må ut medgirboksen for å bytte plugger. Kanskje å ta hardt i men det finnes ingen servicevennlige løsninger når dte kommer til biler, der har designeren fått fritt spillerom så må mekanikken tilpasses dette. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Det er ikke designet som gjør det, det er helt bevisst gjennom hele prosessen. Kjøperne straffer ikke produsentene for dette, det er vel endel år siden biltestene ga trekk for høye service og reparasjonskostnader. Har vel mest tro på at de som kjøper bilen ny ikke har de så lenge at slike ting betyr noe, hva andre eller tredje eierne plages med betyr lite, det er bare en fordel at det er ulønnsomt og på grensen til umulig og ha en gammel bil sett fra produsentene sin side, Norge med sine ekstreme avgifter gjør jo at vi rammes veldig hardt av denne salgsmetoden. Endret 16. januar 2010 av agvg Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Merkelig det der.En Leo bruker en helt vanlig standar 1500HK industri diesel som man relativt enkelt vipper ut ved behov. På moderne lokomotiver er alt bygget for rask tilgang for service og vedlikehold, samme gjelder lastebiler men når det kommer til biler, ja da er historien en helt annen. Da skal man bygge bilen opp rundt varmeapparatet og man må ut medgirboksen for å bytte plugger. Kanskje å ta hardt i men det finnes ingen servicevennlige løsninger når dte kommer til biler, der har designeren fått fritt spillerom så må mekanikken tilpasses dette. På biler så er jeg ganske sikker på at det blir gjort med vilje så bilen må inn på et merkeverksted for den minste ting. Jeg går vg2 kjøretøy nå og vi får inn mange forskjellige bilmerker som vi fikser diverse ting på. Mye av de bilene så kreves det spesialverktøy for å skru på. Det er store penger inn i bildet her for forhandlerne tjener mer på at bilene er på verksted enn at de selger nye biler. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Kommer an på hva du legger i ordet jobbe tungt, man skal aldri la en kald motor jobbe tungt eller på høyt turtall. Jo, en kald motor bør kjøres varm der den jobber ganske tungt på lave turtall. Når den jobber tungt sprutes mer drivstoff inn i sylinderne og motoren blir varm på færre omdreininger. De skadelige omdreiningene med dårlig smøring reduseres. Alternativet (høyere turtall og mindre belastning) er dårlig fordi det tar flere omdreininger før motoren blir like varm. Jeg gjentar egentlig bare meg selv her, men budskapet er forhåpentligvis bedre formulert. Lenke til kommentar
405Mi16 Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Tror du ikke slitasje på veiv og råder blir høyere når den blir belastet opp bakken din og oljen fortsatt er seig? Tynnere oljehinner og berøring av rådelager har jo mye lettere for å skje. Vil tro høyere turtall og mindre dreiemoment på veiven også er bedre når den er kald, iom at oljehinnene løses opp pga. moment og ikke turtall. Oljetrykket øker jo også når du kjører på litt turtall. Jeg tror ikke det har noe å si for levealderen på motoren. Det er kanskje det som avgjør om motoren går 400.000 eller 500.000 før den må total overhales. Nå blir jo de fleste vraket før de går 300.000, så ser ikke helt poenget med å spikke på fliser. Endret 16. januar 2010 av 405Mi16 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jo, en kald motor bør kjøres varm der den jobber ganske tungt på lave turtall. Når den jobber tungt sprutes mer drivstoff inn i sylinderne og motoren blir varm på færre omdreininger. Men overflatetrykket på lagrene blir høyt med dårligere smøreevne på olja. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Når man starter opp en kald motor vil kontaktflatene i motoren ganske øyeblikkelig blir lunkne grunnet friksjonsvarmen som genereres når motoren settes i bevegelse. For å si det enkelt så er selv i 20 minus ikke kontaktflatene i sylinderveggene 20 minus i mange sekundene. Du har både forbrenningen som varmer opp sylinderveggene til komprimering av luft/drivstoff som varmer opp veggene og stemplene fort. Det det sammenlignes her er slitasje på en kald motor på 600 rpm uten last og en motor på 1500-2500 rpm med last. Tviler i grunnen på at noen kjører bilen sin noe særlig under 1500 rpm og selv ikke seige diesler. I fjord høst tok det forresten under 15 minutter på tomgang etter bytte av vann på radiatoren for å slå toppene på bilen skjeive. Luft hadde hindret sirkulasjon og dette var nok til at motoren blei overophetet så noe varme blir det selv med motoren på tomgang. Husk tomgangskjøring er forbudt så jeg tror BMW manualen reflekterer dette ved å anbefale folk å starte motoren for så og kjøre med det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå