Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sliter tomgang veldig på motoren?


Jotun

Anbefalte innlegg

Leste artikkel i en avis at tomgang var for det første ulovlig, men også veldig dårlig for motoren. Både bensin og diesel.

 

Er det altså bedre å starte bilen og kjøre ut fra parkplassen og ut på veien umiddelbart, enn å la den stå og surre på tomgang i et par minutter først og få sirkulasjon på de forskjellige systemene?

 

Har lest noe slikt som at tomgang når bilen er varm sliter en del mer på motoren, men gjelder det når motoren er kald også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen grunn til at tomgang skulle slite noe spesielt mer på motoren enn noe annet. Dessuten er det jo slik at de fleste motorer ikke er utslitt når bilen ruller inn hos huggeren, rust og slitasje på andre komponenter pleier og ta livet av biler.

Lenke til kommentar

Hørtes merkelig ut. Mer sannsynlig at motoren generelt slites mer i begynnelsen etter oppstart og ekstra mye når det er skikkelig kaldt. på det tidspunktet er oljen kald og flyter dårligere rundt i maskineriet. Etter hvert som den varmes opp, blir den også mer flytende og smørende. Får bare håpe det ikke er helt utdatert kunnskap, da jeg husker dette var sagt fra en mekanikeronkel for rundt 20 år siden da jeg begynte å kjøre.

Lenke til kommentar

Det var det eg og trodde Pop.

 

Har hørt at om motoren er varm så sliter tomgang mer. Husker ikke hvorfor. Men kan ikke helt forstå at en kald motor har bedre av å kjøres på 2000 omdr. enn på tomgang.

 

Dessuten er jo utslippene lavere når bilen har lunk.

Lenke til kommentar
Det var det eg og trodde Pop.

 

Har hørt at om motoren er varm så sliter tomgang mer. Husker ikke hvorfor. Men kan ikke helt forstå at en kald motor har bedre av å kjøres på 2000 omdr. enn på tomgang.

 

Dessuten er jo utslippene lavere når bilen har lunk.

 

At den varmes opp fortere kanskje? Tipper det er en hårfin forskjell.

Lenke til kommentar
I manualen til min BMW diesel står det uttrykkelig at det er bedre å kjøre av gårde med en gang enn å surre på tomgang. Skal selvfølgelig ikke ruse motoren opp i høyt turtall med en gang da.

Veldig interessant!

 

Har lest i mondeoboka, og der står ikke noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

Tomgang sliter ikke på bilen mer enn vanlig kjøring, hvorfor skulle det gjøre det. Den går jo på lavere turtall enn under kjøring. Det som er riktig at du bør la bilen gå på tomgang i noen minutter før du kjører, så olja i motoren og girkassa blir varmere. Jo tykkere olje, jo dårligere smøring.

Lenke til kommentar
I manualen til min BMW diesel står det uttrykkelig at det er bedre å kjøre av gårde med en gang enn å surre på tomgang. Skal selvfølgelig ikke ruse motoren opp i høyt turtall med en gang da.

Nyere dieselbiler har vanskelig for å bli varm av å gå på tomgang, spesielt når det er kaldt. Det skal også mer kjøring til før den blir varm sammenlignet med bensinbiler.

Lenke til kommentar

Det har jo også noe med hvilke temperaturer vi snakker om, starter man en bil i -40 så kan det være veldig fornuftig og la den få noen minutter på tomgang slik at servo, girolje og andre ting løsner litt.

Og la en motor stå og surre og gå i +10 gir jo ingen mening.

Og det er selvsagt helt korrekt det som står i boka til BMW-en, en motor med titt belastning blir jo mye fortere varm, dette gjelder jo uansett motortype.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bedre å slå av motoren, enn å stå

5 minutter på tomgang - så lenge motoren er varm.

Da sliter det jo mindre, bare mer på batteri/starter (?)

Du sparer jo litt bensin også, selvom det ikke er mye.

 

Nå på vinteren, selv nede i 20 minus på det verste,

har jeg alltid kjørt igang med det samme. Varmer

aldri opp på tomgang, har tenkt at det går fortere

når man kjører. Når det er så kaldt så tar jeg det

selvfølgelig veldig med ro i starten. Motoren på

Carismaen er også bygd slik at den varmer seg

opp på tomgang automatisk når det er kaldt.

Da legger den seg på rundt 2 rpm når du

trykker inn clutchen / setter den i fri.

Dette gjør den for å bli fortere varm,

men da er det bedre å bare kjøre :)

 

-Min mening da...

Lenke til kommentar

Å kjøre av gårde rett etter start sliter mindre på motoren. Dette står i alle instruksjonsbøker, men det står ikke hvorfor. Men det kan jeg fortelle.

 

Grunnen er at motoren blir varm etter færre omdreininger hvis motoren belastes. Lar man motoren gå på tomgang, vil den måtte snurre mange flere omdreininger med kald olje (= dårlig smøring) før den blir varm.

 

Det beste er også å bo sånn til at man starter med å kjøre en oppoverbakke. Motoren jobber tungt, som betinger at man trykke mer drivstoff inn i sylinderne for hver omdreining. Mer drivstoff = mer varme = glad motor.

Lenke til kommentar

Det står ikke i noen instruksjonsboker jeg har lest. I instruksjonsboka til snøfreseren vi har derimot står det at den skal gå på tomgang en liten stund før motoren belastes for å redusere slitasje.

 

Man skulle da vel også tro at dette gjaldt bilmotorer? Når motoren uten belastning går med lite smøring vil vel det slite mindre på motoren enn når den går med mye belastning og lite smøring? Sitter man i bilen kan man jo bare trykke litt på pedalen dersom den ikke regulerer påå turtallet selv når det er kaldt. Setter man seg inn i en iskald bil i 20 kuldegrader skal det jo ikke så mye til før det begynner å ise på rutene når man puster heller. Får man da i tillegg sola i mot blir det jo direkte trafikkfarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...