Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsevæsken er frosset. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da ville jeg prøvd å tømme beholderen, evt varme opp bremsevesken til flytende form og åpne opp en luftenippel på et av julene og fått det ut.

Etterpå fylle på ny veske og lufte bremsene.

Er du ikke komfortabel med det så få et verksted til å fikse det.

Endret av arjato
Lenke til kommentar

Er det lenge siden bremsevæska har vært byttet? Det høres ut som den inneholder ganske så mye vann. Som arjato sier, så må den tømmes. Hvis bilen står et sted som er godt ventilert, så kan du prøve å la den dure en stund på tomgang for å få varme i beholderen. Eller vent på mildvær.

Lenke til kommentar

Det du ser i bremsevæskebeholderen er den nyeste væsken (den som ble fylt på sist). Det er all grunn til å tro at væsken er minst like ille hele veien ut til hjulene.

Bremsesystemet er hydraulisk. Den minste feil i et hydraulisk bremsesystem kan medføre at du mister bremsekraften, eller at bremsene ikke løser seg ut etter en oppbremsing. Det siste kan gi sleng på bilen eller manglende styring - ikke minst på vinterføre. Bruk av bremsene med den bremsevæsken du har nå kan også ødelegge pakningene i systemet.

Noe er galt med bremsevæsken din. Uansett hva det er så må du skifte all væsken (og IKKE bare i reservoaret) før bilen blir kjørt . Det er ikke rare jobben. Jeg mener mitt Ford verksted tar 700kr for jobben. Jeg ville transportert bilen til verksted på kranbil.

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
NEI!

Hvis bremsevæsken ikke har rett konsistens må all væsken byttes helt ut til hvert enkelt hjul. Bilen må IKKE kjøres før dette er gjort. Dette gjelder også hvis den tilsynelatende blir bra igjen ved mildvær.

Ole

Jeg mener ikke å kjøre bilen for å få den varm, bare la den varme seg på tomgang. All bremsevæske, bortsett fra Dot 5, blander seg med vann, så det stemmer at man må flushe den ut gjennom alle caliprene før man kjører bilen.

Lenke til kommentar

Som sagt, for all del ikke kjør bilen. Jeg ville bare byttet veske selv, da dette ikke er noe problem, men hvis ikke væsken tiner med det første ville jeg investert i en vamepistol og prøvd å gå over alle bremserør og slanger, (dog vær litt forsiktig med varme på bremseslangene) så skal alt ordne seg.

Her har du en grei varmluftspistol.

Lenke til kommentar

Når bilen står i ro på tomgang, så tror jeg man vil få nok varme i motorrommet til beholderen, pumpa/servoen og rørene til de fremre caliprene. Det blir verre med rørene bakover, men jeg ville ha prøvd dette før jeg hadde fått bilen fraktet til verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...