Gå til innhold

Enda en nytt kamera tråd!

Anbefalte innlegg

Hei, dette er sikkert tråd nr 100 med denne emnetittelen. Men likevel håper jeg at noen gidder å svare.

Jeg har fortiden et olympus my kamera som tar helt ellendige bilder med en gang det blir litt mørkt/for lyst. Jeg bruker kamera mest i sosiale sammenhenger, så da blir det ofte knips også se på bildene etterpå. Da er det trist å se at 50% av bildene enten ble totalt ødelagt av den alt for sterke blitsen, eller at kamera ikke klarer å ta bilder uten blits når det blir litt mørkt.

Jeg er på utkikk etter et kamera i prisklassen 2000-3000. Med kjapp respons og som tar gode bilder i all slags lys. Om kameraet klarer å få bildene til å se litt "varme" ut med blitz og ikke blendene hvite så hadde det vært fint. Zoom er ikke så viktig siden jeg skjeldent bruker dette. At linsa er beskytta når jeg ikke tar bilder er et must!

På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode bilder i "dårlig" lys betyr typisk enten god ytelse ved ISO 800-1600 (som ofte er maks på kompakte), eller en rask linse (stor blenderåpning) selv om akkurat det påvirker også dybdeskarpheten.

For ISO-kvalitet er det vel Canon S90 som er "kongen på haugen" for tiden, selv om det er i overkant av ditt prisområde så skrytes det tidvis hemningsløst av det. Kanskje en av de billigere fra Canon som er noenlunde samtidige har like god bildebehandling og dermed hjelper.

For blenderåpning bør du sikte mot i alle fall f/2.8 som største blender. Leica lager vel de beste objektivene for kompakte (som deres DP2 og X1), men de er i alle fall utenfor ditt prisleie... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...