ACD Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Kan man sende ut e-poster hvor man tilbyr varer og tjenester uten at det er noe kundeforhold eller at dette er avtalt/akseptert? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Slik jeg har forstått det så kan man det, men ikke til spesifikke personer. Det vil si at man kan sende til [email protected], men ikke til [email protected] Lenke til kommentar
ACD Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Slik jeg har forstått det så kan man det, men ikke til spesifikke personer.Det vil si at man kan sende til [email protected], men ikke til [email protected] Du har ikke link eller hjemmel på det? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Det er vel snakk om Markedsføringsloven § 2b (Edit: Nå § 15. Se svar under.) Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin). ... Så slik jeg forstår det er det ingen begrensninger på å sende e-post til foretak, siden de ikke er "fysiske personer". Endret 15. januar 2010 av StaaleNordlie Lenke til kommentar
ACD Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Det er vel snakk om Markedsføringsloven § 2b Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin). ... Så slik jeg forstår det er det ingen begrensninger på å sende e-post til foretak, siden de ikke er "fysiske personer". Takk, takk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Markedsføringsloven har ikke lenger noen § 2b. Relevant bestemmelse er nå markedsføringsloven § 15: § 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin). Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved telefon. Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser. Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon. Ehandelslovens bestemmelser, herunder § 9 om elektronisk markedsføring, gjelder i tillegg til bestemmelsen her. Fysiske personer skal forstås som fysiske personer. Det vil si at [email protected] er å anse som en fysisk person. [email protected] er ikke en fysisk person. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå