Tomzern Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Bare lurte på hva dere bryr dere om...Tenker dere bare på hvor høyt anlegget spiller, eller tenker dere mest på lydkvalitet? Jeg tenker ihvertfall mer på lydkvalitet, men også litt på hvor høyt det spiller også da!! :wink: Kult når man får med de laveste bassfrekvensene!!Det er så deilig å høre på sånn mørk romlebass som dirrer gjennom kroppen, eller hva? Mvh Tomzern :smile: Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Helt klart at (for meg ihvertfall), overgår lydkvalitet enn hvor høyt man kan spille. Men det har vel litt å si med hverandre også. Når jeg spiller høyt, ønsker jeg at det ikke blir "bråkete", men fortsatt god lyd. Som første gangen jeg hørte Scooter - Ramp (The Logical Song). Nærmere 90dB på ett dyrt (altfor dyrt) Technics annlegg. Meget, meget høyt og lyset av... Har aldri hatt så gode følelser for Scooter før. Var helt spessielt! Men lydkvalitet har jo også veldig mye å si for hver enkelt, og hva slags musikk du hører på. Eller? Joachim Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Bare lurte på hva dere bryr dere om...Tenker dere bare på hvor høyt anlegget spiller, eller tenker dere mest på lydkvalitet? Jeg tenker ihvertfall mer på lydkvalitet, men også litt på hvor høyt det spiller også da!! :wink: Kult når man får med de laveste bassfrekvensene!!Det er så deilig å høre på sånn mørk romlebass som dirrer gjennom kroppen, eller hva? Mvh Tomzern :smile: - God og tydelig bass, men skal ikke drukne de andre frekvensene! - Bra lydkvalitet er myyyyye viktigere enn hvor høyt du kan spille. Et bra signal kan jo forsterkes, og da blir det jo desto bedre..... Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Jeg vil også ha kvalitet på lyden. Må kunne høre alle detaljene i musikken. Skal det spilles høyt så må det være klar og fin lyd. Er ikke mye vits i å kunne spille ørevoksen ut av ørene når du like gjerne kunne hatt den der pga lyden egentlig bare er støy. Hadde sub på anlegget mitt før, men heiv den på dør da den grumsa til lyden. Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Ja det er jo seff veldig viktig at anlegget spiller ren og fin lyd!!Og at ikke bassen drukner resten av musikken Det technics-anlegget...Var det et PA-anlegg? :-? Faren min har et gammelt anlegg bestående av en ROTEL (er rotel bra?) 320w integrert forsterker og to stk. GOODMAN-høyttalere med en 15" feit bass i hver!!Fy f*en det gir bra lyd ass! Dypbassen er bare helt herlig...Helt sykt god lyd til å være så gammelt!! Mvh Tomzern :smile: Lenke til kommentar
capy Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 lydkvalitet framfor alt! Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Det jeg vil ha av et anlegg er dynamikk, stort, dypt og presist lydbilde, lav forvrengning og muligheten til dra på noe inni granskauen når jeg har lyst. Detaljer er ikke så veldig viktig for meg, men det er ikke å forakte. Skal det være detaljer må det være i bassen også. Dypbass er gøy!! Mitt nåværende høyttalerprosjekt vil ha kapasitet til å spille over 115 dB fra 18Hz til 40kHz. Og da har jeg ikke gått med på noen kompromisser når det gjelder lydkvalitet. Lydkvalitet først, så kvantitet. Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Det høyttalerprosjektet bare MÅ du fortelle mer om!!!!115 db og dypbass ned i 18Hz!!! Det blir gøy det!!Fortell mer a!! Bygger du selv??Hva slags elementer bruker u?Hva slags forsterker(e)?? Er helt keen på alt som har med lyd å gjøre skjønneru :wink: Mvh Tomzern :smile: Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Og alle her spiller mp3 filer fordi de brukte alle pengene de kunne brukt på cder på enda bedre utstyr til anleggene sine. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Det høyttalerprosjektet bare MÅ du fortelle mer om!!!!115 db og dypbass ned i 18Hz!!! Det blir gøy det!!Fortell mer a!!Bygger du selv??Hva slags elementer bruker u?Hva slags forsterker(e)?? Er helt keen på alt som har med lyd å gjøre skjønneru :wink: Mvh Tomzern :smile: Hehe, lyd er gøy det! Jeg skal selvsagt bygge selv. Det vil bli 21/2 veis aktive høyttalere med 2xAudax HM210Z0 og Vifas ringradiator. Ved rundt 40-50 Hz skal de deles aktivt over til to 2xPeerless XLS 12" i bassreflekskasser. Som forsterkere kommer jeg til å bruke 2xNad 216 til XLS. Rotel RB-980BX til bassene og 2 egenbygde monoblokker til diskantene. De egenbygde forsterkerne er på design stadiet så jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal bruke i mellomtiden. Totalt 1,3 kW med effekt, blir nok bra det! Det aktive delefilteret skal jeg også bygge selv, 4 ordens Linkwitz-Riley. Siden du er så interessert i lyd skal jeg tilogmed sponse på med bilder av elementene: Peerless XLS 12" Vifa ringradiator Audax HM210Z0 Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Og alle her spiller mp3 filer fordi de brukte alle pengene de kunne brukt på cder på enda bedre utstyr til anleggene sine. Etter at jeg begynnte med anlegg kjøper jeg opptil 10 cder i mnd. Har ikke lastet ned en mp3 på 2 år. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Og alle her spiller mp3 filer fordi de brukte alle pengene de kunne brukt på cder på enda bedre utstyr til anleggene sine. Og? Hvis det er tap av lydkvalitet du snakker om, så anbefaler jeg deg å lese litt om hvordan mp3 skal lages skikkelg, med alt preset standard for eksempel. www.htdrogenaudio.org er en god start. AtW Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Bare lurte på hva dere bryr dere om...Tenker dere bare på hvor høyt anlegget spiller, eller tenker dere mest på lydkvalitet? Jeg tenker ihvertfall mer på lydkvalitet, men også litt på hvor høyt det spiller også da!! :wink: Kult når man får med de laveste bassfrekvensene!!Det er så deilig å høre på sånn mørk romlebass som dirrer gjennom kroppen, eller hva? Mvh Tomzern :smile: Når man må ta hensyn til at ikke alle synes det er like kult med 90dB litt sent natterstid, er det viktig at anlegget leverer fult lydbilde med moderat volum. Det er her aktiv sub kommer inn og berger hele lydbildet . Min mening er derfor at det er like viktig at anlegget kan spille lavt som at det gir god trøkk. Yoda Lenke til kommentar
Dirty Water Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Jeg mener helt klart at lydkvaliteten er det som har mest å si. Om det spiller høyt er det også fint, men det er ikke et "must" at det enkelt skal klare å sprenge trommehinnene. Etter min mening er Focal.JM-lab sine Cobalt høyttalere helt perfekte for mitt bruk. De har en klar lyd med presis bass, noe som gir en helt eksepsjonell dynamikk. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Hadde sub på anlegget mitt før, men heiv den på dør da den grumsa til lyden.Ja og det var ikke sub'en sin feil, men din. Du må bare ikke stille for mye på følsomheten, og diskanten og bassen. Spiller flatt eg uten noe form for forurensning i lyden Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 1. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2003 Jeg er foreløbig i den situasjonen at jeg ikke har råd til noe i nærheten av det jeg ser på som et perfekt lydbilde. Den dagen jeg får råd til detaljer og dynamikk på en gang blir jeg lykkelig. Gardiners innspilling av Verdis requiem er min peronlige ildprøve: Når anlegget greier å spille Dies Irrae så grand cassa rister grunnmuren i huset SAMTIDIG som koret og resten av orkesteret gjengis uanstrengt og naturlig, DA blir jeg fornøyd... Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 2. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2003 Gardiners innspilling av Verdis requiem er min peronlige ildprøve: Når anlegget greier å spille Dies Irrae så grand cassa rister grunnmuren i huset SAMTIDIG som koret og resten av orkesteret gjengis uanstrengt og naturlig, DA blir jeg fornøyd... Nettopp dette som er grunntanken bak byggeprosjektet mitt. Jeg har bare hørt noen få anlegg som har vært i stand til å spille så det rister uten at det blir slitsomt. Og alle har kosta godt over 100k. Vi får se om jeg greier det med fattigmanns-prosjektet mitt. Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 2. juni 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juni 2003 Det der ser bra ut Whoppass Cheese!!!Virkelig bra!!!Du må legge ut noen bilder når u er ferdig også :wink: Har ikke råd til noe ekstremt nå, men kjipt å være fattig jaja...hehe... Tanta arva anlegget til onkelen min og det er ganske så ekstremt!!: To ICaudio ZAPsolute selvbygde monoblokker...En til hver høyttaler!! (de er verdt over 30.000 spenn!!) To selvbygde HF270 høyttalere med danske kvalitetselementer!! Det anlegget gir sinnsykt bra lyd både høyt og lavt!!Noe av det beste jeg har hørt!! :wink: Bare dumt at det er så dyrt Mvh Tomzern Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 2. juni 2003 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2003 Zapsolute er bra, 118W klasse A for bare en 12-14 000 kr når du bygger selv. Men nærmere 35-40 000 hvis du skal kjøpe den ferdigbygd. God lyd trenger ikke være dyrt. Du kan feks gjøre mange kupp på bruktmarkedet. Stakkars audiofile mennesker som må selge på grunn av lav "konefaktor" eller fordi en sleip selger har solgt dem noe de egentlig ikke har råd til. Livet er hardt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå