Gjest Guest_Elin_* Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg leier ut et rom i leiligheten min til en meget god venninne. Hun disponerer leiligheten forøvrig på lik linje med meg. Vi er såpass nære at vi ikke har noen leiekontrakt osv. Altså er leieforholdet basert på tillitt. Leieprisen anser jeg også som under markedspris og strøm er inkludert i leien. Dette fungerte fint, men nå har hun fått seg ny kjæreste som til stadighet er å finne i leiligheten. Han overnatter hver natt og det må nesten sies at han bor her. Faktisk tilbringer han mere tid i leiligheten enn meg. Dette medfører økt slitasje, økt strømforbruk (dusjing, vaskemaskin, oppvarming) osv. I starten var det bare trivelig, men nå synes jeg det blir litt mye med en tredjeperson rundt meg til en hver tid (til tross for at han er veldig hyggelig). Venninnen min eller typen har aldri foreslått å betale ekstra i husleie, og typen hjelper meget sjelden til med husarbeid (vasking, rydding osv). Jeg synes det er vanskelig å ta opp dette temaet. I frykt for å såre min gode venninne. Hva synes dere? Hva bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
Kaeso Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Du bør sette deg ned sammen med ho og forklare ho at du syns det er feil at han "bur" der gratis. Det er så klart greit å holde på som det her over ein liten periode i starten av forholdet, men enten bør dei slutte med det og klare å vere meir fra kvarandre eller så bør han begynne å betale sin del av kaka. Enkelt og greit. Eg er temmelig sikker på at venninna di vil forstå det her dersom du legg det fram på ein skikkelig måte. Lenke til kommentar
Touchdown Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Yes. Slik som Kaeso sier så burde det å ta en prat være nok. Dere er gode venniner og så lenge du starter praten med litt forståelse og ydmykhet vil nok hun få den samme energien i sin del i samtalen. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) AUDA. En mulig vanskelig situasjon. En måte er å få venninen din til å bli med på å sette opp et budsjett: -Strøm -Leie og/eller lån -Bredbånd og hustelefon -TV-lisens og abonement Del så på antall beboere som bor i leiligheten DIN. HVIS det er selveierleilighet, så KAN de to betale halvparten og du halvparten, da du egentlig tjener på det (man får tilbake halvparten av lånet i form av formue; leiligheten blir mer og mer din) -- men hvis du leier bør de betale en tredel hver hvis han faktisk flytter inn. Endret 15. januar 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå