Gå til innhold

Hjelp til kjøp av PC. 6-8k

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått i oppgave og bygge PC til stefaren min. Han vil bruke PC'en prmært til bilde og video redigering. Ikke noe proffersjonelt, men en prosessor som jobber fort, både med å konvertere og komprimere video. Photoshop CS4 og Pinnacle 14 vil bli brukt. Han ønsker ikke å bruke mer en 8000kr totalt. Det vil si ca. 6000kr på komponenter og ca 2000kr på skjerm.

Jeg har satt opp et system nedenforsom jeg tror vil fungere bra, men jeg lurer på en del ting også, de kommer lenger ned.

Forslag

Det jeg lurer på:

Hvilket system av de to jeg har satt sammen gir mest for pengene?

vil strømforsyningen holde?

Passer alle delene sammen?

Vil det lønne seg og kjøpe skjermen jeg har valgt? eller er det like greit med en til 1000kr?

Er det dumt med bare en HDD? burde jeg sette inn to, med OS på en. Ikke en SSD da dette blir for dyrt, men kansje en samsung spinpoint 160GB?

Vil systemet bli for varmt, må det kjøpes inn ekstra vifter?

Er skjermkortet bra til den type bruk beskrevet ovenfor?

Alle andre forslag er også satt pris på.

På forhånd takk!

MvH

Henrik B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, det er ikke skjermkort i handelvogna de. Jeg setter kun opp AMD rigger, men ytelsemessig er det ok. Er du intresert så kan jeg gi deg et godt amd alternativ. Men i seg selv er i7-750 noe raskere enn selv amds toppmodell innenfor foto og video, om enn marginalt. Det jeg faktisk ville gjort, var å se om jeg kunne få rom for kingston SSD disk, vidre så bør du se at alle kontakter og eventuelt minnekortleser er i front som han trenger for å overføre fra foto/vidoutstyret sitt.

Jeg har gjort mye fotoredigering, og har aldrig merket at selv min 2 kjerners turion er en flaskehals, derimot har jeg ikke gjort mye videoredigering så kan ikke utale meg om det kun er benchmarkforskjeller.

Lenke til kommentar
Jeg har gjort mye fotoredigering, og har aldrig merket at selv min 2 kjerners turion er en flaskehals, derimot har jeg ikke gjort mye videoredigering så kan ikke utale meg om det kun er benchmarkforskjeller.

Primært er det programvareforskjeller. Når det gjelder Sony Vegas yter i5 750 og AMD X4 955/965 BE særdeles likt. I Cyberlink Director er det reelle forskjeller, da særlig for i7 920. Pinnacle aner jeg ikke, ingen som tester med det lengre (så vidt jeg vet).

Hovedfordelen med AMD er:

1. Du kan kjøpe et bra hovedkort til ca 800 kr med god nok innebygd GPU til dette formålet.

2. Skal man ha separat GPU har AMD mer gode rimelige hovedkort.

Så også her vi jeg påstå at AMD er like bra kr/ytelse.

@ExpulsioN:

Jeg ser intet skjermkort i oppsettet ditt. Pinnacle støtter ellers ikke CUDA, så det er ikke mye å hente på skjermkort. Til bilde- og video ellers holder et billig 400 kr skjermkort.

Om du velger i5, kan du uten problemer kjøpe et hovedkort til 900 - 1 000 kr. Mer trenger du ikke.

Lenke til kommentar

Utfra hva du sier nå bolson, så er det rom for kingston 64 gb ssd, til samme pris, fan å jeg er full, men her er jeg faktisk usikker.

for trådstarter kan få:

Amd 630

785 hk

kingston 64 gb ssd

mot å ofre i5-750

omtrent for samme pris som det han spør om, som sagt i photo redigering vet jeg at flaskehalsen er oss brukere, vidoredigering kan jeg lite om.

Men amd 620/630 gjør det meget bra i alle tester når det gjelder akkurat dette, i forhold til pris, og forskjellen mellom i5-750 + hk + gpu, er faktisk ca kr 1100,

som gir rom for en kingston 64 gb ssd. Jeg personlig tror at det er en bedre rigg , men jeg har ikke benchmarks å støtte meg på her.

Men tregest part er oftest vi, og her tro jeg at ssd eleiminere ventetid.

Men trådstarter , hør på bolson, jeg er altis nerd siden 1988, i ditt spesielle bruksområde er jeg usikker, dette fordi at i5-750 er god på disse områder, men så har vi det at ved å gå for AMD så frigjør du nok penger til å gå for en ssd disk, now som vil gjøre den følte opplevelsen mye bedre enn selv i7-965 kan her.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Glemte visst helt og legge til skjermkort i førsteposten, beklager.

Satte opp et nytt system ala noe det Bolson anbefalte. Trykk her. Så at diskene fra Corsair var raskere og ikke så altfor mye dyrere enn de fra Kingston, og valgte derfor en sånn istedenfor.

Nå som jeg har lagt til en SSD vil vel hele systemet bli raskere og mer responsvennlig. Og hvis det stemmer at AMD prosessoren yter marginalt mindre enn i5 til redigering i Sony Vegas er det vell mest "bang for the buck" i dette systemet? Vil den 500W strømforsyningen fortsatt holde med det nye systemet?

Vil man merke en markant forskjell på en skjerm fra Eizo til 2,2k og en BenQ til 1,2k?

Lenke til kommentar

500 Watt holder.

Som nevnt tidligere, til bilderedigering og video holder det innbygde skjermkortet i hovedkortet. 785G har HD 42xx skjermkort. Undertegende transkoder (koder video fra f.eks mpeg-2 til mkv) en del videoer, og det gjør jeg konsekvent på min server hvor ikke engang skjermkortet brukes.

Eizo har alltid vært kjent for bedre fargegjengivelse enn det fleste andre. Men dette gjelder særlig ennå dyrere skjermer.

Og jeg sjekket tilbake på tester på koding av video/videoproduksjon. X4 955 BE er noe langsommere enn i5 750 (varierende). SSD vil korrigere opp for noe av dette, ute at det finnes tester på det.

Men jeg ser at du vil klare å komme nesten ned på 6 000 med SSD ved et AMD-oppsett (skjermkortet droppes).

For i5 750 må man ha ekstern skjermkort, i og med at hovedkort med integrert ikke finnes. Da må SSD droppes for å holde budsjettet.

Lenke til kommentar
500 Watt holder.

Som nevnt tidligere, til bilderedigering og video holder det innbygde skjermkortet i hovedkortet. 785G har HD 42xx skjermkort. Undertegende transkoder (koder video fra f.eks mpeg-2 til mkv) en del videoer, og det gjør jeg konsekvent på min server hvor ikke engang skjermkortet brukes.

Eizo har alltid vært kjent for bedre fargegjengivelse enn det fleste andre. Men dette gjelder særlig ennå dyrere skjermer.

Og jeg sjekket tilbake på tester på koding av video/videoproduksjon. X4 955 BE er noe langsommere enn i5 750 (varierende). SSD vil korrigere opp for noe av dette, ute at det finnes tester på det.

Men jeg ser at du vil klare å komme nesten ned på 6 000 med SSD ved et AMD-oppsett (skjermkortet droppes).

For i5 750 må man ha ekstern skjermkort, i og med at hovedkort med integrert ikke finnes. Da må SSD droppes for å holde budsjettet.

Takk or hjelpen Bolson!

Da drpper jeg skjermkortet og går for det systemet jeg Konfigurerte etter hjelfra Bolson.

Han trenger bare en PC som kjører diverse video og bilderedigerings program knrkefritt. Det at det tar 10 min ekstra på slutte for å komprimere videoen gjøre ingen ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...