morgan_kane Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Ser at to bachelorgrader jeg kunne tenkt meg å gå har mange av de samme fagene på første og andre år. Går det for meg å ta den ene bachelorgraden gjennom tre normale år som det er for så å etterpå bare ta de fagene jeg mangler for å få enda en bachelorgrad? Hvordan blir det da med hovedprosjekt der man skal jobbe i grupper? Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Mener på at hvis du tar fagene du mangler og skriver bachleroppgaven for begge linjene så for du graden i begge. Men det finnes også omveier, som f.eks jeg går på "ingenør: flyteknikk"-linjen ved UiA, når jeg er ferdig med bachler kan jeg gå rett på masterstudiet for mekatronikk-linjen og dermed få to grader i forskjellige felt Men må si, hvis to linjer har nesten samme fag så er de nok meget nært slektet og du vil da fint skaffe deg jobb i begge felt med bare en av gradene. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 fagene er http://www2.uit.no/ikbViewer/page/studieso...cument_id=99039 oghttp://www2.uit.no/ikbViewer/page/studieso...cument_id=99042 Litt forskjellig hovedområde, men ser ut som lette grader å ta. Kommer til å ta automatiseringsteknikk mest sannsynlig. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg ville nok ikke forsøkt å ta to bachelor-grader. Det høres ut som du ikke har begynt på utdanningen enda. Det er sjelden noe problem å ta flere fag enn kravet, og fra og med 2.året har du som regel ganske stor valgfrihet med tanke på hvilke fag du velger. En løsning kan være å ta de to første årene på automasjon, og så enten sette av et år til å ta de spennende og lærerike fagene på prosess. Av fag på prosess som høres interessante ut for en på automasjon kan være: * Varme- og strømningslære 1 - 5 SP * Konstruksjon av prosessanlegg 2 - 10 SP * Mekanikk - 5 SP * Maskindeler - 5 SP Disse vil du nok kunne klare å ta samtidig som du tar en bachelor i automasjon (sett at det passer ut med forelesninger), slik at du er ferdig etter 3 år. Det kommer jo helt ann på hva du kunne tenke deg å jobbe med, men en del av fagene i 3. klasse ser jeg mindre nyttige om du tenker mer mot automasjon. F.eks kvalitetssikring og simuleringsfagene, da bedrifter ofte har egne rutiner på dette. Jeg tror også to bachlorer vil bli sett som litt rart når du søker jobb. Derimot vil du kunne føre opp de ekstra emnene du tar på CV'en, noe som vil hjelpe med søknaden. Ønsker du bedre utdanning ville jeg heller sett på bachelor i automasjon og master i kybernetikk eller prosess. Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Sier meg enig med lockdog Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Det er ikkje noke problem å ta to bachelorgrader. Ein del av dei grunnleggande ingeniørfaga kan du bruke til å danne grunnlaget for bachelorgrad nummer to. Normaltsett så tar det berre to år å ta bachelorgrad nummer to om du allereide har tatt ei bachelorgrad. To bachelorgrader står nok litt under ein mastergrad på rangstigen, men sidan begge to er 5årig høgare utdannelse så vil du i mange tilfeller bli lønna som om du hadde ein vanlig mastergrad. Om to bachelorgrader ser rart ut på CVen så er det litt avhengig av om det er to bachelorgrader som utfyllerkvarandre og om du søker på ein jobb der du kan dra nytte av begge faga. Har du f.eks bachelorgrad maskinfag og bachelorgrad som sjukepleier så vil ikkje sjukepleierutdanninga gi deg uttelling om du søker jobb i eit mekanisk firma. Men søker du jobb offshore på f.eks ein båt så kan du få veldig gode vilkåre sidan store båtar ofte treng både maskiningeniørar og sjukepleiarar. Uansett om du har planar om å ta to bachelorgrader eller først ta bachelorgrad og deretter mastergrad så bør du fullføre den fyrste bachelorgraden før du starter på grad nummer to. Visst du ikkje gjer det så kan du risikere å ende opp med to ufullstendige bachelorgrader om du plutselig blir skolelei. Eit anna alternativ er å ta ein bachelorgrad +ekstra fag. Då vil du få bachelorgraden i tillegg til at du har fordjupning i eit anna (forhåpentligvis) relevant fagfelt. Ein anna ting er at om du tar ekstra fag i tillegg til bachelorgrad nummer to så treng du ikkje å formelt søke opptak på skolen før du skal ta siste faget i bachelorgrad nummer to, vel å merke om alle faga går på samme høgskole. Har du fyrst fullført ei bachelorgrad så må du søke på nytt for opptak til bachelorgrad nummer to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå