Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Har du husket å innstallere nVidia chipsetdrivere?? Lenke til kommentar
Quy Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Ratingen ser jo bra ut den. Drivere og alt virker å være i orden. Problemet må nesten ligget et annset sted. Kanskje noe maskinvare. Prosessoren er er den største flaskehalsen slik som ratingen viser. Men sjekk listen over prosesser i taskmanager. Er det noe der som drar prosessorkraft? Ikke mye som drar på prosessorkraft akkurat nei, sjekket det. Fikk litt høyere rating for noen dager siden, etter å ha lagt inn noen flere drivere. Sjekk her: Gammel: Ny: Får noe bedre ytelse i spill nå, men de fleste begynner å lagge om man setter opp grafikken noen hakk. Hvor mye må jeg bytte ut av deler for at den skal greie de aller nyeste spill med grei grafikk? Må jeg bytte ut grafikkortet? Isåfall, med hvilket? Hvor mye har RAM å si for spill? I det hele tatt mulig å få den noe særlig bedre med den prosessoren jeg har i den? Tar også gjerne i mot flere tips til software-relaterte ting jeg kan gjøre, men virker som om jeg har prøvd det meste.. Må vel kanskje bare leve med dårligere grafikk og mer lagging enn jeg hadde i XP om jeg ikke oppgraderer? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 de fleste spill klarer seg med 1 gb ledig ram. (dvs om du har 2 og windows og andre bakgrunsprogrammer bruker 1, så har du 1 ledig) noen spill trives bedre med noe mere ram. om jeg skulle bytta ut noe i din pc hadde det vært hovedkort og cpu. om du er glad i å modde litt får man ofte unnlocka ekstra kjerne i sempron 140 am3 hvis man har riktig southbrige. mener det var SB710 og SB750(advanced clock callibration). så har du nytt kvalitets-HK og cpu til under 1000 lappen. og med en så billig cpu hadde jeg heller ikke vært redd for å klokke dritten a den. den skal glatt klare 3ghz og de som har testa unlock på nettsidene har klart 3.6 etter at de har låstopp siste kjerne =) Lenke til kommentar
Quy Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Vil helst ikke modde så mye nei, bare kjøpe noen deler og sette dem rett inn. Noen tips til hovedkort, CPU og grafikkort jeg kan kjøpe da? Lenke til kommentar
Kasju nøtt Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Budsjett a? Endret 24. januar 2010 av Crayzi Lenke til kommentar
Quy Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 La oss si 3000 NOK, hva kan man gjøre for de? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Ikke så veldig mye å gå på med 3000. Hovedkort og CPU til en god ytelse ligger på rundt der. 4-5000 gir deg langt mer, spesielt nå som Radeon 57xx-serien er ute. 5770 koster rundt 1000. Beste budsjettkortet så langt jeg vet per i dag. Endret 25. januar 2010 av TCi Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 om du skal få valutta for penga i valutta segmentet er du nødt til å klokke litt å sånt. rekker ikke lage en handle liste nå på morran men kan sikkert orne en i kveld engang. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Mulig du ikke tenkte på nytt skjermkort. I så tilfelle skal 3000 være nok. Kan godt plukke ut noe til deg. Men vær obs på at ved bytte av hovedkort er det stor sjanse for at minnet ikke er kompatibelt, og du må skaffe nytt. Ikke veldig dyrt riktignok, men prisene er på vei oppover for tiden. Lenke til kommentar
Quy Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Om noen gidder å plukke ut noe, hadde det vært strålende! Ville satt stor pris på det, da undertegnede ikke er så altfor dreven innen dette selv Om det er hovedkort, skjermkort, RAM eller alt sammen jeg må handle, spiller vel egentlig ikke så stor rolle, så lenge jeg får mest mulig grafikk for pengene! Vil helst ikke overstige 4000kr da Tusen takk! Endret 26. januar 2010 av Quy Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 siden prisguide har blitt helt ubruklig har jeg mekka 2 alternativer hos ps.no amd intel Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ratingen ser jo bra ut den. Drivere og alt virker å være i orden. Problemet må nesten ligget et annset sted. Kanskje noe maskinvare. Prosessoren er er den største flaskehalsen slik som ratingen viser. Men sjekk listen over prosesser i taskmanager. Er det noe der som drar prosessorkraft? +1 i tillegg er jo win xp mye mindre ressurkrevende og mer optimalisert for ditt 5 år gamle grafikkort. Win xp er 10 år gammelt, dvs nvidia hadde 5 år etter xp til å utvikle kortet for xp. Nå som win7 har kommet er nok ikke kortet like tilpasset dagens os. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Det skal ikke være noen grunn til at Win7 skal yte dårligere i spill enn en PC med XP. Tester viser at Win7 er bedre på flere områder. Skjermkortet er også 4-5 generasjoner bak dagens kort. Og siden hver generasjon nærmest dobler ytelsen så sier det vel litt. PCen som kjeLL// postet er grei i og for seg, men er langt i fra en spill-PC. For det trenger du et større budsjett. En solid spill-PC går rundt 8000+. Men har du ikke et større budsjett så gå for den, men ikke forvent underverker. Skjermkortet er derimot veldig bra. Bedre får du ikke til den prisen. Personlig ville jeg valgt Intel, da disse yter en anelse bedre enn AMD de siste par årene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Det skal ikke være noen grunn til at Win7 skal yte dårligere i spill enn en PC med XP. Tester viser at Win7 er bedre på flere områder. Skjermkortet er også 4-5 generasjoner bak dagens kort. Og siden hver generasjon nærmest dobler ytelsen så sier det vel litt. PCen som kjeLL// postet er grei i og for seg, men er langt i fra en spill-PC. For det trenger du et større budsjett. En solid spill-PC går rundt 8000+. Men har du ikke et større budsjett så gå for den, men ikke forvent underverker. Skjermkortet er derimot veldig bra. Bedre får du ikke til den prisen. Personlig ville jeg valgt Intel, da disse yter en anelse bedre enn AMD de siste par årene. Er du helt sikker? Jeg har selv opplevd at noen spill gikk glattere på eldre operativsystem som ble bygget før releasen til det aktuele spillet og grafikkortet jeg tenker på. Kanskje det er feil å si at grafikkortet skal yte dårligere, men spillene kan vel i utgangspunktet ha varierende ytelse under forskjellige operativsystem? Det er iallefall det jeg oppdaget med ett par spill jeg kjørte, men det er lenge siden, nå i det siste har jeg brukt xboxen mest til spilling Lenke til kommentar
TCi Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Tester har vist, på moderne maskiner, at det ikke er nevneverdig forskjell. Og på enkelte områder er det gamle litt bedre og det nye bedre på andre. Maskiner med 1GB minne eller mindre vil selvsagt få større problemer med moderne OS. Endret 27. januar 2010 av TCi Lenke til kommentar
Quy Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Tusen takk! Har ikke tenkt til å kjøre de mest krevende spillene der ute, men trenger noe som duger til vanlig spilling med god grafikk. Oversiktelig og fin liste Kjell, men blir det for svakt for vanlige nye spill? Hvor mye bedre vil resultatet bli? Kan jeg håpe på et skikkelig hopp på Windows Expirience Index? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) var det ikke nvidia 7800 du hadde i sli? og en enkeltkjernet cpu? min erfaring er at crossfire og sli funker bedre med flere kjerner.. jeg ville nok spytta inn litt mere penger til ram også, sånn i forhond til det jeg satt opp hos ps.no . er også litt usikker på hva man kan sammenligne 7800 i sli med. men du vill uansett hoppe et eller flere hakk opp i spillbarhet på alle spill. edit: etter et raskt google søk skal 1 stk 8800gts 640mb gruse de to 7800gtx du har i sli. og du skal ikke langt opp i pris for å kjøpe et kort som kunn matcher de i ytelse.. (rundt 600kr? ) Endret 28. januar 2010 av kjeLL// Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Ja, et GF8800GTS vil være et langt bedre kort. Regner med at de har faset ut G88-brikken der og bare leverer G92/94 (om jeg husker tallene riktig). Men jeg ville kanskje ha tatt en titt på Radeon 4850 som da er et veldig bra budsjettkort fra forige generasjon fra AMD/ATI. Disse går for under 1000-lappen nå. Men vær obs på at moderne kort krever en kraftig PSU. Har du maks 500-550W bør du heller gå for GF8800GTS enn et 4850. 4850 mener jeg å huske anbefales å kjøre med en 600-650W PSU. En annen ting er kablene til disse kortene som er 6-pinners kontakter. Bare relativt nye PSU har dette. Finnes riktignok konvertere hos databutikker. Sikkert litt forvirrende alt dette men Endret 28. januar 2010 av TCi Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) jeg prøvde ikke å anbefale et 8800gts.... jeg sammenligna det han hadde fra før med noe som ikke er mere en noen år gammelt. som gjør det lettere å sammenligne hva han har nå, og den handlekurven jeg laget. om han har hatt psu som klarer 2x 7800gtx så har han psu som klarer et stk hd4850/hd4870/hd5770/hd5750/ nvidia9800/9600/gts250/8800/gts260 osv osv. Endret 28. januar 2010 av kjeLL// Lenke til kommentar
Quy Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Tittet litt rundt nå og i tilegg til kortene dere viste, kom jeg over Asus Radeon HD 5770 . Kan dette kortet være et alternativ? Vil det passe i min PC? Hva tror dere om ytelsen, betydelig bedre enn det jeg allerede har? Kan jo prøve å bare kjøpe et skjermkort først, og se om det hjelper? Nok en gang tusen takk for mange gode svar! Endret 29. januar 2010 av Quy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå