Quy Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jepp, installerte nettop Windows 7 på husets stasjonære PC. Funker greit til det meste, men ytelsen i spill er rett og slett bedragelig. Lagger mange ganger så mye i W7 som i XP og grafikken ser generelt mye dårligere ut, veldig skuffende! Er dette naturlig, eller er det noe galt? Specs: Prosessor: AMD Athlon 64 FX-55 Processor 2.60 GHz Grafikkkort: NVIDIA GeForce 7800 GTX (2. stk) RAM: 2GB OS: Windows 7 32bit Ikke såå dårlig dette, er det vel? Windows Experience Index rater maskinen slik: (Veldig merkelig med tanke på at min bærbare scorer høyere på alt, men viser mye dårligere grafikk i Windows 7 enn hva denne stasjonære PCen greier i XP..) Kan det være driver trøbbel som ødelegger? Fant noen misslykkede driver updates i Windows Update, men skjønner ikke hvordan jeg prøver å installere dem på nytt: Noen som kan hjelpe? Veldig kjipt å ha oppgradert til Windows 7, og oppleve at ytelsen nærmest er halvert fra slik den var i XP... Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Det er ikke overraskende, alle Nvidia drivere feilet å installere så du har ikke ordentlige drivere som kommuniserer mellom spillet og grafikkortet og reduserer yttelsen til 30% av det den kan ytte med ordentlige drivere. Last ned drivere her fra! Også oppgrader RAM, 2 gb er allright, men man bør alltid ha masse minne tilgjengelig når man skal spille. Det holder med 3 Gb om du har 32-bit windows 7 siden den da ikke kommer til å bruke mer enn 3.8 gb med RAM uansett hvor mye man installerer, sitter du derimot med 64-bit versjonen så er det bare å putte i så mye minne man for råd til! Lenke til kommentar
Quy Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Takk for svar! Han prøvd på den siden, men finner ikke mitt grafikkort der, vet ikke hvilken serie jeg har Kan du hjelpe med det? Er klar over det med RAMen. Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Fikk litt trøbbel med å finne det selv nå. Men Nvidia sier at man skal bare installere denne. Burde funke, bare å komme tilbake til denne tråden om det ikke funker Lenke til kommentar
Quy Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Takk for svar igjen Funket å installere den, men ga ikke noe hopp på Experience Index, kjørte den på nytt og fikk akkurat samme som før. Noe bedre ytelse i spillene fikk jeg da, men lagger litt fortsatt, når ikke opp til slik det var i XP... Har jeg rett og slett et ganske dårlig grafikkort? Noen flere tips? Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Vel GeForce 7800 er jo ganske gammelt er det ikke det? Jeg kan anbefale å kjøre spillet i compability mode også sette det til XP, mulig at det er der det liger. Windows 7 har vanligvis problemer med å kjøre full yttelse på spill som er eldre enn 2006 om jeg ikke er helt på bærtur. Mulig at du kan ønske å oppgradere skjermkortet, er nok ikke verre enn å sjekke hva slags grafikkort hovedkortet ditt støtter. Du kan forsøke å installere disse, eldre drivere burde fungere mer opptimalisert for eldre kort, er usikker om w7 lar deg installere xp drivere, men det burde fungere i teorien Lenke til kommentar
Quy Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Kortet er vel fra slutten av 2005 tror jeg, ble vel kjøpt ganske samtidig med Stortingsvalget. Var dog blandt de kraftigste der ute tror jeg, sekser her på Hardware.no om jeg ikke husker feil og kosta vel noen lapper. Spillene er nye, fra 2009 og 2010, så er nok ikke det... Det rare er jo at alt funka smooth i XP, (hva gjelder spillene altså, OSet var helt sirrup) mens i W7, som er nyere, funker det så mye dårligere. Tester gjerne XP drivere ja, gidder du å slenge ut en link? Endret 14. januar 2010 av Quy Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Etter dagens standard så har du dritt skjermkort for å si det sånn .... kjøp eks. et ATI 5850 å bruk det istedet, er også stor forskjell i ytelse på 7800GTX 256mb og 512mb, ikke pga. ram'en men forskjellige spec. på de 2 utgavene ... Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Trode at jeg ga linken i forrige post, beklager, her er den http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_mobile_81.94.html Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_mobile_81.94.html Den er for den bærebare utgaven av kortet og må ikke brukes med de kortene han har, du trenger ikke å finne kortet du har hos nvidia, bare ta den der det står 7000 serien .... Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Nvidia slett vist med side oppsettet sitt, fant endelig drivere du trenger: http://www.nvidia.com/object/win7_winvista...95.62_whql.html Disse burde gjøre susen Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Bare glem det Endret 15. januar 2010 av LucarioX Lenke til kommentar
Quy Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Nvidia slett vist med side oppsettet sitt, fant endelig drivere du trenger: http://www.nvidia.com/object/win7_winvista...95.62_whql.html Disse burde gjøre susen Ble dessverre ikke stort bedre av dem heller Koblet akkurat til høytalere, og fant ut at lydkortet heller ikke funker, mangler drivere! Kortet heter NVIDIA nForce MIDI UART. Finnes det Windows 7 drivere til dette? Frister nesten å oppgradere maskinen litt, selvom det ikke er nødvendig siden alt funka greit i XP... Hvor mye penger må jeg ut med for deler som gjør meg i stand til å spille nye spill greit og få fungerende lyd? Her er full spec list fra Speecy: Er alle delene i maskinen udugelige i forhold til dagens standard? Eller skal det være mulig å få den duganes? Setter STOR pris på alle svar som bidrar til å løse grafikk og lydproblemene! TUSEN takk for at dere tar dere tid! Endret 16. januar 2010 av Quy Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Minnet ditt er temmelig bedritent... Du har lite og treg RAM. edit: Men det burde ikke være grunnen til at Windows 7 går tregt, men det kan kanskje være på tide å oppgradere. Endret 18. januar 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 en windows prosess som mest sansynlig får det til å lagge i spill når du har en 1 kjerne cpu er: windows mediaplayer network service noe annet du kan sjekke er om windows update har driverne du trenger. ting til du kan sjekke er om SLi er aktivert. dette hadde jeg brukt GPUZ til. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 en windows prosess som mest sansynlig får det til å lagge i spill når du har en 1 kjerne cpu er: windows mediaplayer network service Denne kan du skru av ved å starte services Finn deretter frem "Windows Media Player Network Sharing Service" (WMPNetworkSvc) og sett den fra Automatic til Disabled. Dette gjør at du ikke lenger kan nå mediebiblioteket til Windows Media Player fra andre maskiner og utstyr (som PS3 eller lignende) Denne skal dog vanligvis ligge i dvale mer eller mindre når den ikke er i bruk, så sjekk først at den er et problem før du skrur den av. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 jeg har hatt problemer med den prosessen på alle trege pcer jeg har instalert vista/7 på Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hva med å sjekke om pcen ikke står på strømsparer? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ratingen ser jo bra ut den. Drivere og alt virker å være i orden. Problemet må nesten ligget et annset sted. Kanskje noe maskinvare. Prosessoren er er den største flaskehalsen slik som ratingen viser. Men sjekk listen over prosesser i taskmanager. Er det noe der som drar prosessorkraft? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 jeg har hatt problemer med den prosessen på alle trege pcer jeg har instalert vista/7 på Jeg forstår ikke hvorfor denne er på som default heller ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå