Gå til innhold

Sette opp Windows 7 på en 500 GB stor harddisk

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått oppgraderingsversjon fra Vista Home Premium til W7 Home Premium og har installert de på min bærbare PC. Jeg har partisjonert hardisken og har halve harddisken med vindows 7 og den andre halvdelen bruker jeg til å lagre dokumenter bilder o.s.v.

Mitt spørsmål til dere er hvordan jeg best kan partisjonere harddisken? Er det oppsettet jeg har nå bra nok.

På min andre bærbare har jeg XP Home Edition installert og har delt opp harddisken i fire partisjoner, etter anbefalinger fra dette forumet:

80 GB Harddisk

C: Windows XP 6 GB

D: Programmer 30 GB

E: Data 30 GB

F: Temp 10 GB

Er det noe hensikt i å gjøre noe lignende med Windows 7, tenker da på f.eks. Programmer og Temp partisjonene? I tilfelle ja, hvor store bør f.eks. Windows, Programmer og Temp partisjonene være?

Beklager hvis det allerede finnes en tråd eller guide på dette forumet og at jeg ikke har letet godt nok :p

MVH

Kamelot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar Mr. Lee.

Saken er den at jeg har tatt systemavbilding av Windows© med Paragon Backup & Recovery. Blir det noe kluss med Windows så tar jeg bare å gjennoppretter systemavbildingen. Har testet det og det fungerer med programmene som er på D:. Men det kan godt hende at programmer som er installert etter systemavbildingen ikke fungerer, det har jeg ikke prøvd ut.

Endret av Kamelot
Lenke til kommentar

Det kan være at du har fått anbefalinger om å ha mange partisjoner, men da har du hørt på feil personer. Det anbefales ikke, det er ganske stor enighet om det.

Egen partisjon til Windows (og programmer) anbefales (spesiellt når man bruker image backup), men alt annet bør heller sorteres i mapper.

Windows partisjon må være over 50 GB nå.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke laget en windows+programmer partisjon på under 100gb. Iallefall om du skal ha noen spill innstallert.

sitter på 2x 30gb i raid og det blir trangt. Med 500GB hadde jeg nok hatt ca 150GB+350GB eller noe.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Ok.

Slik jeg forstår dere så er det best å dele harddisken i to(i dette tilfellet f.eks. 250 GB til hver partisjon), en partisjon for å ha windows og programer og en partisjon der jeg lagrer f.eks bilder i en mappe, dokumenter i en annen o.s.v?

Endret av Kamelot
Lenke til kommentar
Ok.

Slik jeg forstår dere så er det best å dele harddisken i to(i dette tilfellet f.eks. 250 GB til hver partisjon), en partisjon for å ha windows og programer og en partisjon der jeg lagrer f.eks bilder i en mappe, dokumenter i en annen o.s.v?

150 GB bør holde til W7 + spill og programmer.

Så har du resten til all musikk, filmer, bilder etc.

Lenke til kommentar

Alle disker (magnetiske) har en dalende ytelses kurve fra start sektor til stop sektor.

Så utfra diskytelses hensyn er det fornuftig å dele opp i partisjoner basert på diskens ytelseskurve for hastighet.

Jeg deler så og si alltid opp i tre partisjoner med tildels samme størrelse.

Dette passer stort sett bra i forhold til lese/skrive ytelse utfra hvor man er på disken.

Partisjon 0 blir da den raskeste hvor man installerer OS (+ evt spill og programmer) . Partisjon 2 blir "nest raskest" og kan benyttes til f.eks å lagre videoklipp , filmer , musikk , mm - dvs ting man ser på hører på streamer e.l . Partisjon 3 som blir tregest blir brukt som arkivering/lagring .

Lenke til kommentar

Jeg har to partisjoner, 50 GB Windows og resten på en egen. Det er dog en grunn til at jeg har gjort det slik. Jeg har alle mine data på resten (og det er blitt noen GB etter ca 15 år med ting jeg har laget selv) som også blir backupet til en ekstern disk. På den måten vil jeg ha backupdisken som en fallback dersom det verste av det verste skulle skje, og D: som en disk som ikke blir påvirket av selve operativsytstemet dersom jeg formaterer eller ett eller annet fælt skjer.

Lenke til kommentar

Ok.

Må først beklage at jeg ikke har svart på min egen tråd.

Har nå delt hardisken i tre. 200 GB til W7 og programmer, 200 GB til musikk, videoer, bilder o.s.v og 100 GB til annet lagring som dokumenter o.s.v.

Har i tillegg også en ekstern harddisk og nettbasert lagring der jeg lagrer viktige filer som filmer o.s.v. Viktige bilder lagerer jeg også på på DVD(2kopier)+ ekstern harddisk da jeg ikke tar noe sjanser på at harddisken på PC-en aldri krasjer(Snakker av dårlig erfaring :) ).

MVH Kamelot

Lenke til kommentar
Alle disker (magnetiske) har en dalende ytelses kurve fra start sektor til stop sektor.

Så utfra diskytelses hensyn er det fornuftig å dele opp i partisjoner basert på diskens ytelseskurve for hastighet.

Jeg deler så og si alltid opp i tre partisjoner med tildels samme størrelse.

Dette passer stort sett bra i forhold til lese/skrive ytelse utfra hvor man er på disken.

Partisjon 0 blir da den raskeste hvor man installerer OS (+ evt spill og programmer) . Partisjon 2 blir "nest raskest" og kan benyttes til f.eks å lagre videoklipp , filmer , musikk , mm - dvs ting man ser på hører på streamer e.l . Partisjon 3 som blir tregest blir brukt som arkivering/lagring .

Ville det da fungere å dele i tre, installere windows på den raskeste av dem og så slå de to resterende sammen til en stor? For å beholde ytelsen mener jeg :)

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på disken og ytelses kurven - hvordan man skal dele opp for best ytelse på "hele" partisjon_0.

Eksempel her med HDTach kan gi en indikasjon på forskjellen hvor disken yter best og hvordan kurven på sekvensiell lesing daler , og hvor de starter å dale.

Hitachi Deskstar 1TB disk sammenliknet med Raptor 150 og nederst sammenliknet med Seagate 750GB.

Både Deskstar og Seagate disken ser ut til å ligge nær max frem til 200GB.

Mindre disker som f.eks 500GB er det sannsynlig at det begynner å dale noe før dette.

post-35394-1264100671_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...