Gå til innhold

Fisher CA-223 [Filserver | m-ITX]

Anbefalte innlegg

Fisher CA-223

Ja, da skal det bygges filserver, og det i en Fisher CA-223. Hadde forsterkeren i bruk før, men så presterte jeg å kjøre den for hardt, og den døde. Skjedde i Juli tror jeg, og siden da har den stått i skapet og støvet ned. Her om dagen fant jeg frem til mini-itx.com, og hva det er for noe ligger litt i navnet, eller hva? Så gjennom et par av de mange prosjektene de har samlet opp, og når jeg faktisk hadde planer om å kjøpe m-ITX kort fra før av begynte jeg å spekulere på om jeg ikke skulle prøve meg på noe lignende selv. Og, vel.. Valget falt på min Fisher CA-223 som stod i skapet.
:)

post-127734-1263498931_thumb.png

Planen er å plassere hovedkortet i enden av kabinettet til høyre, og bruke den allerede eksisterende power-knappen som av/på-knapp. Skal se om jeg ikke får fiklet litt med LED-lyset i fronten også. De andre knappene tviler jeg på at jeg får brukt, men jeg skal ikke fjerne dem eller noe. Er allerede en kjøleribbe i den, men det er uvisst om det hadde gått an å kjøle CPU med denne. Hadde vært utrolig tøft, da man allerede kan se den gjennom kjølehullene i toppen av kabinettet. For nostalgien sin del, liksom.

Skal borre/sage hull på baksiden for å plassere "stikkontakten" til PSUen, som for øvrig skal tas ut av PSU-boks for bedre kjøling og plassbesparing. Den skal plasseres til høyre i kabinettet.

Harddiskene skal plasseres i midten. Har plass til 1, kanskje 2 harddisker i høyden, så da har jeg en (nåværende) maksgrense på lagringsplass på ca 2TB, noe som er MYE MER enn nok akkurat nå.

post-127734-1263498907_thumb.png

PSUen som skal brukes er en av disse. Hvis begge fungerer fint kommer jeg til å bruke den nederste.

Handleliste

post-127734-1263498497_thumb.png

Pluss en slik:

Totalpris: 1.562,-

Er positivt overrasket over prisen på et så kompakt hovedkort, og når det i tillegg kommer med en CPU og GPU var jeg helt sikker på at dette skulle jeg ha. Aner ikke hvordan fargene kommer til å se ut inne i kabinettet, men jeg vurderer å feste en tynn svart duk under luftehullene i toppen av kabbiset hvis det ser dumt ut med masse farger. Har budsjett på ~ 1.500,-, så jeg har omtrent valgt det billigste av alt.

Status:
Bestilt og på vei.

Updates

: Prøvemontering, PSU og HDD.

: Sakene er på vei.

Noen kommentarer? Ja? Nei?

Uansett så tar vi det i kommentartråden,
.

Endret av Benny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update 1

Prøvemontering, PSU og HDD.

Har fått sjekket at PSU og HDD faktisk får plass inni kabinettet, og ja: det er plass. Har demontert PSU og satt den inni kabinettet. Den sitter som hånd i hanske, og det virker nesten som om det var dette den var laget for! Venstre kjøleribbe går så vidt klar av power-knappen, det er ~ 1 cm klaring til 'taket' i kabinettet og det er 3-4mm klaring rundt kretskortet.

Fant forresten en god plass å plassere viften på, se bilder. Fant også en plass jeg kan sette "stikkontakten" til PSU på, og det er 2-3mm klaring her også. Gidder ikke å vise det på bilder nå. Bare vent til jeg får HK i hus så jeg får begynt å kutte, borre og montere i kabinettet så kommer bilder.

Satte også en HDD inni bare for å sjekke at det er plass, og det var det så sannelig. Ser ikke ut til at jeg får plass til S-ATA kontakten, da. Men da får jeg bare kjøpe en ekstra S-ATA kabel med vinklet kontakt. Får heldigvis plass til strømkontakten.

Bilder:

Den demonterte PSUen.

post-127734-1263586974_thumb.jpg

Kabinettet, med elektronikk tatt ut. Teipen du ser på bildet er bare midlertidig, og er der for å holde de gamle audio-in portene på plass.

post-127734-1263586999_thumb.jpg

Baksiden av kabinettet. Så godt som originalt, og jeg håper å holde det slik gjennom hele prosjektet. Hovedkort skal ikke ha I/O-panel på baksiden, da dette skal være gjemt inne i kabinettet.

post-127734-1263587303_thumb.jpg

Her ser du PSU inne i kabinett, og hvor jeg tenker å plassere viften.

post-127734-1263587573_thumb.jpg

Det gamle 'hovedkortet' gikk rett i søpla.

post-127734-1263587591_thumb.jpg

Tenker å beholde denne her, dog. Kan sikkert finne på noe moro med den med tiden.

post-127734-1263587607_thumb.jpg

Og dett var dett. Da er det bare å vente på hovedkortbestilling.

Har du noen kommentarer tar vi det i kommentartråden.

Edit: Whey, post nr 2000! :w00t:

Endret av Benny
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Update 2

Sakene er på vei.

Nå har jeg endelig fått bestilt handlelisten på bildet under. Jeg gikk for Amentio, da dette ble godt og vel 200,- billigere. Prisen havnet totalt på rett over 1.500,- med frakt og hele pakken. Håper at jeg ikke ser noe til den dårlige kundeservicen jeg har hørt så mye om nå da..

Kom forresten på en ting til: Jeg har ikke tilgang til dremel ser det ut til, så da ble det plutselig noe vanskeligere å kutte i kabinettet. Det første jeg tenkte var vinkelsliper, men det blir vel i største laget? Om noen har tips angående dette er det bare å skrike ut i kommentartråden.

post-127734-1267480762,5658_thumb.png

Endret av Benny
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...