Papegøye Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Heisann Jeg har funnet ut at det frister med noe mattestudie til neste år. Jeg går påbygging nå og jeg vil mest sannsynlig trenge matematikk R1 og R2 for de studiene jeg er interessert i. Det jeg lurer på er om det er vanskelig (eller umulig?) og klare å ta begge disse fagene i løpet av ett halvt år som privatist? Matematikk har jeg aldri hatt noe særlig problem med, men jeg er redd det er forferdelig mye arbeid i forhold til matematikken jeg har hatt før. Noen som har erfaringer? Må kjappe meg å bestemme meg for hva jeg skal melde meg opp til, fristen er i morgen. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg så for ikke så lenge siden at Høgskolen i Bergen tilbyr matte R1, R2 og fysikk 1 i et halvt år. Hvis mange klarer så mye arbeid, da klarer du det også. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Men det er vel på fulltid det halve året om jeg forstår det rett? Jeg vil jo ta det på fritida i tillegg til skole på dagtid Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Ja, fulltid. Du kan ta det på fritida. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Det vil antageligvis bli endel jobbing, men du kan snu det til det positive. Du tar dette over et halv år, så tenkt deg et halvt år med hard jobbing og få gode karakterer. Et halvt år er ikke lenge. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Umulig er det nok ikke, men aldri i verden at jeg ville gått løs på det selv i tillegg til vanlig påbygg. Jeg tar R1 nå og følger da vanlig løp, og det er mer enn nok. Jeg har tenkt på å prøve R2 som privatist i tillegg, men la det fra meg. Ville sikkert greid å stå, men det ville ødelagt snittet mitt. Men nå har jeg aldri vært noe mattefantom, så jeg ser ikke bort fra at det kan gå for noen som faktisk er god i det. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Ok takker for tilbakemelding. Skal melde meg opp i morgen da. Lurte bare på en ting, det er slik at selv om man får 2 i disse fagene så regnes det som at du har R1 og R2 (ikke at jeg planlegger det da)? Har sett at på noen studiesteder krever de en viss karakter i disse fagene, mens andre steder ser det ikke ut til å være noe karakterkrav. Edit: Ser du snakker om at det kan ødelegge snittet ditt, trodde disse fagene kom utenom det vanlige vitnemålet om du tok dem som privatist? Endret 14. januar 2010 av Invisible_Elf Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Utenom? Nå har jeg ikke tatt noen fag som privatist selv, men så vidt jeg vet føres faget opp på vitnemålet og telles med i poengberegningen som alle andre karakterer. I tillegg havner man i en annen inntakskvote om man tar opp igjen et fag for å forbedre karakter, som vanligvis fører til høyere inntakskrav for studier som fylles opp (eller er det jo likegyldig). Endret 14. januar 2010 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Ok takker for tilbakemelding. Skal melde meg opp i morgen da. Lurte bare på en ting, det er slik at selv om man får 2 i disse fagene så regnes det som at du har R1 og R2 (ikke at jeg planlegger det da)? Har sett at på noen studiesteder krever de en viss karakter i disse fagene, mens andre steder ser det ikke ut til å være noe karakterkrav. Ja, det regnes som om du har disse fagene uansett hvilken karakter du får bortsett fra stryk. Hvis du som på ingeniørutdanningene på NTNU så er kravet at du har både R1 og R2, og at du har gått ut med en 4'er som karakter. Dette er naturlig nok for å sikre seg at de som søker har den matematiske tyngden som trengs. Andre steder holder det bare at bare at du har hatt fagene, og bestått i både R1 og R2. Det lønner seg dog å gjøre sitt beste uansett. Det er langt fra umulig, men det krever gode arbeidsrutiner. Du kan bare glømme skippertak kvelden før prøva (om du ikke har klisterhjerne da). Jobb hver eneste dag, også i helgene. Om du føler du henger etter på noen områder, så er helgene ypperlige til å komme ajour. Jeg går siste året på vgs nå og tar R2. Jeg har aldri vært noe mattegeni og lå på en stabil 2'er i R1. Dette var KUN pga dårlige arbeidsrutiner. Det gikk gjerne 4 dager mellom hver gang jeg gjorde noe. Nå ligger jeg på en trygg 4'er og jeg jobber ikke mer enn en 30-45 min med matta hver dag. Dette er fordi jeg jobber litt i helgene også, da blir det "mindre" å gjøre i ukedagene. Når det er sagt kan du aldri få gjort nok oppgaver. Om du står på et halvt år nå, åpner det så ufattelig maneg flere veier for deg. Du vil ikke angre på arbeidstimene du har lagt ned hvertfall. Bare å gi gass. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Okei, bumper tråden. Har nå meldt meg på både R1 og R2, og har nettopp hentet bøkene på postkontoret. Tenker å lage en plan over hva jeg skal gjøre når. Hva mener dere er best, å først gjøre ferdig R1, så begynne på R2, eller heller gjøre slik: Vektorer R1, så vektorer R2 Algebra R1, så algebra R2 etc. ? Fordelen med første måte er jo at jeg er garantert å få fullført R1 pensumet ihvertfall, men med andre måten så vil jeg jo ha alt friskt i minne mens jeg jobber med samme tema... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå