Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utsatt for falske rykter

mats_84

Anbefalte innlegg

Hei. Har en litt vrien sak her. For ei stund sia ble jeg angrepet av to jenter. Først rente den ene(JENTE1) av dem på meg å klorte meg opp i ansiktet, jeg fikk kastet henne vekk. Det reagerte venninen hennes (JENTE2)på og rente også på meg, jeg fikk kastet henne også vekk (gjor henne ikke noe mer enn å ta tak i shorta å skyve henne vekk fra meg).

I ettertid av hendelsen ble jeg anmeldt av begge jentene. De fikk også ei venninne(JENTE3) av dem til å vitne falskt mot meg til politiet. Saken mot første jente (JENTE1)ble jeg frikjent, mens mot hun andre (JENTE2)fikk jeg en bot på 7000,- som jeg selfølgelig nektet å betale. Det gikk da til rettsak som jeg vant uten diskusjon, for da fortalte både JENTE2 å JENTE3 hva som egentlig hadde skjedd – altså at begge jentene hadde rent på meg først, å jeg bare hadde skyvet dem bort uten noe vold.

Det som er det vriende her er at disse jentene mellom tidsrommet fra hendelsen til rettsaken har gått å fortalt alle at jeg er en gutt som banker jenter. De har blant annet lagt ut på nett om hvordan jeg slo å sparket dem( noe som ikke er tilfelle i det hele tatt!) å at de er livredde for at jeg skal ”banke” dem flere ganger. Det har ført til blant annet at moren min har fått vinduer knust på huset, at jeg har flere ganger er blitt truet med juling fra andre gutter som bare har hørt versjonen til disse jentene.

Selv om jeg er frikjent nå er fortsatt ryktet mitt veldig svekket på grunn av disse falske påstandene.

Er det altså sånn at folk kan legge ut rykter som ikke har et snev av sannhet i seg uten at det kan få konsekvenser? Kan man også lyge til politet, men fortelle sannheten i en rettsak uten at det også får konsekvenser?

Endret av Marekatten
Endret emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Injuriesak/ærekrenking bør vel kunna nyttast i dette tilfellet. Men slike virkemidler er vel meir vanlege for den eldre garden å nytta, ser ikkje for meg at "fjortiskranglar" er superaktuelle i ein slik samanheng.

(Ikkje vondt meint, men hendinga bar preg av pubertale hendingar, og eg mangla betre ord å nytta.)

Lenke til kommentar

tja... selv er jeg 25år, mens jentene er 20. å knuste vinduer hjemme hos moren min er da ganske alvorlig. i tilegg sa den ene av jentene at den egentlige grunnen for anmeldelsen var å kunne saksøke meg for yrkeserstattning da hun hadde blitt sykemeldt noen dager etter hendelsen..

er ikke loven om ærekrenking nedlagt?

Endret av mats_84
Lenke til kommentar

skal til politistasjonen i morgen. men har en mening om at av at politiet her ikke tar ting seriøst, i ogmed at moren min anmelte ho ene jenta for vindusknusingen. alle vet at hun var tilstede da det ble gjort, men politet henla bare saken.

advokaten jeg snakket med sa at loven om ærekrenkelse var nedlagt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...