mats_84 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Hei. Har en litt vrien sak her. For ei stund sia ble jeg angrepet av to jenter. Først rente den ene(JENTE1) av dem på meg å klorte meg opp i ansiktet, jeg fikk kastet henne vekk. Det reagerte venninen hennes (JENTE2)på og rente også på meg, jeg fikk kastet henne også vekk (gjor henne ikke noe mer enn å ta tak i shorta å skyve henne vekk fra meg). I ettertid av hendelsen ble jeg anmeldt av begge jentene. De fikk også ei venninne(JENTE3) av dem til å vitne falskt mot meg til politiet. Saken mot første jente (JENTE1)ble jeg frikjent, mens mot hun andre (JENTE2)fikk jeg en bot på 7000,- som jeg selfølgelig nektet å betale. Det gikk da til rettsak som jeg vant uten diskusjon, for da fortalte både JENTE2 å JENTE3 hva som egentlig hadde skjedd – altså at begge jentene hadde rent på meg først, å jeg bare hadde skyvet dem bort uten noe vold. Det som er det vriende her er at disse jentene mellom tidsrommet fra hendelsen til rettsaken har gått å fortalt alle at jeg er en gutt som banker jenter. De har blant annet lagt ut på nett om hvordan jeg slo å sparket dem( noe som ikke er tilfelle i det hele tatt!) å at de er livredde for at jeg skal ”banke” dem flere ganger. Det har ført til blant annet at moren min har fått vinduer knust på huset, at jeg har flere ganger er blitt truet med juling fra andre gutter som bare har hørt versjonen til disse jentene. Selv om jeg er frikjent nå er fortsatt ryktet mitt veldig svekket på grunn av disse falske påstandene. Er det altså sånn at folk kan legge ut rykter som ikke har et snev av sannhet i seg uten at det kan få konsekvenser? Kan man også lyge til politet, men fortelle sannheten i en rettsak uten at det også får konsekvenser? Endret 14. januar 2010 av Marekatten Endret emnetittel Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Injuriesak/ærekrenking bør vel kunna nyttast i dette tilfellet. Men slike virkemidler er vel meir vanlege for den eldre garden å nytta, ser ikkje for meg at "fjortiskranglar" er superaktuelle i ein slik samanheng. (Ikkje vondt meint, men hendinga bar preg av pubertale hendingar, og eg mangla betre ord å nytta.) Lenke til kommentar
mats_84 Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) tja... selv er jeg 25år, mens jentene er 20. å knuste vinduer hjemme hos moren min er da ganske alvorlig. i tilegg sa den ene av jentene at den egentlige grunnen for anmeldelsen var å kunne saksøke meg for yrkeserstattning da hun hadde blitt sykemeldt noen dager etter hendelsen.. er ikke loven om ærekrenking nedlagt? Endret 14. januar 2010 av mats_84 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Det virker i alle fall som om du er blitt utsatt for ganske opplagte æreskrenkelser. Du kan jo prøve deg med en anmeldelse? (I teorien snakker vi om skriftlige, offentliggjorte æreskrenkelser "mod bedre Vidende", dvs opp til tre års fengsel.) Endret 14. januar 2010 av StaaleNordlie Lenke til kommentar
mats_84 Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 skal til politistasjonen i morgen. men har en mening om at av at politiet her ikke tar ting seriøst, i ogmed at moren min anmelte ho ene jenta for vindusknusingen. alle vet at hun var tilstede da det ble gjort, men politet henla bare saken. advokaten jeg snakket med sa at loven om ærekrenkelse var nedlagt... Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 advokaten jeg snakket med sa at loven om ærekrenkelse var nedlagt...Jeg har funnet en del snakk om det ja. Noen som vet om dette ble noe av? Og om endringen er trådd i kraft? Du kan jo uansett prøve deg med § 390a ("plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd") og/eller sivilrettslig søksmål. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 De er ikke formelt nedlagt (formelt sett er ærekrenkelse fortsatt straffbart), men det skal veldig mye til for å bli straffet for det. Så i praksis er de nedlagt. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Dersom du kjenner til sidene krenkelsene ligger på, går det ikke an å printe de ut og ta med til politiet som bevis? De har jo papirer på at jente 1 og 2 gjorde dette for å få penger i utgangspunktet og at dette ikke var sant. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Det er vel ikke bare ærekrenkelser men også trusler og falsk anmeldelse du kan ta dem på. Lenke til kommentar
mats_84 Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 vært hos politiet idag å skal dit igjen på mandag for å avgi forklaring. virket som om det var en del ting jeg kunne anmelde dem for, uten at han sa noe for sikkert. Lenke til kommentar
livingman Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 for en situvasjon gogo samle alle bevis og vis ikke poliet gjør noe med det send det til tv2. de lager sikkert en sak. politiet er 110% mer intresert i saker som har vært i media tydligvis ^^ lykke til anyways Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå