Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 307 Diesel - Slakk i svinghjul (fjærer)

Anbefalte innlegg

Har hatt den berømmelige Peugeot 307 SW på storservice i dag (120K) :p

Motor 1.6 HDI

Byttet reg reim og alt det der.

Det ble påpekt liten slakk i svinghjul mellom motor og clutch (fjærer). Men jeg klarte ikke helt å forstå hva. Er det trykkplata til clutchen eller er det noe spes på svinghjulet her? Nå er jo ikke dette noe som må fikses direkte (heldigvis) da det betyr clutchskifte (og masse penger).

Men noen som har litt mer inngående kjennskap til hvilke fjærer hvor?

Nå har jeg snart skifta alt på karroseri, interiør og teknisk på denne, så da var det på tide at drivverket begynner :roll:

Edit: fant ut at det er dual mass svinghjul på denne, så fant ut hvorfor. Fant også ut at dette er også en gjenganger feil. Peugeot burde brenne i hel......!

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kjøp Peugeot nyere enn 2000 nei.

Men ser du har funnet svaret ellers kunne jeg ha opplyst deg om det. Heldigvis er det en relativt enkel sak å fikse selv. Fjæren kjøpes seperat og monteres enkelt og greit.

Problemet er at hele svinghjulet er underdimensjonert i forhold til dreiemomentet i diesel utgavene så de blir slitt fort.

Endret av 405Mi16
Lenke til kommentar
Ikke kjøp Peugeot nyere enn 2000 nei.

Men ser du har funnet svaret ellers kunne jeg ha opplyst deg om det. Heldigvis er det en relativt enkel sak å fikse selv. Fjæren kjøpes seperat og monteres enkelt og greit.

Problemet er at hele svinghjulet er underdimensjonert i forhold til dreiemomentet i diesel utgavene så de blir slitt fort.

Selve delen er nok ikke vanskelig, men man må jo splitte opp motor/kasse for å få fiksa det. Man begynner jo snart å lure på hva som ikke snart kan regnes som slitedeler.

Hele bilen er underdimensjonert. Alt er av laveste og simpleste kvalitet.

agvg: Nei, det er ikke noen mer garanti på dette, så dette blir en eventuelt kostnad som må dekkes inn selv om det må foretas noe. Foreløpig ikke nødvendig. Uansett garanti eller ei, BOS er jeg totalt ferdig med. Så storservice ble tatt hos Peugeot forhandler utenom BOS. De gjorde jobben de skulle, og bare opplyst om at dette var noe de fant ut under servicen. Skal ikke forundre meg om den kan ha vært der ved forrige service og BOS ikke sa et pip (for å slippe unna enda en reklamasjon).

Uansett takk for alle svar

Lenke til kommentar
Denne typen svinghjul har hvert et stort problem på svært mange europeiske biler. Det er ikke noen utvidet garanti på dette?

Er det dette som kalles "dual mass flywheel"? EDIT: Beklager, så nå at det er nevnt i første post. I så fall er dette absolutt ikke særfenomen på 307-en. Siden jeg har en Vectra, følger jeg med på et forum for denne modellen, og det er MANGE som har eller har hatt problemer med slike svinghjul, på de modellene som har det. Forøvrig har GM utvidet garanti på dette på Vectra-en. Uansett forbasket kjedelig, det er jo en viss jobb å ordne det :cry:

Hørt med importør om det er utvidet garanti?

Du har jo virkelig hatt nok trøbbel med den bilen, Logiman. Utrolig rart at ikke Pugg klarer å lage biler som holder bedre, og ikke minst at ikke importør/verksted gjør mer for å fjerne feilene.

De har jo laget mye bra oppigjennom! Vi har hatt ganske mange Pugger i vår vennekrets og familie, både 504, 505, 306 og spesielt 406. Både med diesel og bensin. Har ikke vært rare feilene på noen av de bilene. Litt har det selvsagt vært, men godt innenfor akseptabelt.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor du skiftet registerreim på 120 000 km når bytteintervallet er 240 000 km.

Det er 120 000km/5 år på denne. Det var det forhandler har opplyst om.

Haynes anbefaler til og med helt ned i 60 000km og.

Dessuten hadde vannpumpa begynt å svikte litt i lageret fant dem ut når de pelte det av. Så dette måtte uansett ha blitt bytta.

Uansett, hadde det vært 240K eller skulle vise seg å være det, så hadde jeg aldri kjørt så lenge:

1. Norske vinterforhold med skikkelige kaldstarter som gjør motor tyngre å dra rundt (og dermed også mer "strekk" på reima).

2. Reima er ikke dyrere å bytte enn at det lønner seg som en slags forsikring mot brudd.

3. Dette er på en Peugeot. Deler generelt holder ikke særlig lenge :p

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Peugeot har vel 240.000 km i skiftintervall, men pga store temperaturforandringer fra sommer/vinter så har Peugeot Norge justert skiftintervallet.

Ja, det er godt mulig. Jeg ser ikke den store grunnen til å spare pengene på den reima. Så synes 5 år/120K er en grei skiftintervall.

Dessuten viste vannpumpa seg å begynne å bli gåen, så det var like så greit :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...