Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Trakassert av busssjåfør - Hva bør gjøres?

Lexiboij

Anbefalte innlegg

Tror det startet da jeg denne jenta og ei til tok bussen fra en skole til en annen. Han kjeftet på oss og etter det sa at han bare "kødda". Greit nok, det gjør ingenting tenkte vi.

Etter det har hun blitt et offer for denne mannen.

Hva som skjer? Hun blir mobbet for klærne og fortalt hvor hun skal sitte. (bussen er ikke full på dette stadiet noe jeg kan vitne til)

Selvsagt bør dette taes opp med foreldre og lærere, men hvilke følger vil det få?

Takker på forhånd.

EDIT: Ryddet opp litt.

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å forstå hva du mener, men er det en bekjent av deg som blir mobbet av en bussjåfør?

Bussjåføren har stort sett hjemmel til å plassere folk der han vil i bussen, etter eget forgodtfinnende. Den som kjører har tross alt ansvaret for alle ombord.

Du gir lite konkrete eksempler her, men om man føler seg trakasert, er vel kundeservice hos busselskapet veien man går...

Lenke til kommentar
Bussjåføren har stort sett hjemmel til å plassere folk der han vil i bussen, etter eget forgodtfinnende. Den som kjører har tross alt ansvaret for alle ombord.

Slik jeg tolker OP så blir eleven/offeret bedt om å sette seg på en spesifikk plass på bussen selv om det er god plass. Jeg hadde forstått det om eleven lager bråk og derfor ikke får sitte helt fremme ved sjåføren men å herse med andre på den måten er unødvendig ellers.

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å forstå hva du mener, men er det en bekjent av deg som blir mobbet av en bussjåfør?

Ja, det er en bekjent som blir mobbet.

Det er vel igrunnen rart at det er akkurat henne som blir flyttet på når ingen andre blir det, ei heller har noen blitt det så vidt jeg kan huske.

Du gir lite konkrete eksempler her, men om man føler seg trakasert, er vel kundeservice hos busselskapet veien man går...

Skal prøves ut.

Hovedproblemet er vel forsåvidt at jenta ikke føler seg velkommen på bussen, å det er ingen morsom opplevelse for henne eller de andre av oss som snakker med henne til vanlig. Skal se om hun vil ta det opp med en lærer ettersom at det er snakk om skolebussen. (ikke bybussen)

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

Jeg har et forslag, det er litt på kanten og kanskje ikke alle syns det er like godt. Men mobbing må man stanse før det utarter seg til noe verre.

Mobbing er ikke lov. Det vet alle. Falske beskyldninger er heller ikke lov. Men det er lov å ta igjen. Man må bare passe på at man ikke beskylder noen for noe som ikke har skjedd. Så man forteller hvordan man føler, eller opplever, at ting er.

Så.. da tar hun og sier til foreldrene sine at hun opplever det som om blir sextrakassert på skolebussen, av sjåføren. At han alltid vil at hun skal sitte sånn at han kan se henne, og at han slenger kommentarer om klesstil og annet. Om hun prøver å sette seg andre steder der han ikke kan se henne, så blir hun enkelte ganger bedt om å flytte seg slik at han kan drive å kikke på henne mens han kjører.. (og det er jo farlig også når sjåføren kikker på småjentene istedenfor veien.) Så sier hun at hun syns det er ekkelt, og spør om foreldrene kan hjelpe henne med å ta kontakt med rektor på skolen. Som igjen må ta kontakt med ledelsen i busselskapet. Som må ta affære så det ikke kommer i avisa. Det tror jeg ikke han vil sette pris på, og forhåpentligvis så er han ikke en tulling som søker hevn for å få ødelagt ryktet/livet sitt på denne måten. Men som sagt.. det er lov å ta igjen. Hvis man vil.

Dere har vel mobiler? Film han mens han ber henne flytte seg en gang. Så har dere bevis for at trakasseringen finner sted. Sjåføren vil jo kanskje først benekte at det stemmer. Og etter å ha blitt forelagt film så vil han prøve å bagatellisere det med at det er helt uskyldig at han ber en ung jente flytte seg på en bortimot tom buss. Men han vil vel allerde være tatt i løgn til ledelsen om han da først benektet det. Det er sånn som jenta opplever det som er viktig. Hva sjåføren ønsker å oppnå ved å holde på sånn er det jo bare han som vet.

Lenke til kommentar

What frevild said. Det skal en spesiell person til for å si at mobbing ikke er lov, at falske beskyldninger ikke er lov, men at det er lov "å ta igjen". Det er faktisk ikke slik at man kan gjøre hva man vil så lenge man løst kan knytte det til en forsvarssituasjon.

Lenke til kommentar

Nei, krikkert. Du har helt rett i det. Ting er satt litt opp mot en annen der, og om du leser innlegget igjen så starter det med at "det er litt på kanten og kanskje ikke alle syns det er like godt. Men mobbing må man stanse før det utarter seg til noe verre." .

Tenk nå litt. Om jeg forstår dette riktig så er det slik at det er en voksen person, med myndighet, som trakasserer og nær mobber et barn for moro skyld. Det må stanses, uansett hvor uskyldig mobberen mener mobbingen er. Når barnet syns dette er ubehagelig har det allerede gått for langt. Hva om denne eleven pga dette droppet ut av skolen? Kanskje du syns det er greit?

Barn blir gjerne ikke trodd om de kommer med beskyldninger mot voksne. De voksne vrir og vender på ting slik at det skal se ut som om barnet reagerer feil på uskyldige ting. Men sett fra barnets side er dette opplevelser som kan sitte igjen lenge, og som kan ødelegge for den naturlige omgangen med mennesker. Syns du det er greit at en sjåfør holder på slik på en skolebuss? Hadde du godtatt det om det var ditt barn, eller en av dine søsken om du selv er barn? Jeg ville ikke det, og jeg ville gjort alt som stod i min makt for å stanse det. Om det hadde krevd at jeg måtte gått litt utenom normer og regler så ville jeg gjort det, kanskje tatt bussen sammen med barnet til skolen for å se hvilken person sjåføren er, kanskje selv konfrontert sjåføren med dette, rettet beskyldningene og stilt spørsmålene til sjåføren selv for at barnet skulle slippe. Aldri om jeg ville stolt på at skolen ville ordnet opp, alt for ofte leser en om personer som mobbes der skoleledelsen eller andre myndighetspersoner velger å se en annen vei for å slippe ubehagelige konfrontasjoner med mobbere, eller for å slippe å bli "blandet inn".

Lenke til kommentar
Nei, krikkert. Du har helt rett i det. Ting er satt litt opp mot en annen der, og om du leser innlegget igjen så starter det med at "det er litt på kanten og kanskje ikke alle syns det er like godt. Men mobbing må man stanse før det utarter seg til noe verre." .

Man stanser mobbing ved å sperre inne mobberen på livstid også. Men jeg tror de fleste ville sett på dét som å skyte spurv med kanon.

Tenk nå litt. Om jeg forstår dette riktig så er det slik at det er en voksen person, med myndighet, som trakasserer og nær mobber et barn for moro skyld. Det må stanses, uansett hvor uskyldig mobberen mener mobbingen er. Når barnet syns dette er ubehagelig har det allerede gått for langt. Hva om denne eleven pga dette droppet ut av skolen? Kanskje du syns det er greit?

Ikke legg ord i munnen på meg.

Jeg merker meg at du i din beskrivelse av hva du selv ville gjort tar en mye mer moderat tone enn det du tidligere i tråden rådet TS til å gjøre.

Lenke til kommentar

B@L2, det å beskylde bussjåføren for sextrakassering når dette ikke har funnet sted, er et svært dårlig råd. Om "fornærmede" blir trodd, kan det ødelegge livet til bussjåføren, både karrieren og privat. Om hun ikke blir trodd, eller hvis etterforskning viser at hun har kommet med falske påstander, så vil det nok ødelegge mye mer enn det gavner for henne.

Det er rett og slett et dårlig råd.

Lenke til kommentar

Jo, dere har helt rett i det. Det kunne fått fatale følger og er virkelig et dårlig råd. Det er bare det at om ingenting hjelper, hva gjør man da? Godtar det?

Men vi kan ikke vite sjåførens motiv for å be henne bytte plass. Vi vet heller ikke på hvilken måte kommentarene om klærne gis.

Lenke til kommentar

Hyggelig å se at du er enig, B@l2. En del har en tendens til å fortsette å holde på synspunktene sine selv når de bør forlate dem.

Jeg vet ikke om det er noen grunn til å vurdere hva man kan gjøre om ingenting hjelper. Dette er jo en helt hypotetisk situasjon. Først får en jo prøve å bruke de mer lempelige muligheter man har, som f.eks. å kontakte busselskapet og klage på sjåføren - uten å fremsette falske beskyldninger.

Lenke til kommentar

Håper Trådstarter kan gi en nærmere beskrivelse av nøyaktig hva sjåføren gjør.

Kanskje det virkelig ER sextrakassering.

Sier han "Sexy miniskjørt, få se trusa di!", eller sier han "Hahaha, for en stygg bukse!"?

En av disse to kommentarene ER sextrakassering. Men om det er det han sier, vet kun trådstarteren.

Jeg lurer også på hvorfor det er så viktig hvor hun sitter. Er det for at han skal kunne se ned i Silicon Valley med sladrespeilet sitt?

Dette KAN være sextrakassering. Men for å vite noe sikkert, trenger vi mer info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...