Gå til innhold

BK: Portretter på Tingvold Hotel


Aak1

Anbefalte innlegg

post-94759-1263485376_thumb.jpg

 

- Nikon D90

- Nikkor 18-70mm f/3.5

- f/13

- 1/160 sek.

- ISO-200

 

 

 

post-94759-1263485768_thumb.jpg

 

- Nikon D90

- Nikkor 18-70mm f/3.5

- f/16

- 1/160 sek.

- ISO-200

 

 

Takk til modell; Benedikte Karine Sandberg og stylist; Amanda Hårberg Jenssen.

 

Må også nevne Tingvold Park Hotel som eier disse fantastiske lokalene jeg fikk låne.

 

 

Vurder de to bildene adskilt.

 

C&C :)

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Skal sannsynligvis bevise en tidsreise du har foretatt der du hadde med deg digitalkamera? Eller bare skikkelig retro? Anyways synes jeg ikke maleriet passer inn, er både rotete og ser ganske moderne ut. I tillegg er det veldig synlige folder på duken.

 

2: Luftmengden over er enten for stor, eller for liten. En ubehagelig mellomsone. Dette er hvertfall førsteinntrykk. Croppe bittelitt på sidene for å få bort kantene på bilderammen?

Lenke til kommentar

Takk for konstruktiv kritikk.

 

Tja, det skal i alle fall forestille en setting fra 1900. Om man ser på det som et moderne oppsatt motebilde eller et forsøk på å avbilde en autentisk situasjon med moderne utstyr, kan man jo vurdere selv.

 

Når det gjelder maleriet i toppen på bilde #1 er jeg ikke i tvil om at jeg vil ha det der. Det står i meget god kontrast til resten, og uten den tror jeg komposisjonen hadde blitt kjedelig. Men det er mulig det virker for moderne.

 

Jeg synes også det er noe med toppen på bilde #2. Jeg ville ha hatt vegg hele veien. Tok dessverre ikke ned bildet. Kunne kanskje ha redigert det bort, men blir en del jobb. Om jeg cropper nedfor bildet blir det for lite luft ovenfor synes jeg. Er enig at jeg kan croppe vekk kantene på bilderammen.

 

Og ja, de er ikke så flink til å stryke dukene sine på Tingvold ^^

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Nr 1 er bra synes jeg ! MEN jeg ville nok ha burna bort highlighten som er ute på siden på veggen. burde være veldig kjapt å fikse med en lav % og veldig soft brush. Kanskje lagt en lignende highlight bak modellen istede ? Fint lys også.

 

Nr 2 blir litt for slapt posert, litt for mye shdw/higl (eller tilsvarende/lignende) og det ser ikkje ut som du har flytta lyset etter modellen, for her er hovedlyset ditt litt for lavt =)

Lenke til kommentar

Takk skal du ha.

 

Jeg synes på en måte den highlighten på veggen er litt fin jeg, men det er mulig du har rett.

 

Enig at #2 er litt slapt. Spesielt sammenliknet med #1. Men i motsetning til #1 skal ikke dette være et motebilde. Mer et realistisk bilde av en kone på tidlig 1900-tall. Mulig det ble litt mye dodge/burn på sofaen og veggen (om det er det du mener). Jeg prøvde å få frem detaljene og teksturene for å forsterke omgivelsene og tidsepoken.

 

Hovedlyset er nok litt lavt ja, ser jeg.

Lenke til kommentar

Øverste bilde:

Jeg liker grunnideen i bildet, men jeg synes du har gjort mange merkelig valg når du komponerte dette bildet. Du velger å vise bordet i forkant og sofaen, men begge deler kuttes litt både her og der. Dette blir feil. Enten så kutter man såpass mye av sofaen at det er tydelig at det er det du vil, eller så tar du med hele møbelet med litt luft på sidene. Bordet kommer med som en tilfeldig halvmåne av nøytral/intetsigende duk som og blir til et tomrom i nederste det av bildet. Kanskje hadde en annen duk vært bedre?

 

Maleriet på veggen bak passer overhodet ikke med stilen i resten av bildet og burde ha vært tatt ned. Spesielt siden du bare viser en brøkdel av det. I tillegg så bryter hatten hennes akkurat såvidt linjen i bunnen av rammen på en uryddig måte. Å skape en kontrast mellom de to tidsepokene ved å introdusere noe moderne er en god ide, men da må du heller finne et objekt som ikke til de grader skjærer seg med resten. Og dette objektet må du heller ikke plassere så det kjemper om plassen med hatten hennes.

 

Ellers så synes jeg at modellen sitter fint og at posituren passer til den tidsepoken som kjole og møbler er hentet fra. Hennes venstre hånd forsvinner imidlertid delvis bak bordet og dette ser kanskje litt rart ut. Kanskje kunne bordet ha vært flyttet litt lengre bort fra sofaen slik at litt mer av fanget hennes og også hånden ble fullt synlig? Eller så kunne bordet også ha vært fjernet helt fra bildet. Å plassere henne i senter av sofaen fungerer ok, men dersom du gjentar forsøket senere kan du jo også prøve hvordan det blir dersom hun sitter til høyre eller til venstre? (Godt mulig du gjorde akkurat det da! Selv om du ikke legger ut bildet her)

 

Nederste bilde:

Her sitter modellen litt mer som damene gjør i dag, ikke like rakrygget. Ut og opp med bryster og opp og tilbake med hodet neste gang! Kanskje kunne hendene også holdes oppå hverandre slik at albuene kom litt lengre utfra kroppen? Hvis posituren kan fremheve en smal midje er det ikke dumt på denne slags bilder. Linjen fra hoften går oppover mot kneet. Her kunne du prøve ut hvordan det ser ut dersom kneet er lavere enn hoften. Det er ihvertfall slik jeg ser for meg bilder av damer fra den tidsepoken. De satt liksom litt på kanten av sofaen, anspente og klare til å løpe avgårde.

 

Bordet i forgrunnen er bare i veien og maleriet/reproduksjonen over tilfører ingenting til bildet. Bort med dem! Få heller med kjolen ned mot gulvet og kanskje noen tidsriktige sko nederst.

 

Generelt:

Bildene er tatt med blender f/13 og f/16. Dette er neppe optimale blenderåpninger når man bruker et 1,5x crop kamera siden diffraksjonen nok gjør seg gjeldene allerede rundt blender f/9-f/11 på et slik kamera. Men du har kanskje gjort dette bevisst for å få et litt uskarpt uttrykk? Nå kjenner ikke jeg objektivet ditt, men om det fungerer likt med endel andre tilsvarende objektiver så gir det best bilder rundt blender f/8.

Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg tid til såpass utfyllende kritikk :)

 

Skal vi se. Vi begynner med kuttingen. Kuttingen av sofaen er gjort slik fordi på høyre side står det et rundt bord som er klin inntil sofaen (hvis du ser nøye etter, så ser du at det vises nå også). Jeg måtte kutte på den siden, og da måtte jeg kutte på den andre også, for å vedlikeholde symmetrien. Jeg burde forsåvidt fjernet både dette bordet og det i forgrunnen. Grunnen til at jeg ikke gjorde det var delvis fordi jeg var litt stresset og hadde ikke nøyaktig denne ideen når jeg kom dit. Det ble satsing på kvantitet foran kvalitet. Som åpenbart er en dårlig idè. Det er to store rom med likende innreding, og jeg tenkte "må få med alt!". Delvis var det også fordi jeg ikke ville rote og styre så mye. Siden de var nøye med at ting ikke burde røres så mye.

 

Duk ville nok også vært vanskelig å skifte.

 

Kontrasten jeg snakker om med maleriet er ikke en stilkontrast, men en fargekontrast. Men jeg ser poenget ditt, spesielt med at det går over hatten.

 

Enig i det du sier om bilde #2. Dessverre hadde vi ingen tidsriktige sko tilgjengelig.

 

Blenderverdiene som er brukt er brukt pga utrolige sterke blitser.

Mener å huske at jeg hadde satt alle verdier så lavt som mulig. Har hatt dette problemet med disse blitsene hele tiden. Mulig det er noe galt i blits-innstillingene på kameraet. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Første bilde har du fått til veldig autentisk med flott lys og farger. På andre bilde ville jeg også forestilt meg noe gammeldags, men gjorde ikke det, rett og slett fordi modellen hadde den slappe holdningen. Det var helt sikkert meningen at hun skulle være litt avslappet, men fikk ikke bildet til å minne helt om 1900-tallet pga det.

Endret av BEFGHIJKLMNPQSTUVXYZ
Lenke til kommentar
...

Jeg burde forsåvidt fjernet både dette bordet og det i forgrunnen. Grunnen til at jeg ikke gjorde det var delvis fordi jeg var litt stresset og hadde ikke nøyaktig denne ideen når jeg kom dit. Det ble satsing på kvantitet foran kvalitet. Som åpenbart er en dårlig idè. Det er to store rom med likende innreding, og jeg tenkte "må få med alt!". Delvis var det også fordi jeg ikke ville rote og styre så mye. Siden de var nøye med at ting ikke burde røres så mye.

...

 

Jaja, men det er jo slike erfaringer man lærer av. Ingenting kommer av seg selv og ofte er det mer å lære av småtabber enn det er å lære når ting av en eller annen grunn blir riktig på første forsøk. Dersom det er mulig ville det sikkert også være utrolig givende om du fikk organisert deg en "ønskereprise" når du etterhvert får tenkt nøye igjennom hva du kan gjøre anderledes og bedre. Kanskje kan du også terpe på ulike sider ved fotograferingen et helt annet sted. Er modellen interessert i slikt så trenger man jo ikke full styling for å kjøre noen runder der man prøver ut ulike poseringer og så etterhvert ser på hvordan de fungerer.

 

...

Duk ville nok også vært vanskelig å skifte.

...

 

Kanskje ser bordet helt supert ut uten duk? Det er selvsagt ikke lett å få alle rekvisitter til å passe når man kommer til et ukjent sted på en slik måte. Men når man i utgangspunktet har fått med en modell og staset henne opp såpass grundig som dere gjorde her, er det likevel litt synd å ikke følge opp dette med rekvisittene rundt også.

 

...

Kontrasten jeg snakker om med maleriet er ikke en stilkontrast, men en fargekontrast. Men jeg ser poenget ditt, spesielt med at det går over hatten.

...

 

Kontraster er jo selvsagt noe som kan gi ekstra spenning i et bilde enten det nå er snakk om fargekontrast eller kontraster i innholdet (gammel/ung, liten/stor, stilbrudd o.s.v). Samtidig så trekker kontraster oppmerksomheten til seg og i bildet ditt må man da spørre seg om dette maleriet er noe som fortjener oppmerksomhet i sammenhengen. Jeg mener nei. Det trekker også oppmerksomheten unødig mye bort fra modellen synes jeg. Vil du ha fargekontrast så skaff en kjole i grønt eller noe neste gang.

 

... Dessverre hadde vi ingen tidsriktige sko tilgjengelig.

...

 

...men neste gang har dere det! :)

 

...

Blenderverdiene som er brukt er brukt pga utrolige sterke blitser.

Mener å huske at jeg hadde satt alle verdier så lavt som mulig. Har hatt dette problemet med disse blitsene hele tiden. Mulig det er noe galt i blits-innstillingene på kameraet. Jeg vet ikke.

 

Det virker jo litt underlig dersom det ikke er mulig å redusere til passende lysmengde? Det burde jo være mulig å bruke dem uten å rote med gråfilter og slikt. Det er som kjent egentlig bare pingler som leser bruksanvisninger, men dette er kanskje likevel tiden for noe slikt? :)

Lenke til kommentar
aldeles flott det siste der, kun en ting.. skulle ønske haka var senket litt.. Men ellers sabla godt arbeid.

Vet ikke hvordan det ville blitt, men med haka litt opp og en ellers stram holdning i hele kroppen syns jeg det var fint, hvis han hadde til hensikt å uttrykke gamle dager...

Lenke til kommentar
...

Her er ett til, funker det bedre enn #2 i første post?

...

Dette var bra ja. Flott lys på modellen og akkurat den litt aristokratiske, selvbevisste og kjølige holdningen som jeg etterlyste på bilde #2. Det er vel bare to småting jeg kunne tenke på dersom jeg skal pirke på detaljer. Det første er at stolen bak har såpass forskjellig lysintensitet på høyre og venstre side et jeg får et svakt inntrykk av at det ikke er samme stol. Om det er mulig å belyse stolen bak henne uten å samtidig ødelegge for resten av bildet aner jeg ikke. Håndleddet hennes har kanskje også en litt for stor knekk slik at det blir seende litt firkantet ut?

 

Ingen av disse tingene er imidlertid viktige i forhold til hvor bra bildeflaten er utnyttet, hvor godt ansiktet er belyst og hvor bra ansiktsutrykket passer inn i stilen. Bra arbeid både foran og bak kamera!

Lenke til kommentar
Takker for det zorry. Du har rett i det med håndleddet. Jeg kan også prøve å lyse opp stolen på høyre side litt.

 

Det tror jeg kan heve bildet ytterligere ja. Hele bakgrunnen er jo preget av en småmønstret tapet og ditto mønstret stol på venstre side. Litt lysere og litt mer detaljer på stolens høyre side ville sikkert se bra ut.

 

Uansett så er dette et godt bilde også uten videre redigering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...