Gå til innhold

Reklamasjonstid på hovedkort

miCro

Anbefalte innlegg

Et hovedkort jeg kjøpte 02.02.07 tok kvelden for noen uker siden, så jeg kontaktet nettbutikken jeg handlet varen hos for mer info om hvordan jeg skulle gå frem for å reklamere på produktet. Svaret jeg fikk i retur var følgende:

Reklamasjonstiden på løse datakomponenter som ikke omfattes som et komplett produkt (PC) der hvor denne er bygget sammen for deg er desverre kun på 2 år. For hele PC'er som selges som ett produkt, er denne 5 år avhengig av bruk/kvalitet/pris.

Jeg forstår ikke helt hvordan dette kan være gjeldene. Jeg tok det for gitt at et relativt dyrt hovedkort var ment å vare vesentlig lenger enn to år og dermed hadde fem års reklamasjonsrett. Jeg synes dette høres ut som et standard førstesvar hvor de håper på å luke vekk de som ikke kjenner rettighetene sine, men det hadde vært fint å få litt input på dette. Hvor lang reklamasjonstid har egentlig løse datakomponenter som hovedkort o.l.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

"Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre [enn to år], er fristen for å reklamere fem år", jf. fkjl. §27. Som du ser av ordlyden, er det avgjørende hvor lenge produkt er ment å vare ved "vanlig bruk". Det er irrelevant hvem som monterer tingen. At et normalt hovedkort er ment å vare mer enn 3-4 år og følgelig har 5 års reklamasjonsrett, finner jeg helt klart.

Lenke til kommentar

Finner det helt rimelig at et hovedkort skal vare i mer enn to år. Litt fjåsete sagt, men det ligger nesten i navnet. Ta kontakt med selger på nytt, og forklar at du syntes det deres påstand er urimelig og i strid med gjeldende praksis. Dersom de ikke imøtekommer dette tar du saken videre til Forbrukerrådet. Dersom saken ikke løser seg kan det være interessant å legge ut navnet på forhandler. Da vet i alle fall jeg hvem jeg skal være skeptisk til å handle fra..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...