Gå til innhold

Overføre fastrentelån til ny bolig

hallvste

Anbefalte innlegg

Kan det stemme at det ikke er mulig å bytte bolig uten å måtte betale overkursen på fastrentelånet? Det mener i hvertfall banken min, Fokus bank. Jeg trodde det var mulig å beholde lånet mitt som det er, bare bytte pant. Trenger ikke ta opp mere lån ifm husbytte, men nå krever banken 70000,- i overkurs. I tillegg trodde jeg at man beregnet overkursen opp mot kursen på et tilsvarende fastrentelån idag, men banken beregner opp i mot flytende rente.

Noen som har peiling på dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overføre fastrentelån

Du har helt rett, det er bare å bytte pant. Standard praksis i alle banker. Virker ikke som en helt kompetent kar du har snakket med.

Skal du ha mellomfinansiering? Da er det litt mer upraktisk for banken, men det trenger ikke bety noe for deg.

Beregningsgrunnlag

Det enkle først: Grunnlaget for overkursen er hvilke tilbud banken har på lån med like lang gjenværende løpetid som det du har igjen av bindningstiden på fastrentekontrakten.

Eks1: Hvis du hadde en fem-års avtale som du nå innfrir etter to år, så er gjenværende løpetid på 3 år. Da skal overkursen være differansen mellom din fastrente og den renten banken tilbyr på 3 års avtaler.

Eks 2: Sett at du hadde hatt fire år igjen av fastrente avtalen (fortsatt opprinnelig fem år). Da skal overkursen være differansen mellom din fastrente og den renten banken tilbyr på 4 års avtaler. 4 års avtaler er i praksis noe ingen banker har. Det banken må gjøre da er å regne et snitt av 3 års avtaler og 5 års avtaler. Banken må altså regne ut en slags fiktive 4-års rente for å matche med din gjenværende løpetid.

Hvis banken bare har flytende rente, 3 år og 5 år, så må banken bruke et snitt av flytende og 3 år dersom gjenværende bindingstid er mindre enn tre år.

Se forskrift til finansavtaleloven

Lenke til kommentar
Overføre fastrentelån

Du har helt rett, det er bare å bytte pant. Standard praksis i alle banker. Virker ikke som en helt kompetent kar du har snakket med.

Skal du ha mellomfinansiering? Da er det litt mer upraktisk for banken, men det trenger ikke bety noe for deg.

Beregningsgrunnlag

Det enkle først: Grunnlaget for overkursen er hvilke tilbud banken har på lån med like lang gjenværende løpetid som det du har igjen av bindningstiden på fastrentekontrakten.

Eks1: Hvis du hadde en fem-års avtale som du nå innfrir etter to år, så er gjenværende løpetid på 3 år. Da skal overkursen være differansen mellom din fastrente og den renten banken tilbyr på 3 års avtaler.

Eks 2: Sett at du hadde hatt fire år igjen av fastrente avtalen (fortsatt opprinnelig fem år). Da skal overkursen være differansen mellom din fastrente og den renten banken tilbyr på 4 års avtaler. 4 års avtaler er i praksis noe ingen banker har. Det banken må gjøre da er å regne et snitt av 3 års avtaler og 5 års avtaler. Banken må altså regne ut en slags fiktive 4-års rente for å matche med din gjenværende løpetid.

Hvis banken bare har flytende rente, 3 år og 5 år, så må banken bruke et snitt av flytende og 3 år dersom gjenværende bindingstid er mindre enn tre år.

Se forskrift til finansavtaleloven

Takk for svar. Håpet det var slik som du forklarer.

Får ta meg en prat med banken for å få klarhet i dette. Garantert bankbytte om de blir vanskelige hvertfall. Har ca. 1,5 år igjen av en 3 årsavtale når boligbytte blir gjennomført, så vi får se hvordan de vil bergne overkursen. De tilbyr fastrentelån ifra 3 år nå ser jeg.

Trenger ikke mellomfinansiering, så det bør gå greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...