Mads-b Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Oppskriften til svartkrutt er ikke vanskelig i det heletatt (3 stk ingredienser i riktig forrhold). Den står til og med i det store norske leksikon (med forrholdstallene). Og det er heller ikke vanskelig eller hasardiøst å lage det, det er bare å bruke redskaper av treverk for å være sikret at det ikke blir noen gnister eller unødvendig friksjon når du skal knuse og blande ingrediensene. Du har ikke laget ordentlig krutt om du bare blandet ingrediensene. Ekte svartkrutt involverer VARME! Det skal koke, og nettopp derfor er det farlig. En overivrig tenåring har ingenting å gjøre på mors kjøkken med kokende svartkrutt på komfyren. Den ene gangen jeg var involvert i slike snuskerier, hadde vi eksterne stekeplater+skjøteledning ut i skogen om vinteren. Og ja, det er idioter som har prøvd med gassbluss/primus. May they rest in peace. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) May they rest in peace. He he, du sier noe... Har en kompis som mistet tommelen (og store deler av hørselen) da han prøvde å "fikse" noe til nyttår på denne måten... ikke å anbefale!!!! Nå prøvde han riktig nok ikke å lage det selv, bare blande noe eksisterende, men slike ting er best å sette bort til folk som har peiling på dette og ikke prøve selv... det kan få fatale følger!! Det første som slo meg når jeg så overskriften på denne tråden var: "Hva skal h*n med det? Er det en terrorist vi har med å gjøre, som trenger å sprenge noe? Vet at du kan få bra effekt av ugressmiddel og diesel, men husker ikke lenger blandings forholdene. Var med å sprengte ut en garasje hos en kompis som er sprengnings bas i vei vesnet og han brukte denne blandingen i hullene før han stappet dynamitt inn som tenner og den blandingen laget fin-pukk av granitt fjell! Meget effektivt! Vi blandet i en sement blander da, men som sagt, jeg husker ikke blandings forholdene.... Endret 22. januar 2010 av RWS Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Vet at du kan få bra effekt av ugressmiddel og diesel, men husker ikke lenger blandings forholdene. ANFO Krever en kraftig detonator på over 300m/s. Stabilt sprengstoff, men langt utenfor rekkevidden til yngre heldigvis. Morsomt sprengstoff dog, trykket er latterlig. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Oppskriften til svartkrutt er ikke vanskelig i det heletatt (3 stk ingredienser i riktig forrhold). Den står til og med i det store norske leksikon (med forrholdstallene). Og det er heller ikke vanskelig eller hasardiøst å lage det, det er bare å bruke redskaper av treverk for å være sikret at det ikke blir noen gnister eller unødvendig friksjon når du skal knuse og blande ingrediensene. Du har ikke laget ordentlig krutt om du bare blandet ingrediensene. Ekte svartkrutt involverer VARME! Det skal koke, og nettopp derfor er det farlig. En overivrig tenåring har ingenting å gjøre på mors kjøkken med kokende svartkrutt på komfyren. Den ene gangen jeg var involvert i slike snuskerier, hadde vi eksterne stekeplater+skjøteledning ut i skogen om vinteren. Og ja, det er idioter som har prøvd med gassbluss/primus. May they rest in peace. Etter at vi hadde tilsatt vann til pulveret (slik at det blir en "gjørme") også spredt det utover en stor plate latt det tørke i rommtemperatur i et par uker også knekte det opp til korn fungerte det ihvertfall veldig bra for oss. Om man får noen få prosent mer effekt ved å koke det, el. vet jeg ikke (har også hørt at noen folk som bruker alkohol for å få vekk absolutt allt vann), men bare å blande det, knuse det også fukte, tørke og knekke det gir ihvertfall tilfredsstillende resultater for de aller fleste "hobbypyroteknikere". Og på denne måten unngår man all risiko man ellers ville ha hatt med å lage det på andre måter også. Endret 22. januar 2010 av flesvik Lenke til kommentar
xkire Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Ja... Du kan spøre hun/han bak disken på apoteket så kan de bestille til deg. Men for normale folk så er dette i SMÅ doser(rundt 0,090KG). Selv så kjøpte jeg selv forrige uke, men jeg mener og ha lest at du må være 18 for og få det ut -Kire ANFOKrever en kraftig detonator på over 300m/s. Stabilt sprengstoff, men langt utenfor rekkevidden til yngre heldigvis. Morsomt sprengstoff dog, trykket er latterlig. At det er langt utenfor rekkevidde for de yngre er nå å ta i.. Disel/bensin(altså FO) er det hardeste og skaffe seg når man tenker på alder. Vist du bruker ammonium nitrate(tørris) så kan du skaffe det på en litt mere avansert jernvarehandel om du er så 10 år... Litt lame at det ikke er noen begrensinger på det, men men.. Endret 18. mai 2010 av xkire Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) At det er langt utenfor rekkevidde for de yngre er nå å ta i.. Disel/bensin(altså FO) er det hardeste og skaffe seg når man tenker på alder. Vist du bruker ammonium nitrate(tørris) så kan du skaffe det på en litt mere avansert jernvarehandel om du er så 10 år... Litt lame at det ikke er noen begrensinger på det, men men.. Tørris er CO2, ikke AN. Disel er det letteste å skaffe, AN brukes i en hel flora av forskjellige sprengstoff og er derfor sterkt regulert. Eneste brukbare kilde jeg selv kjenner til er gjødsel, det finnes andre men de krever mye arbeid. Og som sagt tidligere krever ANFO en detonator på over 300m/s. AP fungerer til det formålet, som er mulig å lage fra ting du finner i butikken, men anbefaler på det sterkeste at med mindre du faktisk har utdannelse eller erfaring så hold deg unna. Det er et meget ustabilt sprengstoff etter at det har blitt tørket. Endret 19. mai 2010 av Vizla Lenke til kommentar
legordan Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Røykbombe på kjøkkenet. Se resultatet på slutten! http://repka.tv/video/18152 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Det første som slo meg når jeg så overskriften på denne tråden var: "Hva skal h*n med det? Er det en terrorist vi har med å gjøre, som trenger å sprenge noe? Terrorister spør som regel etter hydrogenperoksid, men PST bruker å bytte det med vann. Så ikke regn med og få det du betaler for. Salpeter får man vel på dagligvare forretninger, mener å huske at mora mi har brukt det i forbindelse med kjøttrull (aka. lammerull). Jeg vet ikke hvor rent det eventuelt er. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Terrorister spør som regel etter hydrogenperoksid, men PST bruker å bytte det med vann. Så ikke regn med og få det du betaler for. Er bare å si man skal bleke no treverk det så får du kjøpt en liter for 300 kr. Husker ikke prosent, men mer enn nok. Uansett er det en drøss andre eksplosiver jeg ville valgt å bruke fremfor AP til et slikt formål, slipper du å pisse i buksa hver gang det er en dump i veien. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Skjønner at du har lyst på grosse pangpang, men eksplosiver er IKKE noe du kødder med. Du lager ikke stoffer ved å blande dem som man ser på barneTV. Oppskriften på svartkrutt er ikke bare vanskelig, men kan være hasardiøs om du ikke vet hva du driver med/kjenner kjemien bak. Var i samma alder og situasjon før, men jeg hadde vettuge foreldre. Ikke for å oppfordre til noe, men oppskriften på svartkrutt er jo faktisk så å si bare å blande sammen riktig ingredienser. Jeg tør påstå at hvis katten min hadde hatt armer så den kunne brukt en morter og pistil, så hadde den greid å lage svartkrutt uten problemer. Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Hallo Her er noen spørsmål som jeg ønsker å få svar på Er KNO3 det samme som salpeter? Hvor får man kjøpt det? Hvordan skaffe det? Mvh: Bubba Æsj, tråden var så gammel ja Ta en tur innom www.likurg.pl mange fine kjemikalier der btw: ikke lag KN "bomber" hvis du er nybegynner, sats på å lage krutt heller Endret 2. oktober 2010 av GreenRay Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Ta en tur innom www.likurg.pl mange fine kjemikalier der Noe sier meg at import av flere av de stoffene er ulovlig, og du kan vel risikere ganske strenge straffer skulle tollen snappe det opp. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Ta en tur innom www.likurg.pl mange fine kjemikalier der Noe sier meg at import av flere av de stoffene er ulovlig, og du kan vel risikere ganske strenge straffer skulle tollen snappe det opp. Uten å ha noe kjennskap til det så tviler jeg egenklig på at man får noe straff for noe slikt med mindre det er snakk om veldig store kvanta. Det som mest sannsynerlig skjer hvis det blir opptaget er vel bare at det blir stoppet og at du ikke får det utlevert, også kansje du får et brev, el. med at du ikke får det. Dessuten så tror jeg nokk at det aller meste av det som selges der ikke er ulovelig. Det er ikke ulovelig med aluminium-, jern-, magnesium- pulver eller parafin, PVC, el. og f.eks kaliumnitrat (KNO3) er vel heller ikke ulovelig. Det er jo kunstgjødsel. Og hvis man oppretter et firma så kan man vel uansett få kjøpt nesten alle disse kjemikaliene i Norge uten noe lisenser, el. bare det kan ha noe med det firmaet å gjøre. Endret 2. oktober 2010 av flesvik Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Det er jo kunstgjødsel. Og hvis man oppretter et firma så kan man vel uansett få kjøpt nesten alle disse kjemikaliene i Norge uten noe lisenser, el. bare det kan ha noe med det firmaet å gjøre. Nettopp det, en privat person har intet behov for en god del av stoffene, som er sterkt regulerte. Jeg ville blitt veldig overasket hvis alt jeg fikk i posten var et brev med "Pakken har blitt stoppet og forholdet anmeldt" hvis jeg forsøkte å importere en halvkilo med AN, ANC, PN eller.. ja.. Lista er egentlig endeløs. Et mer reelt scenario er nok et uanmeldt besøk fra PST. Endret 2. oktober 2010 av Vizla Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Det er lovlig! eneste som må gjøres er at pakken må merkes ekstra for enkelte av varene (KNO3) Lenke til kommentar
genialt Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 http://www.qxl.no/pris/alt-det-andre/oevrig/ren-kno3-salpeter-325g/v/an621970946/ Kjøpte det for en god stund siden. Har ikke tid eller får heller ikke gjort noe med det, her er det, siste som er. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 http://www.qxl.no/pris/alt-det-andre/oevrig/ren-kno3-salpeter-325g/v/an621970946/ Kjøpte det for en god stund siden. Har ikke tid eller får heller ikke gjort noe med det, her er det, siste som er. Oi, der er det noen som gjør gode penger... Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 http://www.qxl.no/pr.../v/an621970946/ Kjøpte det for en god stund siden. Har ikke tid eller får heller ikke gjort noe med det, her er det, siste som er. 325g for 175kr + frakt DYRT! http://www.likurg.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=11&lang=pl Her koster KNO3 (Potassium nitrate) ca 30kr (14PLN) for ETT kilo! anbefaler denne siden Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Har du bestilt derifra GreenRay? Er enig med enkelte i tråden om at svartkrutt og termitt er greit å begynne med. Så har vi pyro-delen på freakforum Lenke til kommentar
genialt Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) http://www.qxl.no/pr.../v/an621970946/ Kjøpte det for en god stund siden. Har ikke tid eller får heller ikke gjort noe med det, her er det, siste som er. 325g for 175kr + frakt DYRT! http://www.likurg.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=11&lang=pl Her koster KNO3 (Potassium nitrate) ca 30kr (14PLN) for ETT kilo! anbefaler denne siden Ikke helt riktig. Hvis du sammenligner det med det billigste på Ebay, der blir det 211kr med frakt: http://cgi.ebay.com/SALTPETRE-POTASSIUM-NITRATE-POWDER-4OZ-/350346992077?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51924ed9cd Ganger det i forhold til 2,8 stk. pluss frakt, så er prisen den samme som 325g. Men hvis du vil kjøpe det fra Polen, selvfølgelig det er ditt valg:) Endret 12. oktober 2010 av genialt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå