Camlon Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Men da ville jo fremdeles de som treenger bilen, småbarnsforeldre, bli hardere rammet enn de som ikke egentlig trenger kjøre til byen, men som gjør det fordi de er late... Ja, selvfølgelig. Men jeg tror det er bedre for dem at de kan kjøre, men det er dyrt enn at de ikke kan kjøre i det hele tatt. Tiltak mot luftforurensingen må man ha, men det betyr ikke at vi trenger å innføre tiltak som ikke ser enkeltindividet og har kommunistiske tendenser. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det er eg enig i. Det kjipe er at småbarnsforeldre ofte er de som tåler minst slike ekstrautgifter. Burde nesten innført seksjoner kjøring. Barnehage etc var lovlig, og lignende nødvendigheter, mens enmanns transport ikke tillatt. Hadde nesten vært like enkelt, men kanskje ikke fullt så lett å holde kontroll på. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Det er eg enig i. Det kjipe er at småbarnsforeldre ofte er de som tåler minst slike ekstrautgifter. Burde nesten innført seksjoner kjøring. Barnehage etc var lovlig, og lignende nødvendigheter, mens enmanns transport ikke tillatt. Hadde nesten vært like enkelt, men kanskje ikke fullt så lett å holde kontroll på. Sant det. Jeg tror det er litt vanskelig å regulere hvor folk kjører. Blir de stoppet kan de tross alt si at de er der for å hente opp barnet i barnehagen selv om de bare kjører til butikken. Ikke kan vi forby enmannstransport heller, fordi hvordan skal de komme seg tilbake etter å ha levert ungen. Det er litt tøft å regulere mitt eget forslag også, fordi etter det jeg vet blir vanligvis rushtidsavgift sjekket i EU-kontrollen. Løsningen jeg ser på dette er at de som ønsker å kjøre må hente oppe et visa for å kunne kjøre og for å få det må de ha to bilder av bilen i papirversjon (front med skilt og av takstometeret), i tilegg til førerkort. Dereter sender man noe politi ut som sjekker bilene de neste dagene om de har denne visaen og hvis de ikke har det, gi dem bøter på f.eks. 10K kroner. Eller så kan man bare håpe på at folk er ærlige og man registrer seg online. Endret 25. januar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Men da ville jo fremdeles de som treenger bilen, småbarnsforeldre, bli hardere rammet enn de som ikke egentlig trenger kjøre til byen, men som gjør det fordi de er late... Ja, selvfølgelig. Men jeg tror det er bedre for dem at de kan kjøre, men det er dyrt enn at de ikke kan kjøre i det hele tatt. Tiltak mot luftforurensingen må man ha, men det betyr ikke at vi trenger å innføre tiltak som ikke ser enkeltindividet og har kommunistiske tendenser. Men med partallskjøring kan jo de som virkelig trenger bilen bare ta og kjøre, det var vel faktisk det som skjedde, og det ble jo ikke gitt ut noen bøter uansett. Og det ble satt opp drøssevis med gratisbusser uten effekt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Men da ville jo fremdeles de som treenger bilen, småbarnsforeldre, bli hardere rammet enn de som ikke egentlig trenger kjøre til byen, men som gjør det fordi de er late... Ja, selvfølgelig. Men jeg tror det er bedre for dem at de kan kjøre, men det er dyrt enn at de ikke kan kjøre i det hele tatt. Tiltak mot luftforurensingen må man ha, men det betyr ikke at vi trenger å innføre tiltak som ikke ser enkeltindividet og har kommunistiske tendenser. Men med partallskjøring kan jo de som virkelig trenger bilen bare ta og kjøre, det var vel faktisk det som skjedde, og det ble jo ikke gitt ut noen bøter uansett. Og det ble satt opp drøssevis med gratisbusser uten effekt. Hva slags tiltak forventer at folk bryter lovene? Tror du ikke mange andre også brøt loven. Dette er dermed en straff mot de lovlydlige, mens de som bryter loven kan forsette å gjøre som de vil. Nå bør det ikke innføres gratisbusser, men de bør gjøre alle bussene gratis å kjøre med. Spesielt med en rushtidsavgift som kanskje hadde betydd at det kostet 50-100 kroner hver dag å kjøre til jobben. Da tror jeg folk begynner å forandre vanene sine. Endret 25. januar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Ditt tiltak favoriserer de rike. Da foretrekker jeg tilfeldig utvalg (tallkjøring) Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Ditt tiltak favoriserer de rike. Da foretrekker jeg tilfeldig utvalg (tallkjøring) Bilavgifter gjør det. Hvis du synes det er forferdeig skulle jeg foreslå at avgiften korrelerte med inntekten din eller noe. Tilfeldig utvalg er upersonelig og slemt. Det er faktisk noen som trenger bilen på en spesifik dag. Prøv å putt deg i andre folk sin situasjon, ikke alle er som deg. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Hva med rushtidsavgift som finansierer gratis busser i rushtiden? Synes det burde gå ann å kjøre og parkere gratis på/til bussterminaler, slik at trafikken i sentrum ble kraftig redusert. Endret 25. januar 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Rushtidavgift er for all del en god plan. Men akkurat i den situasjonen som var, der man måtte rundt regnet halvere bilbruken i løpet av veldig kort tid tror jeg tallkjøring var stort sett det eneste reelle alternativet. Rushtidavgift er en god plan på lang sikt, men folk bruker tid på å omstille kjørevanene sine. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Rushtidavgift er for all del en god plan. Men akkurat i den situasjonen som var, der man måtte rundt regnet halvere bilbruken i løpet av veldig kort tid tror jeg tallkjøring var stort sett det eneste reelle alternativet. Rushtidavgift er en god plan på lang sikt, men folk bruker tid på å omstille kjørevanene sine. Bruker tid? Så alternativet er å plage folk som må kjøre bil? Som vist over er det ikke veldig vanskelig å innføre det på kort sikt og når det begynner å koste mye penger vil folk bytte vanene sine, spesielt når bussen blir gratis. Litt av problemet med de gratisbussene var sannsynligvis at de fleste bussene forsatt kostet penger. Hadde du synes det var et godt alternativ hvis du hadde 2 unger, og begge to skal i to forskjellige barnehager og dereter skal du på jobb på andre siden av byen klokken 8? Planlegger du da å ta med deg begge ungene på bussen til den første barnehagen. Dereter ta bussen tilbake til byen og tilbake igjen til den andre barnehagen og til slutt tar du bussen til jobben og gjøre akkuratt det samme når du kommer tilbake igjen. I tilegg skal den ene på babysvømming og den andre på fotball. Sett deg i andre folks posisjon, ikke alle er som deg som bare trenger å komme seg til jobben og tilbake igjen. Endret 25. januar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 For det første. Man kan gå eller sykle!! http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-styre...en-1011053.html Dessute, ja det vil alltid være noen ofre av sånne totale regler, men husk at det var et MIDLERTIDIG TILTAK. Og svømming å fotball, ta deg litt sammen da. Finn dager der det passer med partall/oddetall, få ungene til å sitte på med andres foreldre, gjør litt kompiskjøring, det der er ikke et større problem enn man gjør det til. NOEN dager vil det bli vanskelig, men så var det også KRITISKE tilstander. Gratis buss og sambruksfelt ble prøvd ut uten effekt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) For det første. Man kan gå eller sykle!! http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-styre...en-1011053.html Dessute, ja det vil alltid være noen ofre av sånne totale regler, men husk at det var et MIDLERTIDIG TILTAK. Og svømming å fotball, ta deg litt sammen da. Finn dager der det passer med partall/oddetall, få ungene til å sitte på med andres foreldre, gjør litt kompiskjøring, det der er ikke et større problem enn man gjør det til. NOEN dager vil det bli vanskelig, men så var det også KRITISKE tilstander. Gratis buss og sambruksfelt ble prøvd ut uten effekt. Hyggelig, det er -10 ute og mye vind, og man skal gå i en halvtime til den første barnehagen med barnevogn og et lite barn på siden. Dereter skal man gå med tom barnevogn i 20 min den andre veien og levere fra seg det andre barnet og så skal man gå 20 min tilbake til sitt eget hjem og da kan man stikke på arbeid. Samme prosess når man skal gå tilbake. Å sykle er ihvertfall umulig. Skal man putte barnevognen på førersetet? Åja, så foreldre som får problemer, så skal man bare sende barnene sine på pardager. Det høres hyggelig ut. Du kan snakke så mye du vil om at andre foreldre skal kjøre dem og alt mulig tull, men det du egentlig viser er at du har null empati og klarer ikke å sette deg inn andres folk posisjon. Realiteten er at noen trenger bilen på en spesifik dag og løsningen er ikke at de avlyser treningen for ungen sin eller at de finner noen andre som kan kjøre. Ikke alle er som deg, er det vanskelig å forstå at vi er forskjellige mennesker med forskjellige behov? Løsningen er rushtidsavgift, som sørger for at du kan kjøre ungen din til trening, barnehage og lignende. Bare at det er dyrt. Det er også et tiltak som fungerer, men som ikke gjør livet vanskelig for småbarnsforeldre som trenger å kjøre bil. I tilegg vil det også gi mer penger som kan brukes til å gjøre bussene gratis. Altså, vi har et tiltak som fungerer, gir mer penger og som ser individet i mye større grad, men allikavel støtter du det halv-kommunistiske forslaget. Jeg trodde en av de positive tingene med folk på venstresiden er at de har empati for de som får vanskligheter. Tar jeg feil? Endret 25. januar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg trodde en av de positive tingene med folk på venstresiden er at de har empati for de som får vanskligheter. Tar jeg feil? Empatien min ligger hos de luftveisplagede som ikke kan gå ut. For det første? Så du filmen jeg linket? Hvorfor er det umulig å sykle sa du? Rushtidavgift er for all del en god løsning, men den ville ikke halvert bilbruken slik partallskjøringen gjorde. På sikt er rushtidsavgift lurt, men når det er KRISE, da må hardere lut til. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Jeg trodde en av de positive tingene med folk på venstresiden er at de har empati for de som får vanskligheter. Tar jeg feil? Empatien min ligger hos de luftveisplagede som ikke kan gå ut. For det første? Så du filmen jeg linket? Hvorfor er det umulig å sykle sa du? Rushtidavgift er for all del en god løsning, men den ville ikke halvert bilbruken slik partallskjøringen gjorde. På sikt er rushtidsavgift lurt, men når det er KRISE, da må hardere lut til. Det trenger ikke å være en liten avgift. Den kan være så høy at det vil koste 50-100 kroner per tur. Når dette fianiseres med billigere buss vil det for folk uten barn ikke være noe problem. Før kostet å kjøre til jobben ca 50 kroner dagen, mens buss kostet ca 30 kroner og enda mer om man ikke hadde månedskort. Nå koster det 0 kroner å ta bussen, men 200 kroner å ta bilen som blir 6000 kroner i måneden. Hadde jeg måtte betale en slik utgift hadde jeg gått rett over til bussen som nå har blitt gratis. 6000 kroner i måneden er ikke småpenger. Men for en småbarnsmor er dette kanskje er pris det er verdt å betale. Det vil komme til å redusere forbruket fra biler og igjen som beskrevet over kan det fint fungere over kort sikt. Jeg kan ikke se filmen av en eller annen grunn, men jeg tror det er litt lettere å plassere en treåring på sykkelen sommerstid enn å plassere enn 2-åring og en 5-åring på sykkelen vinterstid. Hvordan skal du plassere dem? Den ene på styret og den andre på baksetet, mens man passer på at man ikke faller på isen, og ikke snakk om hvor tungt det blir i motbakkene som det finnes nok av i Bergen. Luftveisplagete kan ihvertfall kjøpe maske som renser luften for dem. Det er tross alt folk som lever under langt verre forhold i andre land. Men selvfølgelig skal vi ta hensyn til dem, men ikke ved å ødelegge for småbarnsfamilier. Dette handler om å sette deg inn i andres folk situasjon. Det virker som om det er noe som blokkerer inni hodet ditt, fordi det burde være ganske opplagt at i eksemplet jeg nevnte er det ikke mulig å gå eller å sykle. Det er ikke alle som kan finne noen som kan kjøre for dem hele tiden heller. Spesielt om morgenen. Rett og slett, ikke aller er i samme situasjon som deg. Vi er forskjellige menesker med forskjellige behov. Derfor er rudhtidsavgift langt bedre til dette formålet, fordi hvis man må kjøre, kan man kjøre. Men hvis man ikke må, gjør man det heller ikke fordi det er dyrt. Så hvis vi analyserer forslagene. Tallkjøring +reduserer kjøringen - reduserer friheten til folk kraftig, gir ikke noe mer penger, ødelegger for småbarnsfamilier og andre grupper som trenger bil. Rushtidsavgift +reduserer kjøringen, gir mer penger som kan brukes til å gjøre bussene gratis, folk kan forsatt kjøre om de trenger det. - Gjør det dyrt å kjøre i sentrum Lurer på hvilket forslag som er best Endret 25. januar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Gjør det dyrt å kjøre i sentrum I rushtiden. Viktig å understreke. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Tallkjøring +reduserer kjøringen - reduserer friheten til folk kraftig, gir ikke noe mer penger, ødelegger for småbarnsfamilier og andre grupper som trenger bil. Rushtidsavgift +reduserer kjøringen, gir mer penger som kan brukes til å gjøre bussene gratis, folk kan forsatt kjøre om de trenger det. - Gjør det dyrt å kjøre i sentrum Lurer på hvilket forslag som er best Rushtidavgift er klart det mest behagelige alternativet. Tallkjøring er nok det mest effektive. Som sagt, tallkjøring var et nødvendig tiltak fordi det var krise. På lang sikt må man vurdere andre løsninger, for eksempel rushtidsavgift, men i Bergen var det snakk om å senke forurensingen DRASTISK i løpet av èn dag. På sikt er gode busstilbud og høye avgifter selvsagt en bedre løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå