blackcurrant Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Korfor ikkje berre innføre rushtidsavgifta med ein gong, i staden for desse 70-tals greiene... Åh, når bussen er femten minutt forsinka! Då kjem jo neste buss rett etterpå, so forsinka buss køyrer rett forbi og let neste buss ta seg av problemet. Neste buss kjem 10 effektive sekund rett etter. Hadde den berre hatt ledig kapasitet so hadde problemet endt der, men den køyrer rakt forbi bussholdeplassen! Bergen er den einaste plassen eg kjenner til der drosjesjåførane skjeller ut busselskapet for å vere udugeleg. Endret 15. januar 2010 av blackcurrant Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Synes det er et kjempetiltak og det har vist seg å være veldig effektivt. Tor dette var det eneste som ville funket egentlig. Godt jobbet bergen kommune. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Er du oppdatert? På hvilken måte fungerte dette i forhold til hva som var målet? Vinden blåste bort NO2en. Største bidragsytere her ble det ikke gjort noenting med. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Er du oppdatert? På hvilken måte fungerte dette i forhold til hva som var målet? Vinden blåste bort NO2en. Største bidragsytere her ble det ikke gjort noenting med. Begge deler hjalp. Bor du i Bergen? Vet du hvordan trafikksituasjonen er der? Bilbruken MÅ ned. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det var ikke bilforbudet som gjorde at verdiene kom under kritisk. Det var vinden. Så enkelt er det. Uten vinden ville ALL biltrafikk bare ført til enda mer NO2, siden svært lite forsvant fra lufta. Håper de finner på noe bedre enn dette neste gang. Det rammer som sagt blindt, og gjør ikke store nytten så seint i prosessen som dette ble innført. Hvis de skal gjøre noe så får de heller innføre kvoter på km, slik at de som må ha bilen (les småbarnsforeldre) hvertfall kan få kjørt barna i barnehagen før de busser til jobben. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Begge deler hjalp. Bor du i Bergen? Vet du hvordan trafikksituasjonen er der? Bilbruken MÅ ned. De må legge veiene utenom Bergen og Danmarksplass. Det ville gjort utrolig mye for luftkvaliteten. Kø er problemet. Bilene står og pøser ut dritt fordi de står og stanger i kø mange timer i uken. Man kan trygt si at bilbruken må ned, men når det ikke finnes noe alternativ så høres det mer ut som et naivt utspill fra fjortissene i Natur og Ungdom. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Forøvrig håper eg dette stemmer! Det ville vært superpositivt. Da burde bussrutene legges til disse feltene pronte. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Begge deler hjalp. Bor du i Bergen? Vet du hvordan trafikksituasjonen er der? Bilbruken MÅ ned. De må legge veiene utenom Bergen og Danmarksplass. Det ville gjort utrolig mye for luftkvaliteten. Kø er problemet. Bilene står og pøser ut dritt fordi de står og stanger i kø mange timer i uken. Man kan trygt si at bilbruken må ned, men når det ikke finnes noe alternativ så høres det mer ut som et naivt utspill fra fjortissene i Natur og Ungdom. Grunnen til at det er kø er jo at det er så mange biler, og på grunn av disse bilene kommer ikke bussene fram. Slike tiltak som dette vil bli brukt oftere om bergenserne ikke klarer å sjerpe seg. Og nå var det en kritisk tilstand som måtte gjøres noe med DER OG DA, da hjelper det ikke å sutre over at veiene må utenfor byn, vi trengte strakstiltak, og oddetalltskjøring var definitivt det beste. Andre tiltak ble jo først prøvd uten effekt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Andre tiltak ble jo først prøvd uten effekt. Hva var tiltaket som gjorde susen da? Innføre lavtrykk fra Island? Hadde gått uker før ting ble bra hvis været hadde fortsatt, selv om bare halvparten av bilene var i byen. Vil forøvrig ikke gå med på at de tiltakene de først satte inn var uten effekt. Har hvertfall merket en enorm nedgang i trafikken forbi Haukeland allerede den dagen de satte inn gratisbussene. Slike tiltak har eg MYE mer tro på, da de ikke rammer noen, men er til fordel for alle som har mulighet til å bruke de. Da kan de som er avhengige av bilen fortsatt få bruke den. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Andre tiltak ble jo først prøvd uten effekt. Hva var tiltaket som gjorde susen da? Innføre lavtrykk fra Island? Hadde gått uker før ting ble bra hvis været hadde fortsatt, selv om bare halvparten av bilene var i byen. Vil forøvrig ikke gå med på at de tiltakene de først satte inn var uten effekt. Har hvertfall merket en enorm nedgang i trafikken forbi Haukeland allerede den dagen de satte inn gratisbussene. Slike tiltak har eg MYE mer tro på, da de ikke rammer noen, men er til fordel for alle som har mulighet til å bruke de. Da kan de som er avhengige av bilen fortsatt få bruke den. Nei de hadde tilnærmet ingen effekt, det kan du lese selv i bt. De prøvde også gratisbusser uten særlig effekt. Det eneste tiltaket byrådet satte til verks som funket var oddetallskjøring. Ja det er en tungvint metode, og vil ha grensetilfeller mot urettferdighet, men det var umåtelig effektivt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Grunnen til at det er kø er jo at det er så mange biler Øyet som ser. Hadde de bygd ut veinettet på en fornuftig måte så hadde Bergen tålt mye mer biler. Men når alt skal klines inni byen og danmarksplass så sier det seg selv at det blir problemer. Men selvsagt: Det er antallet biler på danmarksplass som er problemet. Legg veien bort fra danmarksplass og man fjerner jo bilene og man fjerner også køen. Problemet er som du er inne på: Det tar tid og koster penger. Strakstiltak er flott, men denne situasjonen som vi har vært i nå burde få andre konsekvenser også. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Nei de hadde tilnærmet ingen effekt, det kan du lese selv i bt. hehehe... Når ble avisene fasiten på noe som helst? Som eg sier: trafikken forbi haukeland var iallfall langt over halvert før de innførte kjøreforbudet. BT kan si ka de vil. Men avisene rapporterte hvertfall om merkbar nedgang i trafikken før kjøreforbudet. <--- Med forbehold om at eg da har drømt dette.... Men man merker jo selvsagt ikke noe på luften, for det eneste som virket på det var værendring. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Er du oppdatert? På hvilken måte fungerte dette i forhold til hva som var målet? Vinden blåste bort NO2en. Største bidragsytere her ble det ikke gjort noenting med. Begge deler hjalp. Bor du i Bergen? Vet du hvordan trafikksituasjonen er der? Bilbruken MÅ ned. Jeg bor for tiden midt i sentrum og er klar over hvordan trafikksituasjonen er i og rundt Bergen. Jeg er også litt oppdatert på hva som forårsaker utslippene av NO2 (som har hatt kritiske verdier i Bergen) og partikler (som ikke har vært "problem" denne gang). De fleste som har jobbet litt med temaet vet at dieselkjøretøy og forbrenning av diesel har langt større utslipp enn bensinmotorer. Har ikke kilder for tall nå, men jeg mener å huske at en liter diesel har 8-12 ganger mer NO2 enn tilsvarende bensinmotor. Partikkelfilter som de fleste nye dieselbiler har, reduserer utslippet av NO, men det fører til økt utslipp av NO2. Så kan vi se på hvem forbudet gjalt, personbiler. Tungtrafikk, busser og næringsvirksomhet (typisk varebiler) fikk kjøre som før. Når man i tillegg la inn flere busser (som kjørte TOM en retning etter å ha kjørt gratis til byen om morgenen), var det nok ikke rare forskjellen i totalutslipp vi faktisk opplevde. I tillegg har vi supplybåter og hurtigruten som står og damper med sine 10 000 hestekrefter på tomgang en del ganger i uken. For meg virker tiltakene som om bystyret og politikerne ikke vet hva problemet er. Det virker også som natur og ungdom har fungert som eneste rådgiver i denne situasjonen. På lenger sikt bør man få en omkjøringsveg rundt sentrum, samt flytte godsterminalen ut av gryten. Tilsvarende bør man se på avgiftssystemet til bil så raskt som mulig. At dieselbiler nå favoriseres er helt hinsides i forhold til problemene vi nå sliter med. Om en bil har 150 eller 180 hester bør ha mindre å si, så lenge utslippet er lavt. Edit: Angående avisene, og særlig BT, har de vært begredelig i denne sammenhengen. De hauser opp alle forslag som en idiotisk propagandaavis uten å skrive hva forskningsmiljøet i SFT og på SINTEF mener om forslagene. Endret 16. januar 2010 av Sovehest Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Liknande tiltak blir gjennomført i Beijing: http://www.chinadaily.com.cn/bizchina/2009...ent_7651378.htm Problemet i dei fleste byar er manglande alternative tilbod. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Liknande tiltak blir gjennomført i Beijing: http://www.chinadaily.com.cn/bizchina/2009...ent_7651378.htm Problemet i dei fleste byar er manglande alternative tilbod. Vel, i bergen griner alle over manglende tilbud og mange skrev i bt sitt forum når forbudet kom:"hva skal jeg gjøre når jeg skal herfra til derfra? det går jo ingen busser. VEL, om terskelen er slik at man ikke kan bytte buss for å komme et sted, da vil det aldri komme et alternativt tilbud. Folk må bare innse at buss tar lenger tid enn bil. Og noen presterer å komme med utsagn som:"kan ikke ta buss, for det går så seint pga køene". Prisløst. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Hente frem en gammel post. Alle tiltak som var iverksatt er nå fjernet. Grunn: ingen effekt. Har de omsider snakket med en som har litt peiling nå? Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hente frem en gammel post. Alle tiltak som var iverksatt er nå fjernet. Grunn: ingen effekt. Har de omsider snakket med en som har litt peiling nå? De sluttet vel fordi forurensningsnivået sank? Nå er imidlertidig forurensningen på vei tilbake. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Forurensingen er tilbake igjen ja... Blir spennende å se ka de gjør nå da... Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Tiltaket har kommunistiske tendeser og jeg kan virkelig ikke forstå hvem som stemte inn et slikt håpløst forslag. Som ble sagt i tråden tidligere. Hva med de som trenger bilen? Aluxes, har du aldri tenkt over at noen trenger bilen på en spesifik dag. Løsningen på dette problemet ville ha vært mye enklere. Få opp gratisbusser og putt opp en tøff midertidlig rushtidsavgift. Da ville folk ha byttet til busser, men de som virkelig trengte bilen den dagen hadde forsatt å kjørt. Slike tiltak som dette er grunnen til at folk i kommunistiske land er ulykkelige. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Men da ville jo fremdeles de som treenger bilen, småbarnsforeldre, bli hardere rammet enn de som ikke egentlig trenger kjøre til byen, men som gjør det fordi de er late... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå