Gå til innhold

Luftforurensingen i Bergen - tiltak oddetall/partallsskilt

Prusk

Anbefalte innlegg

Jeg ser Bergen kommune har satt ned et vedtak om at bare partallsskilt får kjøre på partallsdager og bare oddetallsskilt på oddetallsdager.

Om tiltaket hadde vært permanent ville jaggu bilen min bli verdt mer, ettersom den vanligvis er 7 mnd som har siste dag som oddetall. I skuddår ville jeg fått enda en ekstra dag jeg kunne brukt bilen. Artig tanke.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser Bergen kommune har satt ned et vedtak om at bare partallsskilt får kjøre på partallsdager og bare oddetallsskilt på oddetallsdager.

Om tiltaket hadde vært permanent ville jaggu bilen min bli verdt mer, ettersom den vanligvis er 7 mnd som har siste dag som oddetall. I skuddår ville jeg fått enda en ekstra dag jeg kunne brukt bilen. Artig tanke.. :)

UTENLANDSKE biler med custom skilt MÅ jo bare være verdt flesk!

Men vittig tiltak.

Stopper den halvparten hvor begge bilene deres er enten par eller oddetall, mens de som har en bil av hver kan kjøre som normalt.

Snakk om forskjellsbehandling! :D

Lenke til kommentar

Greit nok med slike tiltak, men som vanlig rammer det helt feil folkegruppe. De som er avhengig av bilen og som ikke har noe alternativt.

Type barnehage etc. Kjekt å ta med 3 unger til 2-3 forskjellige barnehager på bussen. DET er kjapt gjort :p

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg tallene foran meg, men jeg har sett utslippstall for dieselbiler/lastebiler og busser i forhold til personbil på bensin. I Bergen er det NOx som er problemet, og en 4-5 år gammel dieselbil har typisk 10-12 ganger mer utslipp av NOx enn en tilsvarende bil med bensinmotor. Når man i tillegg vet at en buss gjerne bruker 4-5 ganger så mye drivstoff som en bil, får man et artig regnestykke.

I tillegg er mange av lastebilene som kjører snø rundt (næringstransport som ikke er berørt av vedtaket) er 10-15 år gamle, ser ikke jeg poenget med tiltaket lenger.

Lenke til kommentar
Sovehest: Det som er en stor del av problemet er den saktegående eller stillestående trafikken. Hvis man bare reduserer antallet biler litt så blir det mye mer flyt i trafikken og det står ikke lenger like mye stille.

Det største problemet er kulden. Den får vi ikke gjort noe med. Så er det dieselkjøretøy og forbrenning av diesel som er største bidragsyter til problemet. Når kommunen genererer dieseltrafikk i form av snødumping, bidrar de også til utslippet, i langt større grad en den vanlige borger som bor i ytterkant av "ringen" og kjører ut av sentrum.

Lenke til kommentar

Alternativet kunne være forbud mot tungtransport eldre enn en gitt alder innenfor bomringen, i tillegg til samkjøringsfeltet som alt er opprettet.

Generelt virker mange av tiltakene lite gjennomtenkt.

Det var tvil om det var mulig å øke bomringsatser, men det er også tvil om det er lovlig å ha oddetall/partalls-regulering. For meg høres det langt bedre ut med økning i bomringsatsene. Da kjører man iallefall ikke ulovlig om man absolutt må kjøre. 50 kroner for personbil og 150-200 for lastebil så lenge "krisen" pågår.

Edit:

Lokale deponi til krisen er "over". Dumpe snøen på parkeringsplasser og kjøre det bort senere. Dumpingen har jo stort sett foregått når temperaturene har vært på sitt kaldeste.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg litt er at de har brukt ytre ringen som forbudsgrense. Det er jo nede i sentrum og lavere liggende områder problemet er. Oppe på Landås der eg bor er det ikke dårlig luft. Men eg får allikevel ikke kjøre bilen sørover og bort fra sentrum.

Men eg er solidarisk, så eg gjør som eg får beskjed om eg. Bare så synd at de ramme litt "blindt" med tiltakene.

Kunne like gjerne sagt at man ikke fikk kjøre gjennom danmarksplass, sentrum og de andre problemområdene om man hadde partall/oddetall.

Vinden ordner opp

Lenke til kommentar

Ikke par og oddetalls kjøringen. De er pålagt å vurdere denne fortløpende, og er ikke et tiltak som skal brukes med mindre det er helsefare. Og det er det ikke når smogen er borte.

Finn.no har forøvrig lagt til et nytt valg på "avansert søk" funksjonen. Nå kan man velge om man vil søke på biler med odde eller partalls registreringsnummer.

Lenke til kommentar

Dette er det sykeste jeg har opplevd. Dette er dråpen som får meg til å engasjere meg mer politisk, opp til nå har jeg vært careface. Dette holder faen ikke. Jeg håper de som fant på dette blir påkjørt av en buss eller noe, det hadde vært så utrolig ironisk og morsomt på samme tid. Fra hvilket parti kommer de som fant på dette? Jeg skal stemme motsatt ved neste valg?! Merker jeg blir helt ekkel i kroppen, nå har jeg noe til felles med innsatte. Jeg vet hvordan det føles å bli rævkjørt.

Lenke til kommentar

Bred politisk enighet, men Rødt og SV vil beholde tiltakene på permanent basis. FrP er vel sammen med PP eneste parti som ikke akkurat er positive.

Jeg lurer forøvrig på hvem som har vært rådgivere for kommunen i denne situasjonen.

Lenke til kommentar

For NO2 og NOx, som er problemet i dette tilfellet, så kan man forby tungtrafikk tilgang i sentrum i kuldeperioder (godsterminalen må flyttes ut av sentrum). Man kan også få Haukeland sykehus over på noe annet enn dieselfyring. 1400 liter i timen er nå en del av bidraget..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...