Postkassestativ Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg har ingen problemer med å kjøre forbi biler i motbakker med min Astra 1,7td den er litt oppjustert, men den er heller ikke sprek. Tror det har litt med hvordan du kjører bilen, jeg har faktisk kjørt i fra en 140hk eclipse med astraen min, så hadde han i eclipsen kunne kjørt, hadde han garantert klart å kjøre fra meg. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det handler da virkelig bare om det å bruke motoren opp til turtallssperra. Det er noen som er livredde for å trø motoren over 4-5.000 rpm. Uansett, en 316 er lagd for noe annet en by og lokalkjøring spør du meg. Er selv bare 19 år, så jeg har ikke fått kjørt så veldig mange biler enda, men jeg har kjørt både litt forskjellig av diesel og bensin, så jeg har fått litt inntrykk av hva det går i. Mor mi har en Skoda Octavia 1,6. Det går helt fint til vanlig bykjøring, til og fra jobben etc. Men jeg ville aldri hatt en sånn bil selv. Er veldig glad i å kjøre bil, og tar meg gjerne en langtur i ny og ne, og da blir 1,6 alt for lite. Som tidligere nevnt, skal man gjerne forbi lastebiler eller lignende, og da liker jeg det å kunne ta en sikker forbikjøring. Av relativt høymotoriserte biler(i forhold til den normale bilparken), har jeg nå eid en 325i og kjørt en A6 2,7 Biturbo. Og jeg må si at dette er kjøreglede på høyt nivå i forhold til en lavmotorisert bil. Vanlige forbikjøringer og generell kjøring blir mye morsommere, og det blir mindre giring. Når det gjelder TDI, TDS eller D biler, så har jo disse som kjent turbo. Dette gir dem et veldig respektabelt dreiemoment i forhold til bensinbiler med samme motorvolum. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Jeg har ingen problemer med å kjøre forbi biler i motbakker med min Astra 1,7td den er litt oppjustert, men den er heller ikke sprek.Tror det har litt med hvordan du kjører bilen, jeg har faktisk kjørt i fra en 140hk eclipse med astraen min, så hadde han i eclipsen kunne kjørt, hadde han garantert klart å kjøre fra meg. Det er stor forskjell på 1.7TDI og en 316 med en selvpustende bensiner... Kan ikke sammenlignes overhodet. Endret 26. januar 2010 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg har ingen problemer med å kjøre forbi biler i motbakker med min Astra 1,7td den er litt oppjustert, men den er heller ikke sprek.Tror det har litt med hvordan du kjører bilen, jeg har faktisk kjørt i fra en 140hk eclipse med astraen min, så hadde han i eclipsen kunne kjørt, hadde han garantert klart å kjøre fra meg. Det er stor forskjell på 1.7TDI og en 316 med en selvpustende bensiner... Kan ikke sammenlignes overhodet. Vil ikke si det akkurat, det er forskjell på en 82hk diesel og en 110hk bensin. En TDI som lader 0,7 på 5000rpm er ikke sprek, når jeg først kjøpte bilen klarte jeg ikke å kjøre i fra noe utenom traktorer og anleggsmaskiner. Etter noen uker ble jeg kjent med bilen, dermed klarte jeg å kjøre effektift. Kjenner du bilen, klarer du det meste. Stor motor er egentli noe dritt, det er ikke lov til å kjøre fortere en 100 alikevell. Klarte utmerket å miste lappen i min 1,7td i motbakke jeg:) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 En 1.7TDI er ikke "sprek" nei... men en TDI har moment på lavere turtall og fungerer mye bedre når det gjelder forbikjøringer enn en BMW 316. Kanskje ikke direkte sammenlignbart, men en BMW 316 med 110HK'er blir parkert av en Touran 1.9TDI 105HK'er. Kanskje ikke i toppfart eller akksellerasjon fra null til hundre, men en sistnevnte motor er eb selvpustende bensiner fullstendig overlegen når det gjelder kraft i motbaker. Jeg har kjørt begge konfigurasjonene og det er virkelig stor forskjell. Jeg kjører en 2007mod. VW Transporter (lang type) 2.5TDI 130HK'er 4motion i jobben og denne veier ifg. biltilsynets veiestasjon i Oslo forrige uke 2758kg. med varene jeg hadde med meg. Den er overhodet ikke noe fartsmonster og null til hundre bruker den sikkert over 20 sek. på... men du værden for noen krefter. Har ingen problemer med å kjøre forbe andre normale biler opp de bratteste bakkene fra Stryn og opp mot Strynfjellet med denne bilen. Hadde rett og slett gruset en 316 opp disse bakkene. På slettene så hadde nok Transporteren mått gi tapt... men jeg mener at en selvpustende bensiner på 110HK'er er en forferdelig kjedelig kombinasjon. Den er jo ikke ubrukelig så klart... Bilene er flotte og og motoren får jo bilen fremover, men kjøreopplevelsen går etter min mening rett i dass med en slik motorkombinasjon. Jeg synes det er mye morsommere og kjøre en Transporter med en 2.5TDI 130HK'er 4motion som veier over dobbelt så mye som BMW'en. Ikke for at bilen i seg selv er særlig spennende... Det er jo en kasse med hjul i hver ende... men forde det faktisk er krefter der man trenger dem. Kreftene i en 316 er så absolutt ikke der man trenger dem, og det er dem vel ikke i noen når vi snakker om mindre selvpustende bensinere. Hadde jeg vært deg, så ville jeg gått for en bil med en TDI-motor. De nye TDI-motorene til feks. Audi er stort sett raskere i aksellerasjon og styrke enn en tilsvarende bensiner. Men her snakker vi også om motorer med turbo. En VW 1.4TSI har ett lite motorvolum som jo drar ned avgiftene og momentet er øket ved hjelp av turboen. Derfor så har denne motoren fått mye skryt i tester. Rett og slett forde man kommer ganske så prisgunstig ut av det med en slik bil. Nå har jo jeg bestillt meg en ny bil (Audi A4 med 2.0TFSI 180HK'er) som jo har bensin, men det skal sies at det var en vanskelig avgjørelse. Altså og velge en bensin fremfor en TDI. I praksis så er en 2.0TFSI 180HK'er like rask som min Touran (På papiret) men den føles litt slappere. En TDI er altså morsommere og kjøre grunnet det høye momentet, men en Bensinturbo drar mer jamt og trutt. Men når man følger med på speedometeret, så tror jeg nok dem er like raske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå