Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkjøp, trenger litt hjelp!

andido

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe meg bil, og har sett litt på denne:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20525835 (BMW 316i)

Den er ikke alt for dyr, og har ikke gått så alt for langt. Bilen ser også fin ut, som for meg, teller en del. Ut fra annonsen synes jeg selgeren virker seriøs.

Hva synes dere? Noen komentarer angående bilen?

Bilen så jo meget pen ut på de bildene der, nå var det litt vanskelig å se hvordan motoren og motorrommet så ut - med tanke på oljesvetting osv ettersom bilen har gått forholdsvis langt.

Men den motoren har nok mange KM igjen i seg.

Jeg ville nok prøvekjørt den og snakket litt med selger for å se hvordan han og bilen er :)

Lenke til kommentar

Den har da ikke gått så langt...

En ting du burde sjekke opp i er om servicer er fulgt og om det foreligger full servicedokumentasjon.

Stalltips: Sjekk ut www.bimmers.no her er det fullt av folk med god kompetanse på bmw, og det er godt mulig at selgeren allerede er på forumet ;)

Lenke til kommentar
Har du virkelig tenkt å kjøpe den bilen med så lite hester? skal man kjøpe bmw, så man man jo kjøpe en årntli bmw.

Og hva skal jeg bruke hestene til? Er mer enn bra nok for meg :)

Kjøre forbi?

Slipper å vente til det er klart til drammen før man kan benytte en luke for å kjøre inn på en vei?

Komme seg ut av farlige situasjoner?

Klare å ha med seg bagasje? :p

Mange ting man kan bruke hester til :)

Og ja, jeg mener at 189k er forholdsvis langt. Man bør tenke på bilens stand i forhold til slitedeler osv når bilen når en sånn KM-stand. Klart, mange biler er i god nok stand, men desto fler er ikke..

Edit. trykkleif

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

Må også slenge meg på og nevne ett par ting:

Prøvekjør bilen først!

Blir du fornøyd, er det jo greit. Grunnen til at du bør prøvekjøre den først er rett og slett pga. motoren.

En 316i er ikke akkurat noen racer, og jeg er redd for at du kan bli litt blendet over at det er en pen BMW rent utseendemessig til en grei pris, og glemme motoren.

Tilfredstiller motoren deg, så er jo saken biff... men jeg har selv vært i knipa hvor jeg i mitt tillfelle kjøpte en Golf 1.6 Highline med MASSE utstyr.

Valget sto mellom en ribbet GTI eller en meget påkostet 1.6 Highline.

Dette var ett valg jeg angret bittert på i etterkant.

Jeg og min samboer kjørte en tur til Trollstigen og jeg kan fortelle deg at dette var rett og slett ett slit for bilen. Gasse nvar enten av eller på.

Forbikjøringer på E6 gikk svært tregt og for meg så ble bare bilen mer og mer kjedelig. Den så bra ut... men gikk som en dass.

Skal du på ferie med en eller to ekstra passasjerer med bagasje og kanskje også litt opp i fjellene, så mener jeg en 316i blir veldig kjedelig å kjøre, og man får inntrykk av at motoren enkelte ganger kommer til og hoppe ut av motorommet.

Men bilen du linket til er en fin bil. BMW er jo kjent for kjøreegenskapene sine. Men jeg mener bare at karosseriet fortjener en litt heftigere motor enn dette.

Hvis det er pengene det står på (som dte jo ofte gjør) og prisen til BMW'en er absolutt maks av hva du kan betale, så hadde vertfall JEG ville valgt en LITT eldre BMW og heller gått opp til 318i eller aller helst 320i.

Se også om du finner en Golf GT. Litt småmorsomme biler med friske motorer.

Uansett... Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

Anbefaler sekser!! 316 og 318 er nesten det samma og er begge firere. Går du opp til 320 eller 325 har du en mye mer sofistikert motor som harmonerer mye bedre med resten av bilen, og du får jo den fabelaktige sekserlyden med på kjøpet da :)

Er man knapp på penger eller ikke har så veldig mye behov litt krefter er jo 316/18 en mulighet såklart. I E46 har jo BMW borra opp til 1.9 så du får jo sikkert mer moment enn en 316 fra E36 og E30.

Prøvekjør bilen og se om den "duger", det er jo du som vet best hva du trenger og har lyst på :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper seg BMW med liten motor.. Det burde bare være to typer mennesker: De som liker biler og de som kjøper Toyota. :)

selger er ikke norsk??

Selgers etniske opprinnelse er urelevant.

Endret av toro2
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper seg BMW med liten motor.. Det burde bare være to typer mennesker: De som liker biler og de som kjøper Toyota. :)

selger er ikke norsk??

Det er ikke sant. Jeg snakker av erfaring. Jeg sier ikke at det alltid har noe å si, men det er absolutt relevant!

Lenke til kommentar

Da har nok du møtt andre normenn enn meg. :!: Fullt mulig at det fins en større andel lurifakser blandt innvandrere, men det er fordomsfullt å tro at denne også er det. Man må nok ta en titt på selve personen også. Og det er verdt det hvis bilen virker fin.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Om bilen er fin betyr det ikke at man skal utelukke den. Jeg nevner bare mine erfaringer. Jeg gikk og så på bilene som var annonsert av utlendinger jeg.

Den ene som var annonsert som er 320 viste seg kjapt å være en 316, og eier sa at han ikke hadde noe ansvar fordi han ikke hadde lagt ut annonsen.

Den andre var en Polo som ikke startet. Ble ikke bedre da eier begynte å åpne og delvis ødelegge kontakter i festene i sin hast på å prøve å åpne og få vekk fuktighet. Hadde kanskje ikke ødelagt alle "kontatfester" om han hadde brukt noe annet enn bilnøkkelen sin, menmen.

Er bilen tatt på verksted om noe har oppstått, så har det nok lite å si hvem som eier bilen dog.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Har du virkelig tenkt å kjøpe den bilen med så lite hester? skal man kjøpe bmw, så man man jo kjøpe en årntli bmw.

Det sa jeg også engang. Ender med at du går dritt lei av å ha slappe forbikjøringer etc så vips selger du bilen :p

Lenke til kommentar
Selvsagt. Om bilen er fin betyr det ikke at man skal utelukke den. Jeg nevner bare mine erfaringer. Jeg gikk og så på bilene som var annonsert av utlendinger jeg.

Den ene som var annonsert som er 320 viste seg kjapt å være en 316, og eier sa at han ikke hadde noe ansvar fordi han ikke hadde lagt ut annonsen.

Den andre var en Polo som ikke startet. Ble ikke bedre da eier begynte å åpne og delvis ødelegge kontakter i festene i sin hast på å prøve å åpne og få vekk fuktighet. Hadde kanskje ikke ødelagt alle "kontatfester" om han hadde brukt noe annet enn bilnøkkelen sin, menmen.

Er bilen tatt på verksted om noe har oppstått, så har det nok lite å si hvem som eier bilen dog.

hehe, du nevner et par typiske trekk for enkelte utlendinger. "Jeg kjenner lov" og "Det går vanligvis i hjemlandet mitt"

Endret av toro2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøre forbi?

Slipper å vente til det er klart til drammen før man kan benytte en luke for å kjøre inn på en vei?

Komme seg ut av farlige situasjoner?

Klare å ha med seg bagasje? :p

Mange ting man kan bruke hester til :)

Og ja, jeg mener at 189k er forholdsvis langt. Man bør tenke på bilens stand i forhold til slitedeler osv når bilen når en sånn KM-stand. Klart, mange biler er i god nok stand, men desto fler er ikke..

Edit. trykkleif

Om du mener at 189k er langt så vet ikke jeg hvorfor man i det hele tatt skal vurdere en BMW. Det er klart at bilen har mange problemfrie km igjen. å når det kommer til HK, så går den mer en bra nok for norske veier. Har en kjenning som eier en slik BMW å har ikke personlig opplevd at det er noe problem med full bil og faktisk få til trygge forbikjøringer. Det handler om sjåføren og hvordan han håndterer kreftene i bilen.

Lenke til kommentar
å når det kommer til HK, så går den mer en bra nok for norske veier. Har en kjenning som eier en slik BMW å har ikke personlig opplevd at det er noe problem med full bil og faktisk få til trygge forbikjøringer. Det handler om sjåføren og hvordan han håndterer kreftene i bilen.

Kan vel hende du lett kan slå deg til ro med en 316 og dem kreftene det gir deg (ikke gir deg) og da er jo saken biff.

Men når du nevner at mye kommer ann på hvordan sjaføren håndterer kreftene, så blir det litt feil. Samme hvor mye man håndterer så vil man ikke få mer krefter enn det faktisk er i bilen. Joda... man kan jo utnytte de kreftene som er mest mulig effektivt, men selv om dette gjøres effektivt, så går det fortsatt veldig sagte. Å spesielt da i litt motbakke med bilen full av mennesker og bagasje.

Jeg kan gi deg ett strålende eksempel:

Jeg hadde som sagt en 2002 Golf 1.6L med 105HK'er for noen år siden og kan fortelle om en episode jeg hadde opp en undervennstunnel på Vestlandet.

Se for deg følgende scenario:

Du kjører nedover i god fart. Lenger forran så ser du en hjullaster og tenker at det er greit og beholde farten slik at forbikjøringen går fint. Men neida... Det kommer sef. en bil i møte, så du må bremse ned og legge deg bak hjullasteren som ligger i rundt 40-50km/t.

Motbakken nærmer seg og du skal prøve og foreta en forbikjøring i 10% stigning med en Golf 1.6 med tre personer. Jeg klarte rett og slett ikke å komme forbi hjullasteren, da jeg var redd for at det skulle komme en bil i møte. Det var en lang slakk sving oppover, så jeg turde ikke å ligge i venstre felt for lenge.

Jeg måtte dermed bremse litt ned og legge meg bak hjullasteren til vi var ute av tunnelen.

Det er nettopp i slike situasjoner man trenger litt ekstra pulver under panseret.

Tenk deg at du ligger i 100km/t på E6 og skal foreta en kjapp forbikjøring forde du skal forbi en annleggsmaskin som er lenger fremme før veien blir til ett felt. Akksellerasjonen fra 100km/t og oppover er lik null og i mange tillfeller kan man gi opp.

På den annen side så maner ikke akkurat en 316 til mye glede når det gjelder krefter og bryr man seg døyten om motoren som sitter i bilen og prestasjoner, så er jo en 316i enn fint valg.

Så hvis du er ærlig med deg selv og sier at du faktisk bryr deg døyten om motor, så kjøp for all del en 316. Er du litt usikker... så avvent situasjonen og tenk nøye gjennom.

Lenke til kommentar

selger er ikke norsk??

Det kommer an på vedkommendes atferd. Folk som snakker godt norsk og veit hva jeg mener og kan svare når jeg spør er mer relevant, enn hvis du kommer til en som bare veit at den bruker bensin og gått så langt som triptelleren viser.

Jeg er ikke rassist av den grunn, men følelsen av hvor trygt et kjøp er. Finnes MANGE useriøse NORSKE selgere også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...