Gå til innhold

Hastighet på server med hardware raid

megda

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en server med hardware raid, men selv om både diskene og hardware raid kort (type dyrt) er på plass, så får jeg utrolig skuffende data som er tregere enn på min egen arbeidsstasjon! 8 GB RAM.

Utstyr: Supermicro 2U server (1 år gammelt), med 6 stk 1TB 3.0GB/s 7200RPM og 3ware 9650SE i RAID6.

Ifølge "reklamen" fra RAID kortet skal man kunne få en hastighet på 600-700MB / sekund.

HD Param jeg har kjørt på denne serveren gir disse resultatene:

/dev/sdb:

Timing cached reads: 14488 MB in 2.00 seconds = 7 250.47 MB/sec

Timing buffered disk reads: 566 MB in 3.00 seconds = 188.48 MB/sec

Noe som ikke er så alt får gæli vel?

Men jeg merket at det tok lang tid å kopiere over en fil over nettverket, og begynte mistenker at noe ikke var helt riktig, for hastigheten gikk i ca. 10 MB per sekund (jeg hadde forventet nærmere 100 MB per sekund på en GigaBit linje).

Jeg kjørte da den testen over, som virker riktig og slik resultat jeg vil ha, men når jeg rent praktisk tester, ved å lage en kopi av en fil på 1.4 GB, så tar det 80 sekund. Samme filen i windows bruker ca. 3-4 sekund på å lage en kopi.

Under oppstart, så står det verifying, før det står 3ware bios successfull loaded og Online working array (1). Ved å gå inn hardware-menyen for kortet, så står det også verifying. Når jeg prøvde kjøre manuelt verifying, så sier den at ingen array er i normal modus.

Så hvorfor er det så stort avvik mellom testene og rent praktisk bruk? Hva kan være flaskehalsen? Kan raidkortet være defekt? Isåfall burde det vel gitt andre resultat ved hdparam. Kan det være at verifying bruker enormt mye båndbredde slik at testen går greit, men ikke praktisk bruk?

Første init og bygging av raid-6 arrayet tok en natt ca, den kjørte først clearing/sletting av gamle data.

Noen tips om hva jeg kan prøve mottas med takk!

Referanser:

http://www.3ware.com/products/serial_ata2-9650.asp

The 3ware 9650SE PCI Express to SATA II RAID controller pushes LSI established leadership in RAID controller performance to new heights. While 3ware controllers continue to lead the market in RAID 5 performance, the 3ware 9650SE outshines the competition as the

new standard bearer for RAID 6 performance, delivering over 700MB/s RAID 6 reads and 600MB/s RAID 6 writes.

Endret av megda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten oppdatering.. jeg klarte finne progamvare for å administrere 3ware kortet via nettleser og der står det under. Det betyr kanskje at hastigheten øker når alt er ferdig...

Status VERIFYING 75% (active)

Name

Serial # WS1428404E1F3500070F

Capacity 3.64 TB

Type RAID 6 (not initialized)

Stripe 64kB

Parities 2

Volumes 2

Subunits 6

Lenke til kommentar

raidet kan brukes under build/verify men med redusert ytelse samt det forsinket prosessen.

samt du må ta de tallene i "reklamen" med en klype salt siden de ikke spesifiserer hvor mange disker om er brukt eller type disker.

om de kan dokumentere 800mb/s på 24enterprise disker i en lab kan de dermed reklamere med at den serien klarer 800mb/s.

for realistiske tall til ditt bruk må du nesten google etter benchmark med raidtypen du bruker samt antall disker.

Lenke til kommentar

Verify fullførte, men ingen endring i ytelse :/

Greit nok at jeg skal ta tallene i reklamen med en klype salt, men ikke med en gravemaskin ;) Under 1/20-del av ytelsen til både raid og diskene, så noe må være veldig galt her...

Endret av megda
Lenke til kommentar

Jeg testet nå hastigheten på partisjon1 hvor Linux var installert, der var den 100%! Så feilen er knyttet til partisjon2 av arrayet.

Så prøver å slette partisjonen og partisjonere på nytt.. håper det beste...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...