Gå til innhold

Installasjonstrøbbel!

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å bygge en ny PC (kun CD-brenneren er gammel, 3 år), men har trøbbel med installasjon av operativsystem (WinXP). Når det lastes inn filer i startfasen, så stopper det plutselig bare opp. Har prøvd en del ganger (også med en annen XP-plate), men det ”fryser” hver gang, dog ikke på samme sted (noen ganger kommer jeg et godt stykke før det stopper opp). Harddisk og CD-Rom er koblet på hver sin IDE-kabel, der harddisk er primary master og CD-Rom secondary master. Begge står oppført i BIOS, så jeg tror ikke det er noe trøbbel med jumper-settings.

Fikk så et tips om å formatere harddisken. Brukte en Win98-oppstartsdisk, kjørte FDISK, partisjonerte i to deler, satte den ene aktiv og formaterte begge. Satte så inn XP-CDen og fikk kopiert disse filene til harddisken. Trodde et øyeblikk at problemet var løst. Men etter restart, så skjedde det samme på nytt. Under installasjon fra CD så stoppet det bare opp (selv om jeg satt CD-Rom som første boot i BIOS). Har også prøvd med XP-disketter, men samme problem oppstår. Håper det er noen som har peiling på hva som kan være årsaken.

---------------------------------------------------------------

Soyo SY-KT400 Dragon Ultra Platinum

AMD XP 2000 1,67GHz

Western Digital 80.0GB 7200rpm ATA-100

Sony CRX145E CD-R, CD-RW, CD-ROM ATA-33

512 MB DDR 333MHz OEM PC2700

Creative MX440 64MB DDR-ram TV-out

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kopier instalasjonsfilen over til HDD

Hvordan gjør man det?

Du finner instalasjonsfilen på cd og kopiere dem i dos. Det gjøres ved å:

Start dos med cd rom.

Lag en mappe der du kan ha dem (md (navn))

Gå inn i mappa (cd (navn))

Gå inn i mappa med instalasjonsfilen på cd-romen

skriv copy *.* c:

Lenke til kommentar

Har nå forsøkt å installere Win2000 istedet. Det gikk bra en stund, men så kom det plutselig en feilmelding der det stod noe sånt som "Installation halted. Hardware malfunction". Noen som har vært borti lignende? Og hvordan vet man hvilken hardware det er snakk om?

Lenke til kommentar
Prøv å ta ut all unødvendig maskinvare. Bare sett i maksinvare som er nødvendig for å installere...

Deretter for å unngå problemer setter du inn alle en etter en, med en oppstart imellom slik at OS`et holder styr på IRQ adressene osv.

Lenke til kommentar

Takker for hints!

Jeg har kun CD-Rom, harddisk, RAM-brikke, prosessor m/vifte og skjermkort inne, så det må vel være en av disse. Ifølge bios er prosessoren kjølig nok, så det heller vel i retning av RAM-brikken kanskje? Skal prøve å oppdatere bios, og hvis det ikke går så er jeg helt rådløs....

Lenke til kommentar

du kan jo gå inn i bios og underkolokke samt sette raminstillingene til noe hyggeligere, eller best av alt resette bios. Selv hadde jeg et lignende problem en gang da var det skjermkortet byttet tilbake til problemkortet etter instalasjon og kjørte ghost så nå slipper jeg å tenke på det til neste gang =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...