Gå til innhold

Om parkering, gebyr med 2 billetter i frontvindu


Vizla

Anbefalte innlegg

Heisann, har et lite spørsmål her.

Fikk i desember et gebyr på en parkeringsplass i Oslo. Gjorde en regne-feil når jeg betalte for første billett, ( Varte i kun 30 min, skulle være borte i ca 1 time og 30 min. ) og betalte derfor for en billett til som varte i 1 time. Jeg har da altså en på 30 minutter og en på 60 minutter liggende godt synlig i frontruten. Når jeg kom tilbake ca. 1 time og 5 minutter senere hadde jeg fått gebyr.

Klaget selvfølgelig på gebyret, men har nå fått som svar at: "Klagen godtas ikke pga. man bare skal ha èn billett."

 

Jeg synes dette høres VELDIG rart ut, mtp. at jeg har betalt det jeg skal for tjenesten og kan dokumentere at jeg har betalt for tjenesten. Forslag til hva som kan gjøres, eller er det virkelig ikke noe jeg kan gjøre ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Parkeringsklagenemnda:

 

"Sak nr: 112

Sted: Youngstorget, Oslo

Saken gjelder: Kontrollavgift ilagt grunnet parkering med utløpt billett.

Klager anfører at han først løste en billett, og deretter fant ut at han måtte parkere lenger slik at han derfor løste en billett til 8 minutter etter den første. Klager anfører at den andre billetten må starte å løpe etter at den første utløp, slik at han kan stå parkert for den tiden han til sammen betalte for.

Nemndas vedtak: Saken ble behandlet på nemndsmøte 22. oktober 2007 uten særskilt saksfremlegg, da sakens dokumenter ble ansett som tilstrekkelig opplysende. Nemnda fant at klager måtte ha forholdt seg til billettens utløpstid, og at to billetters løpetid ikke kan legges sammen. Klager fikk ikke medhold. Vedtaket var enstemmig."

Lenke til kommentar
Du har en tjeneste. Du har betalt for tjenesten og kan dokumentere at du har betalt for tjenesten. Hvordan kan de da med loven i hånd ilegge gebyr??

 

Du kjøper en tjeneste av andre, det er ingen rettighet du har å parkere der. De setter vilkårene. Fair enough.

 

Men kan man bare legge sammen de kjøpte billettene på den måten?

 

Eh, lest forrige posten min?

Lenke til kommentar
Du har en tjeneste. Du har betalt for tjenesten og kan dokumentere at du har betalt for tjenesten. Hvordan kan de da med loven i hånd ilegge gebyr??

er en parkeringsplass en tjeneste?

 

"tjenesten" han har betalt for er jo en parkeringsplass fra f.eks 18:00 til 19:00 og en parkeringsplass fra 18:00 til 18:30.

parkeringsbeviset viser jo dette, og er også en kvitering på hva han har kjøpt

 

hvor er dokumentet som viser at han kan stå der etter 19:00?

 

anyway, parkeringsklagenemnda har jo funnet ut av svaret

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Forøvrig så hadde jeg selv vært i så stor tvil om dette var lov at jeg ikke hadde kjøpt en tilleggebillett, men en helt ny fullstendig.

Skal man forvente at P-vaktene skal begynne å dra frem kalkulatoren og regne på det etter å ha sjekket satsene akkurat der osv? Nei, mener jeg. Man må forvente at jobben går ut på å sjekke om det er betalt eller ikke og så evt gå videre effektivt.

Lenke til kommentar
Forøvrig så hadde jeg selv vært i så stor tvil om dette var lov at jeg ikke hadde kjøpt en tilleggebillett, men en helt ny fullstendig.

Skal man forvente at P-vaktene skal begynne å dra frem kalkulatoren og regne på det etter å ha sjekket satsene akkurat der osv? Nei, mener jeg. Man må forvente at jobben går ut på å sjekke om det er betalt eller ikke og så evt gå videre effektivt.

Kalkulator ? Satser ?

Du ser to lapper i frontruta, ene står det 18:00-18:30 på og andre 18:00-19:00. Samme dato, kjøpt samme tid.

 

hvor er dokumentet som viser at han kan stå der etter 19:00?

Det er ikke sakens kjerne. Sakens kjerne er det at det er betalt for 1 time og 30 minutter.

 

Angående parkeringsklagenemda var jeg rimelig sikker allerede på hva de ville si. Det jeg lurer mest på er hvordan saken står juridisk sett, da tjenesten er betalt for i sitt fulle.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Tenker at begrunnelsen er at kunder skal ikke kunne samle opp X antall brukte parkeringskvitteringer og dermed stå gratis, for øvrig blir betjentenes jobb enklere.

Lenke til kommentar

Kordan er det med refusjon ved feil?

 

Slik som i denne saka når du skal stå parkert i 1,5 timar men gjer ein feil og får ein parkeringsbillet på berre 1 time. Skal det ikkje være ein måte for kunden å rette opp denne feilen, eller må kunden då kaste den fyrste parkeringslappen og pånytt kjøpe 1,5 timars parkering og dermed gi parkeringsselskapet betaling for ein times parkering som du ikkje kan benytte?

Lenke til kommentar
Det koster også mer pr. hal time jo lengre du skal stå der. Derfor har du ikke betalt for 1.5 timer.

 

Godt poeng, som jeg nevnte med satser ol tidligere. Man skulle tro er det billigere hvor lengre man står, at man får en type kvantumsrabatt, men derimot går satsene opp!

Lenke til kommentar

Baaah, minner meg om min parkeringsbot, som jeg fikk mens jeg var inne i administrasjonen for å hente parkeringstillatelsen.

 

Fikk ikke medhold i klagen min da heller, så er oppe i Parkeringsklagenemnda eller hva det når heter.

 

Beklager at jeg "stjeler" tråden din, men måtte bare lufte litt frustrasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...