mrDave Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Har nylig gått til innkjøp av en ganske så dyr router. Time Capsule, så nå tenker jeg på å oppgradere selve internettet vårt. Vi har bredbånd fra telenor, Telenor Medium. 5mbit og 0,5 mbit. Det betaler vi 399 kr for i måneden, men nå ser jeg på NextGentel at vi kan få internett med 20 mbit for bare 50 lappen mer per måned. Så hva trenger jeg å gjøre nå, step by step? Har et modem og en router som sakt. Hvordan skal jeg gå frem? Vil ikke være uten internett lenger enn 3 dager helst. Er det bare å bestille fra Nextgentel, så plutselig har jeg bedre internett? Eller må det skje noe mer? Vet at grunnnettet vårt støtter den linjen fra NextGentel. På forhånd, takk! Endret 14. januar 2010 av dih Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Har nylig gått til innkjøp av en ganske så dyr router. Time Capsule, så nå tenker jeg på å oppgradere selve internettet vårt. Vi har bredbånd fra telenor, Telenor Medium. 5mbit og 0,5 mbit. Det betaler vi 399 kr for i måneden, men nå ser jeg på NextGentel at vi kan få internett med 20 mbit for bare 50 lappen mer per måned. Så hva trenger jeg å gjøre nå, step by step? Har et modem og en router som sakt. Hvordan skal jeg gå frem? Vil ikke være uten internett lenger enn 3 dager helst. Er det bare å bestille fra Nextgentel, så plutselig har jeg bedre internett? Eller må det skje noe mer? Vet at grunnnettet vårt støtter den linjen fra NextGentel. På forhånd, takk! Ved bytte av ISP så skal det være minimalt med nedetid, kun når montøren kobler om i sentralen. Så anbefaler at du ringer eller chatter med NGT så tror jeg nok de kan forklare helheten med hva som skjer ved et bytte. Sist jeg byttet dsl leverandør (år og dag siden) så gikk det ganske så smertefritt. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Kan også være verdt å ringe Telenor og fortelle at du vurderer å skifte leverandør. Ikke umulig at de tilbyr deg et tilsvarende tilbud for å beholde deg som kunde. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Sjekk med Kapaks hvor langt det er til sentralen. Bare å søke etter kapaks på google. Der finner du påloggingsinfo. Avstand til sentral er veldig viktig for hastigheten på nettet... Har NGT 20/1Mbit selv, og ganske fornøyd. Hater at det kun er 1Mbit opp, men det er visst sånn ADSL skal være... Oppetiden er suveren, og de tillater at du fikler med modemet dems slik at du kan sette den i bridge modus. Speedtouchen de leverer er ubrukelig. Ellers kan man jo vurdere VDSL, går vesentlig raskere, og koster ikke allverdens mer. Husk 79kr ekstra pr. mnd hvis du ikke har fasttelefon, men det gjelder alle xDSL-abn. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Kan også være verdt å ringe Telenor og fortelle at du vurderer å skifte leverandør.Ikke umulig at de tilbyr deg et tilsvarende tilbud for å beholde deg som kunde. Sjeldent tilsvarende, da NGT stort sett leverer raskere og bedre linjer. Hjemme hos mine foreldre leverer Telenor maks 5mbit, de får 15mbit fra NGT. Så anbefaler de fleste som vil ha raskere linje om å gå bort fra Telenor og heller velge en OA ISP som NGT eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Du kan jo få opptil 16 mbit/s fra Telenor til 399,- uten tilgang til kundeservice via telefon. Kundeservice via internett er gratis. Samme tilbud har NGT. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Du kan jo få opptil 16 mbit/s fra Telenor til 399,- uten tilgang til kundeservice via telefon. Kundeservice via internett er gratis. Samme tilbud har NGT. Opptil hastighet, Telenor er rigide på dette. Feks Telenor leverer maks 12mbit, så klarer NGT som oftest å levere 16-17. Som sagt så er det _stor_ forskjell på WS og OA leverandører, Telenor sitt system er rett å slett ikke like "fleksibel" som OA leverandører sine systemer. Så har du mulighet til å bli tilknyttet en OA leverandør så er det å anbefale. Endret 14. januar 2010 av Samcki Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 NGT gir også bedre hastighet opp. Er man rimelig nær sentralen så får man over 1Mbit på NGTs eget utstyr. Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Du kan jo få opptil 16 mbit/s fra Telenor til 399,- uten tilgang til kundeservice via telefon. Kundeservice via internett er gratis. Samme tilbud har NGT. På kapaks, så får jeg at jeg kan maks motta 6 mbit. Så, er det rikig? Jeg kan ikke ta den pakken, får ikke mulighet til det fra Telenor. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Du kan jo få opptil 16 mbit/s fra Telenor til 399,- uten tilgang til kundeservice via telefon. Kundeservice via internett er gratis. Samme tilbud har NGT. På kapaks, så får jeg at jeg kan maks motta 6 mbit. Så, er det rikig? Jeg kan ikke ta den pakken, får ikke mulighet til det fra Telenor. Nei da er nok det en 6mbit brutto (5mbit netto) du får hos Telenor, da tipper jeg at du kan få 10mbit + hos NGT så fremt de har eget utstyr i sentralen. NGT har samme tilbud som Telenor, inntil 20mbit til 398,- som da heter Bredbånd Proff... Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Produktinformasjon Produkt på abonnementet: ISDN grunntilknytning Søkt produkt: ADSL-BASIS Høyeste produktklasse: ADSL 6080/512 Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 6080 Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 512 Produktkode: 108 Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256 Mulig produktklasse: ADSL 480/128 Mulig produktklasse: ADSL 864/192 Mulig produktklasse: ADSL 1248/256 Mulig produktklasse: ADSL 1856/384 Mulig produktklasse: ADSL 2464/384 Mulig produktklasse: ADSL 3616/448 Mulig produktklasse: ADSL 4864/512 Mulig produktklasse: ADSL 6080/512 Informasjon om termineringspunkt dette får jeg opp Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 ProduktinformasjonProdukt på abonnementet: ISDN grunntilknytning Søkt produkt: ADSL-BASIS Høyeste produktklasse: ADSL 6080/512 Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 6080 Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 512 Produktkode: 108 Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256 Mulig produktklasse: ADSL 480/128 Mulig produktklasse: ADSL 864/192 Mulig produktklasse: ADSL 1248/256 Mulig produktklasse: ADSL 1856/384 Mulig produktklasse: ADSL 2464/384 Mulig produktklasse: ADSL 3616/448 Mulig produktklasse: ADSL 4864/512 Mulig produktklasse: ADSL 6080/512 Informasjon om termineringspunkt dette får jeg opp Jepp 6mbit brutto hastighet her hos Telenor. Som sagt så anbefaler jeg da at du hører med feks NGT for å finne ut om de kan levere på eget utstyr, om det er en mulighet så får du sannsynligvis dobbel hastighet i forhold til det du har i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå