Gå til innhold

Oppsett av hjemmekinosystem, mange spørsmål.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal sette opp et rimelig komplett hjemmekinosystem hos meg ved hjelp av de delene jeg har og noen nye. Trenger hjelp til hvordan jeg best kan koble til alle delene osv.

Fra før av har jeg:

TV: Samsung LE46A866

Forsterker: Pioneer VSX-407RDS

Høytalere: 4 stk Wharfedale høytalere og en Wharfedale senter-høytaler.

I tilegg har vi andre ting som skal være koblet til systemet som:

Xbox 360

Playstation 3

Wii

en HD-dekoder fra canal digital.

Så vurderer jeg da å kjøpe:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=109146

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=110324

trenger også et veggoppheng til tven, en passende bass høytaler for å få et komplett 5:1 system, men om dere mener anlegget ikke er brukbart til det andre som skal være med kan jeg vurdere et nytt.

Det jeg egentlig vil ha er et oppsett med kabler og slikt som gjør hele greia enklest mulig. Trenger ikke være 100% optimalt men sitter pris på kvalitet. Minst mulig ledninger og minst mulig fjernkontroller er en fordel.

Også, vil den projektoren kunne fylle hele lerretet fra ca 3 meters avstand?

Dere kan også foreslå andre deler om dere mener det er nødvendig :)

edit: Vurderer også en WD TV Live eller lignende.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ikke allverden info om forsterkeren din, men så løst som pengene sitter hos deg, så tror jeg at jeg først hadde brukt noen 1000 på en ny forsterker som har inngang for digitallyd (for det kunne jeg ikke se at den hadde).

Slik jeg ser nå vil du ikke få skikkelig rundtomlyd med den forsterkeren, noe som jeg vil si er et must med de lydkildene du har.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke google etter utstyret, da jeg nettopp er kommet hjem, så det hadde vært fint om du kunne gjøre det :)

Jeg kunne kommet til deg og satt opp alt på en times tid, men uten å vite teknisk info og tilkoblingsmuligheter blir det litt vanskeligere.

Det første jeg tenkte var HDMI, men det er kanskje ikke det letteste når all lyd skal kobles gjennom anlegget. Linker på tingene så kan jeg komme med noen litt mer informative innlegg :p

I mellom tiden er dette et typisk oppsett:

post-127302-1263479332_thumb.jpg

Sub-en må ikke stå midt mellom fronthøyttalerne, da blir basen som oftest rar/dårlig. elelrs kan du plassere den hvor fu vil nesten(der den gir finest lyd), men helst på en av sidene :)

edit: + det Ekko, sa..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Hmm, hvilken forsterker ville dere isåfall anbefalt. Jeg finne ikke noe spesielt med informasjon om den, den er vel relativt gammel. Er ikke digital på noen måte så vidt jeg vet.

Har penger ja, men de sitter ikke så veldig løst. Vil helst ikke bruke mer penger enn jeg må.

Noen forslag til forsterker og sub som funker bra til oppsettet?

2ball: Noe annet enn forsterkeren du trengte info til?

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke det. Fant nesten ingenting på nettet om forsterkeren, men den er vel sikkert 10 år gammel så er nok ikke så rart. Den er så vidt jeg vet ganske standard da. Den har ingen digitale eller andre fancy innganger. Så vidt jeg vet bare komponentinnganger og innganger for kopperledningene til høytalerne. Er lydforskjellen fra er slikt annelegg (av høvelig bra kvalitet) og et nytt digitalt annlegg spesielt stor?

Trenger jeg en digital forsterker for å få koblet alt ordentlig sammen på en fornuftig måte?

Lenke til kommentar

Du MÅ ikke ha det, nei. Men å koble lyden fra spillkonsollene over på forsterkeren kan bli litt vanskeligere. Men om du har en "audio out" kontakt på TV-en kan du koble alt utstyret til TV-en(gjerne med HDMI) og all lyd vil bli re-dirigert ut gjennom forsterker/annlegg. Det er i alle fall noen TV-er dette funker greit med.

Jeg har ikke sett forsterkeren, men siden den er 10 år gammel tviler jeg på at den støtter seround lyd. Du vil kunne koble til flere høyttalere, men du vil ikke kunne få seround fra en stereo forsterker. Det er bare to kanaler på den.

Så om du vil ha skikkelig seround må du nok kjøpe en forsterker som støter dette. Du kan sette opp 5.1 men du vil ikke kunne få individuelle lyder fra de ulike høyttalerne. Stereo vil deg to kanaler: Høyre og venstre.

Edit: Du kan fint sett det opp med den forsterkeren du har nå og heller kjøpe en ny senere om det er ønskelig. Du kan altså få lyd med det du har, men seround får du neppe.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper deg en relativt god forsterker/reciever til hjemmekinoen i dag så er det flere som har HDMI-hub integrert. Slik at du kan koble alt (ps3, xbox360, dvd/blu-ray, men tror ikke wii har hdmi..) med hdmi til reciever og den igjen videre til tv'n. Da får du lyden ut på lydanlegget og bilde på tv'n. Men hvis du også skal ha en prosjektor i tillegg må du antakelig splitte signalet som går fra reciever til tv.

Lydmessig så får du flere muligheter og støtte for flere format med nyere recievere. Et annet pluss er at du slipper å ha så mange kabler bak benken. Kun 1 kabel pr enhet. :)

Edit: Skriveleif var her.

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett forsterkeren, men siden den er 10 år gammel tviler jeg på at den støtter seround lyd. Du vil kunne koble til flere høyttalere, men du vil ikke kunne få seround fra en stereo forsterker. Det er bare to kanaler på den.

Bruksanvisningen til forsterkeren hans dukket opp som et av de første treffene på Google. Den har "surround", men bare Dolby Pro Logic.. En ny forsterker med Dolby Digital og DTS, samt mange nok HDMI-innganger, er dermed sterkt å anbefale. Dette er den jeg selv vurderer å skaffe meg etter hvert; men for tiden er det kun TV'en og ingen av signalkildene mine som har HDMI-kontakt, så å bytte ut den gamle receiveren (som støtter DD, men mangler HDMI) har dermed ikke så voldsomt høy prioritet.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Vinterulv: Om alt kjøres igjennom forsterkeren (med hdmi) så betyr det at jeg må skifte "kanal" på forsterkeren for å velge hvilken hdmi-kilde som skal vises på tven ja?

Hvordan splitter jeg signalet fra forsterkeren (bildesignalet) til både tv og projektor?

Inge rognmo: Jeg får ikke linken din til å virke.

Kan jeg bruke de høytalerne jeg har? bare kjøpe meg en ny digital forsterker og en sub? Har en ny digital forsterker innganger for vanlige gamle kopperledninger som jeg nå har til høytalerne mine?

Lenke til kommentar

Høyttalere: Du kan ganske sikkert bruke de gamle, men helst med tillegg av sub og sidehøyttalere. Alle høyttalere er analoge med samme sort tilkoblinger, med mindre det er et sammenbygd system med forsterker innebygd i en av høyttalerene. Ja, da velger du signalkilde med forsterkeren.

Prosjektor+TV: En splitter som f.eks. denne burde virke. Kommer kanskje litt an på kabellengder etc. Det finnes tydeligvis også forsterkere med 2 HDMI-utganger, men de er stort sett svært dyre, ettersom jeg leser her.

Linken: Nå da? Om ikke, søk fram Yamaha RX-V765. Finnes også en mindre utgave (V565) med kun 3 HDMI inn i stedet for 4, og lavere effekt. Og så finnes det selvsagt mange andre bra merker av forsterkere...

Lenke til kommentar

takk for gode svar, har et par nye spørsmål :p

Om jeg skjønner det rett så kobler jeg det slik:

xbox og ps3 med hdmi inn til recieveren. Wiien med kompositt inn i recieveren. En hdmi ut av recieveren som splittes til både tven og projektoren.

Hdmi kablene er alle sammen 2 meter, bortsett fra projektoren som nok trenger en 6-7 meter. Men trenger ikke ha både projektor og tv på samtidig så da forstod jeg det slik at den passive splitteren skulle fungere fint på tross av litt lengde.

Så, om jeg med det oppsettet kobler en laptop med hdmi inn på tven min vil den gi lyd igjennom reciveren?

Hmm, jeg titter litt på den projektoren og ser jo at den faktisk ikke har en hdmi inngang da. Er det noen av de andre inngangene den har som vil gi meg tilnærmet samme kvalitet? Eventuelt forslag til andre full-hd projektore som har hdmi?

edit: Den hadde vist 2 stk :p jeg som knotet.

Hvilken tror dere blir best av den jeg linket til og denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=48863...led#ProductTabs

Tror ikke jeg blir å kjøpe meg sidehøytalere med det første. Blir nok å holde det som et 5.1 system pga det som er praktisk i leiligheten jeg bor i.

Men for å nevne et tidligere spørsmål, fungerer det greit å fylle den størrelsen lerret 100" fra 4 meters avstand? Regner med det går fint men spør for sikkerhetsskyld.

Igjen, tusen takk for alle som har svart meg og dere som fortsetter å svare meg. Kommer sikker med litt tungvinte spørsmål, men dette er rimelig dyrt og vil helst ha det riktig :p

edit: kanskje denne recieveren passer bedre om jeg bare skal ha 5.1?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=447822

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

Den receiveren var ikke dum, betydelig billigere, men med en vesentlig ulempe: Hvis du ser i faktaboksen på side 13 i bruksanvisningen (som du finner her), så står det "A video signal input to this unit is output from the output terminals in MONITOR OUT for the same kind of signal as the input signal." Oversatt til begripelig norsk, så vil det si at du må strekke en kompositt-kabel til TV'en (og evt. prosjektoren om ønskelig) for å få bilde fra Wii'en og andre kilder uten HDMI-utgang. Da må du også veksle mellom innganger på tv'en, men det kan kanskje tv'en selv veksle avhengig av signal. Litt dyrere receivere, som f.eks. tidligere nevnte 565 og 765 kan oppkonvertere kompositt, S-VHS og RGB-signaler til HDMI; noe jeg anser som en vesentlig fordel både med tanke på "kabelsalat" og brukervennlighet. 7.1-receivere kan stilles inn til å brukes med bare 5+1 høyttalere uten problem.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Selv synes jeg det høres sikkelig overkill ut med både en prosjektor og en såpass stor og fin tv i ett og samme rom. Men smaken er som baken. Whatever you fancy. :)

Du får ikke lyd på reciever hvis du kobler laptopen via hdmi til tv. Alt du skal ha av lyd må logisk nok gå via recievern.

Hvis du skal koble wii'en til reciever med f.eks. RGB-signal, tror jeg ikke alle recieverne oppskalerer dette og sender det via HDMI. De aller fleste recieverne med hdmi tilkobling tror jeg er av typen som har en 'enkel' krets for oppskalering/passthrough, som bare behandler input fra hdmi (og ikke noe annet). Men det kan jo være at jeg tar feil. (Uansett kan du koble rgb-kablene til tv og lydkablene til recievern, tror jeg. Men sjekk om tv'n har rgb-inngang.).

Angående prosjektoren har jeg ingen aning. Tenker meg at du må montere den ganske langt bak i rommet for å få langt og bredt nok bilde.

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar

Inge: Ah, det er kjekt og vite. Ja, da blir det nok en av de andre to ja.

Er det noen måte å vite hvor langt bak projektoren må stå for å få utnyttet 100"lerretet ordentlig? Rommet er bare litt under 100 meter bredt.

Og ja, er nok litt overkill med både tven og projektoren, men projektoren blir nok ikke brukt til vanlig, mer til filmkvelder og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...