Gå til innhold

Bærbar pc for lydproduksjon?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på en ting. Er det noen som helst grunn til å ikke velge en laptop for bruk av lydproduksjon i forhold til en stasjonær pc? Jeg har et Edirol UA-101 lydkort som er koblet til PC via USB2 og tenker å bruke det sammen med Cubase, kombinert med MIDI-keyboard og tilhørende soft-synther.

 

Med andre ord, pcen bør tåle å spille inn flere lydspor samtidig uten latency. Samt tåle tilkobling av MIDI-keyboard. En kompis sier at det går mer på buss-hastighet enn direkte CPU og RAM osv og at det derfor er bedre med stasjonær pc siden man kobler lydkortene direkte på PCI-sloten.

 

Er det hold i utsagnet hans? Fordelen med laptop er jo logisk nok at man kan dra den med seg, også ved spilling live og kanskje bruke lydkortet for direkte monitoring ut siden det har funksjon for akkurat dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kollega av meg sier dette:

 

Jeg har prøvd en rekke forskjellige lydkort. Tascam, Roland Edirol, M-Audio, Lynx, Presonus, Focusrite, T.C. Electronic, ESI, MOTU, m.m. Det desidert viktigste er at man klarer i forkant av et kjøp å definere behovet sitt. I studio har jeg endt opp med stasjonær PC med 4x MOTU 2408MK3 fordi dette kortet er meget pålitelig. Gode konvertere, ekspansasjonsmuligheter i/o, og i det hele tatt en swiss army knife av et lydkort. I leiligheten har jeg 2x ESI WamiRack 192X. Ulempa med dette kortet er at jeg må ha 2 PCI-kort for å utvide til 16 kanaler ut. I en stasjonær PC med dårlig plass er dette meget upraktisk. Men prisen på å kjøpe et ekstra kort tilsa at dette var en greiere løsning for meg enn å gå for et nytt system. Men dette er også et meget pålitelig kort, og det støtter MIDI, noe ikke 2408MK3-kortet gjør.

 

Det er ikke til å komme bort fra at du kan kjøre flere spor med langt flere plugins på en kraftig stasjonær PC og PCI-kort. Når jeg skal ta med meg laptopen på hytta for å legge nye spor, redigere, etc., må jeg deaktivere alt av plugins for å jobbe effektivt. Og det pussige er at PCen jeg har i leiligheten ikke er stort kraftigere enn laptopen jeg sitter på nå, og dersom jeg laster inn tilsvarende store prosjekter som jeg har jobbet med i studio, fikser denne PCen og ESI WamiRack 192X-kortet dette med alt av plugins, osv. Etter å ha slitt med latency på diverse USB2-kort til laptopen har jeg endt opp med Roland Edirol PCR-30, som er meget praktisk til bruk på hytta. Jeg regner med at firmwiren i Edirol UA-101 skal være av samme kaliber siden det kommer fra samme produsent. Jeg har iallfall godt inntrykk av Edirol-produktene. Men jeg må dra ned buffer sizen kraftig hvis jeg skal ha minimalt med latency når jeg skal gjøre opptak. Klart dette er irriterende, men på hytta er det vesentlig mer praktisk enn å drasse med seg stasjonær pc med rack.

 

Kan man leve med at man må dra opp og ned buffer size etter hvert som prosjektet vokser, er laptop og USB2/Firewire utrolig lettvint og praktisk. Men er man avhengig av et kraftig system med ekspansasjonsmuligheter ville jeg gå for PCI. Har aldri hatt latency-relaterte problemer med MOTU eller ESI. Fordeler og ulemper med alt. Det beste er selvsagt å ha begge deler. Og med dagens priser går det an.

 

Hvis behovet er å ta opp live, er det helt uproblematisk hvis det er noe latency. Latency blir jo først et problem når man skal legge på nye spor, og hvis mye av jobben er gjort under live-innpsillingen, er det jo bare å jobbe med en lavere buffer size. Men jeg ville aldri ha brukt en laptop med USB2-kort til for eksempel trommeinnspilling der jeg er avhengig av gode konvertere og et system som ikke kræsjer i løpet av 15 timers økter dag etter dag.

 

Definer behovet. Skal man drasse med stæsjet rundt og gjøre mye live, er laptop-løsning tingen.

Lenke til kommentar

Takk for flott og utfyllende svar! :)

Tanken er å kunne spille inn mest mulig live, siden vi ikke ønsker å være noe studio-band som sådan. Men ved låtskriving er det greit å kunne legge på flere spor etterpå, men dette gjør vi isåfall spor for spor. Ellers skal alt være live.

 

Vet ikke helt om jeg forstod hva du mente med at du ikke ville brukt en laptop med USB2-kort til trommeinnspilling. Du mener at det skal gå fint å spille inn live, også med flere spor samtidig? Eller er det det som kan gå skeis?

Lenke til kommentar

Samme kollega:

 

Hvis primærbehovet er mest mulig live og mulighet for låtskriving og legge på spor i etterkant, høres det ut som dere trenger en praktisk mobil løsning i form av laptop og eksternt USB2-kort.

 

Det jeg mente med at jeg ikke ville ha brukt USB2-kort til trommeinnspilling er at jeg er avhengig av å bruke masse mikrofoner og ønsker å spille inn disse separat. Det er derfor jeg har 4x lydkort med 8x i/o, slik at jeg har 32 innganger (og ja, det er ikke noe problem å bruke så mange innganger samtidig;). I tillegg er det utrolig deilig å kunne koble 32 utganger til et miksebord slik at man kan mikse bedre. Hvis jeg bruker 12-14 spor til trommeinnspilling, vil jeg ha 12-14 innganger på et lydkort for å finjustere miksen. Jeg har for eksempel med ekstra mikrofoner på skarptromme, en haug av ambientmikrofoner og ekstra mikk til ride (og kanskje china, osv osv), som jeg justerer opp på partier der ride (eller andre ting) er viktig å få fram. Når dere skal gjøre dette live med Edirol UA-101 har dere 8 innganger til rådighet. Hvor mange innganger trenger dere? Hvor stort er bandet? Hva slags musikk spiller dere? Dette er vesentlig. Det er ikke noe poeng å kjøpe verdens feiteste utstyr hvis behov ikke samsvarer.

 

Når jeg spiller inn gitar og bass tar jeg alltid vare på DI-signalet for å ha muligheten til å reampe dersom en av lydene ikke funker i lydbildet. Skal du redigere, er det dessuten vesentlig enklere å bruke DI-signalet som mal til å klippe etter, sammenliknet med et tykk pølse med lyd som en fuzzgitar gir. På DI-signalet ser du anslaget med én gang. Kanskje du vil ha muligheten til å splitte signalet og bruke to gitaramper til og med? Kanskje det idéelle for dere er å kun ta opp DI-signalet fra gitarer og bass, slik at dere kan reampe senere – med tanke på at dere kun vil ha 8 innganger? Og hva med å ha muligheten til å bruke flere mikrofoner til vokal? Kombinere dynamisk og kondismikk er knall. Og når dere har koblet til to gitarer, bass og vokal (minimum 4 innganger), så har dere bare 4 innganger igjen til trommer. Spiller dere pop eller jazz kan det jo funke. Men hva er behovet deres? Og hvor bra skal det bli? Skal det gis ut? Eller skal dere bruke utstyret til låtskriving? I en garasjeband-situasjon funker det jo. Det er vel også det jeg mener med at jeg ikke ville ha brukt konvertere i et slikt lydkort til trommer. Du hører det gjerne på cymbaler som vil bli låtende flate, tynne og spisse. Dere kan jo kjøpe en liten mikser som dere spiller inn trommene gjennom, og så mikse det inn til to spor. Men da har dere liten mulighet til å fikse på stikkeslag og andre feil i ettertid.

 

Kan jeg komme med et forslag? Titt på MOTU Ultralite mk3. Hvis dere ønsker mest mulig stæsj i én enhet, kan dette være løsningen. Her har dere vesentlig bedre konvertere, smartere løsning for synkronisering, masse effekter, kompressormuligheter, talkback som kan være ønskelig, og kanskje det viktigste: dere har muligheten til å kjøpe en ekstra ultralite i framtida dersom dere vil ha flere inn- og utganger. Da går det an å vurdere sitt behov med én enhet til å begynne med, og så kan du se an om du ønsker mer – uten at du slipper å gå for et helt nytt system. Tror du skal slippe billigere unna med tanke på latency med MOTU også. Det koster like mye som Edirol-kortet, og jeg tør påstå at dere vil få mer for pengene. Og nevnte jeg at kortet har 10 innganger og 14 utganger? Ulempa med dette kortet er at dere kun har fantomering på to innganger. Men så er spørsmålet: hvor mange kanaler med fantomering trenger dere? Og det går an å bruke fantomeringsbokser i stedet – hvis alternativet blir et annet lydkort med billigere konvertere? Eller er det praktiske å anse som viktigere enn god lyd? Igjen, hva er behovet?

 

Et annet alternativ er å bygge en liten rackboks, la oss si 4U. Det blir ikke veldig mye ekstra å drasse på, og da kan dere putte inn en 4x eller 8x preamp av bedre kvalitet enn det som tilbys i en ”alt-i-ett”-løsning (les: lydkort).

 

Mange muligheter. Lykke til.

Lenke til kommentar

Uh, masse begreper og sånt som jeg ikke skjønner veldig mye av egentlig.

Men jeg tror jeg forstår poenget da :)

 

Vi skal ikke spille inn noe som skal gis ut nei. Det får bli senere i ordentlig studio og sammen med lydfolk som vet hva de holder på med. Vi skal hovedsaklig spille inn for vår del, kanskje demo-formål. Samt for låtskriving. I bunn og grunn skal vi jo spille alt live til syvende og sist likevel. Så vi har tenkt på det å ikke havne i studio-fella ved at man lager låter man ikke klarer å spille live. Så det skal vi ha i bakhodet hele tiden.

 

Sjangeren vi spiller er litt sånn melodiøs country-indie-pop-rock-greie. Det er ikke engang supermasse vokal heller. Trommemessig liker jeg å holde det enkelt. Jeg er trent innen jazz-tromming, men foretrekker crisp lyd og et knøttlite trommesett med tynne cymbaler.

 

Jeg har testet litt med én mikk som da er av rimelig god kvalitet. Husker ikke hvilken type det var, men det er en slags allrounder. Den kosta ihvertfall rundt 4000,-. Denne mikken har vi plassert midt i rommet og den tar opp alle trommene temmelig godt egentlig. I tillegg liker vi litt rusten og "gammeldags" lyd ;)

 

Virker egentlig som om en laptop hadde vært greit til dette bruket da?

Men hva gjelder da når jeg skal se etter laptop for sånt? Jeg trenger jo da sannsynligvis ikke noe sterkt skjermkort og innebygd lydkort.

Så da bør jeg fokusere på prosessor, cache, bus og minne hovedsaklig? Vi tenker å sannsynligvis ha en eksternt USB eller Firewire-disk for å lagre sjiten på så.

 

Når det gjelder MOTU osv så tror jeg ikke det blir aktuelt egentlig. Siden vi akkurat punget ut med 5000 lapper for Edirol-kortet. Bare for et par dager siden faktisk :)

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Samme kollega:

 

Tror dette skal bli bra. Ut ifra det du beskriver høres dette ut som en god start. Man må jo begynne et sted og så kan man gå videre derfra. Ikke vær bekymret for at ikke Edirol-kortet skal duge. Det er mer enn godt nok. Men dere kan være tjent med å investere i litt flere mikrofoner. Masse tips å finne på nettet for å finne rusten, gammeldags lyd.

Tror dere er best tjent med å gå for en laptop-løsning. I teorien skal det fungere å lagre direkte på en ekstern harddisk når data som overføres fra lydkortet også er USB2. Da bør det vel ikke være noe behov for ytterligere båndbredde når det er USB2 til USB2? En laptop med 4gb minne, dual core (minst 2,2ghz) bør gjøre susen. Skjermkort og internt lydkort er helt uvesentlig å tenke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...