trygvan Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hei, Fikk høre av en kollega i dag at hun hadde blitt anbefalt å kjøpe vanlig LCD framfor LCD m LED. Prisen hadde vært lik på de to tvene som ble vurdert. Fikk ikke helt klarhet i hvilke argument som hadde blitt presentert, men hun mente arugumentasjonen skulle virket grei nok og guttene hennes hadde "testa" selgeren for å sjekke om han hadde peiling. Tror det var noe om at innholdet ikke var tilpasset den teknikken eller noe slikt. Noen som har hørt om noe slikt? Bør jeg gjøre det samme og gå inn for en vanlig LCD i stedet? Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hei, Fikk høre av en kollega i dag at hun hadde blitt anbefalt å kjøpe vanlig LCD framfor LCD m LED. Prisen hadde vært lik på de to tvene som ble vurdert. Fikk ikke helt klarhet i hvilke argument som hadde blitt presentert, men hun mente arugumentasjonen skulle virket grei nok og guttene hennes hadde "testa" selgeren for å sjekke om han hadde peiling. Tror det var noe om at innholdet ikke var tilpasset den teknikken eller noe slikt. Noen som har hørt om noe slikt? Bør jeg gjøre det samme og gå inn for en vanlig LCD i stedet? For ett år siden vurderte jeg LED mot vanlig og endte opp med en vanlig etter å ha lest endel tester hvor LED fikk dårlig score når det gjaldt brukt mot PC, mye lag etc. Vet ikke om dette fremdeles er et issue, men ettersom jeg bruker mye PC mot min TV så måtte jeg neste ha en som var feilfri på det området og gikk for en 8 serie Samsung. .. kan ikke si jeg angrer Lenke til kommentar
mkon Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Det med latency kommer ann på produsenten og pris. Har sett et par led tver som hang godt med, men har sett endel med fæl inputlatency og. Må du ha en tynn og litt mer strømsparende tv så velg LED Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 LED baklys er antagelig fremdeles dyrere enn CCFL. Så det er vel ikke riktig sammenligning når prisen er lik. Det er dessuten forskjell på hvordan baklyset brukes, enten den enkle metoden med kantmontering eller den avanserte metoden med bakmontering og lokal dimming. Har aldri hørt at LED skal ha noen ulempe, tvert imot. Men pris er jo ofte et tungt argument. Baklyset kan vel ikke ha noen betydning for 'lag', det er det LCD panelet som bestemmer. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 LED baklys er antagelig fremdeles dyrere enn CCFL. Så det er vel ikke riktig sammenligning når prisen er lik.Det er dessuten forskjell på hvordan baklyset brukes, enten den enkle metoden med kantmontering eller den avanserte metoden med bakmontering og lokal dimming. Har aldri hørt at LED skal ha noen ulempe, tvert imot. Men pris er jo ofte et tungt argument. Baklyset kan vel ikke ha noen betydning for 'lag', det er det LCD panelet som bestemmer. Det kan nok sikkert stemme. I mitt tilfelle sammenlignet jeg 2009 modellene av samsungs 7-serie LED med 8-serie vanlig LCD (LE46-866) og endte opp med vanlig fordi 7-serien til samsung fikk trekk for lag ved bruk av PC. Hva som skyldes laggen vet jeg ikke, men akuratt 7-serien scoret dårlig på det punktet. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg har en Samsung UE40B7020 (7070) 40" LED LCD-TV , som vel er 2009-modell 7-serie LED (kantmontert). Har ikke merket noe inputlag fra PC (kjører HDMI via A/V-Receiver). Om noen forteller meg hvordan, skal jeg nok få testet det Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Takker for svar! I følge denne internettsiden, så skal det være en del input lag på Samsungmodellene. (Forstår ikke språket, men den siden jeg fant linken på hevdet det omhandlet input lag, og det ser jo også slik ut). Men finner ikke sammenheng mellom LED-baklyset og input lagget i de kildene jeg har funnet, nei. Ellers ser det ut til at de fleste er positive til LED framfor LCD (edit: mener selvfølgelig...) CCFL. Men det er jo teoretisk mulig at noen med rette er skeptiske til lokal dimming? Eller kanskje heller mangelen på dette - så vidt jeg forstår er kantLED og CCFL-baserte skjermer akkurat like avhengig av LCD-panelets egenskaper til å styre baklyset, mens en bakbelyst LED kan operere med baklysgrupper, og de skjermene som da er utstyrt med tilstrekkelig av disse oppnår en brukbar effekt av lokal dimming? Uansett får jo Samsung-LEDene gode kritikker på bildekvalitet... :/ ikke lett dette her... Edit: Kan det være dette - at hvitt LED-lys (som brukes i alle kantLED) produserer en annen fargesammensetning enn CCFL? (Ref: Aftenposten kjøpsguide - Flere produsenter hevder at hvite LED, være seg plassert på siden eller bak skjermen, uansett har et stort nok fargespekter til å gjengi tilstrekkelig av den fargeinformasjonen som ligger i dagens signalstandarder.) PS: En måte å teste input lag på er vel å kjøre et spill som er avhengig av direkte respons? (f.eks. et bilspill el.) Endret 15. januar 2010 av trygvan Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Guitar Hero Metallica fra PlayStation 2 synes jeg glir bra, mens en kalibrering (gjort av min bror) viste en liten lag. Har ikke hatt problemer med Gran Turismo fra PS2. Jeg hadde først en 7-Serie Samsung uten LED, og det er ingen tvil om at det er ett mye skarpere bilde (bedre kontrast/sortnivå), og mindre "etterslep" på LED-varianten (LED er som nevnt kantmontert). Begge hadde 100hz aktivert. Edit: Glemte jo å nevne at Samsungene har en egen GAME-modus som ikke gir like mange kalibreringsmuligheter men som skal redusere input-lag betydelig. Mine tester er gjort i FILM-modus. Endret 15. januar 2010 av JohnRichard Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Fargespektret på LED skal jo være bredere enn på CCFL, LED blir regnet for å være en bedre lyskilde. Lokal dimming gir muligheter for enorm kontrast. En svart skjerm i et mørkt rom kan være virkelig svart. Det er umulig med vanlig LCD, en 'svart' skjerm lyser jo ganske bra i et mørkt rom. Men det kan også gi rare effekter. Tenk et bilde av en enslig lyspære med sorte omgivelser. Baklysgruppen er mye større enn pixlene som lyser, så det vil bli en grå sone rundt lampen. LCD er en haug med kompromisser, det kan aldri bli perfekt. Vi venter i spenning på OLED. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Det er helt korrekt. Skjermen min lyser bra, selv når den er helt sort. Hakket bedre enn broren uten LED dóg. Noen plasma er det ikke. Edit: Samsung sine 2010-modeller har vel bakgrunns-LED med lokal dimming på 6-7-8-9 serien? På 2009 modellene var det vel kun 8-serie som hadde det (9-serie fantes ikke??) Endret 15. januar 2010 av JohnRichard Lenke til kommentar
ekallevik Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg skal kjøpe nye TV og vurderer "vanlig" LCD og LED-LCD, men har hørt mye dårlig om sistenenvte, og da spesielt ang. responstid og input lag, men er ikke sikkår på om det bare gjelder noen modeller eller LED LCD generelt. Spiller en god del PS3, og da går det som oftest i FIFA eller Skate. Jeg ser også veldig ofte film fra PC, opp mot 3-4 ganger i uka. Hvilken TV er best til mitt bruk, "vanlig" LCD, eller LED LCD? Og er det mye å hent på å ha en LED LCD med lokal dimming i forhold til LED LCD med kantbelsyning uten å gå så altfor mye opp i pris? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Jeg skal kjøpe nye TV og vurderer "vanlig" LCD og LED-LCD, men har hørt mye dårlig om sistenenvte, og da spesielt ang. responstid og input lag, men er ikke sikkår på om det bare gjelder noen modeller eller LED LCD generelt. Spiller en god del PS3, og da går det som oftest i FIFA eller Skate. Jeg ser også veldig ofte film fra PC, opp mot 3-4 ganger i uka. Hvilken TV er best til mitt bruk, "vanlig" LCD, eller LED LCD? Og er det mye å hent på å ha en LED LCD med lokal dimming i forhold til LED LCD med kantbelsyning uten å gå så altfor mye opp i pris? Har vært en del i butikk nå og fått litt mer lærdom. Tror egentlig ikke at input lag har noen som helst sammenheng med hva slags baklys du bruker (CCFL, LED eller varianeter av CCFL). Det har heller med hva slags prosessering du ber skjermen gjøre, og hvor sterk bildeprosessor du har i den. For eksempel har philips en serie med i alle fall 3 bildeprosessorer, der den sterkeste utfører cirka dobbelt så mange kalkulasjoner per sekund som den nest raskeste. Slik jeg oppfatter det er det slik at man med de treigeste bildeprosessorene kan oppleve en input lag eller en "lip sync" el tilsvarende, dersom man splitter bilde og lyd i leddet før tven. I forhold til spill vil det også ha betydning at man klarer å oppnå en direkte kobling mellom de bevegelsene man gjør med kontrollenheten og det man ser på skjermen. Tror det kommer an på bildeprosessoren og hvor mye prosessering du legger opp til. Oppskalering av en sd-kilde til hd for eksempel, tror jeg er en krevende prosess, mens om inn-signalet er hd, så går det sannsynligvis langt bedre. Noen som kan bekrefte/avkrefte om dette stemmer sånn brukbart? Slik jeg forstår det har altså Samsung LEDene et brukbart panel, men litt svak bildeprosessor. PS: Jeg skaffa meg for øvrig Philips 7674 til slutt. Den har den nest sterkeste bildeprosessoren. Jeg merker litt lip sync problem om jeg sender lyd ut til stereoanlegget fra satelittmottakeren. Ellers har skjermen knæsjt og detaljert bilde i vanlige vinkler, men litt problem fra skarpe vinkler. I sum sikkert en god skjerm til en grei pris (7000,- for 32"). Endret 17. januar 2010 av trygvan Lenke til kommentar
ekallevik Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Er det noen 40-42" LED LCD-Tv'er opptil ca 10.000,- å anbelfale som har en god nok bildeprossesor? Bør jeg holde meg unna Samsung sine LED hvis det du sier stemmer? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Nja, jeg stoler fortsatt på alle internettsidene som sier at Samsung LED er en bra TV. Bildeprosessoren har ikke allverden å si, så du kan kjøpe den og bli godt fornøyd med den (40" 6050 kan du muligens få til ca 10000). Men den er kanskje ikke en optimal spillskjerm. Lipsync skal kunne omgås ved korreksjon fra receiver. Lenke til kommentar
ekallevik Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ser at det står 4 HDMI med HDCP på spesifikasjonene til TV'en, hva er HDCP og hva vil det bety for meg når jeg kobler PC'en opp mot TV'en via HDMI-kabel? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Et kjapt internettsøk forklarer: HDCP - High-Bandwidth Digital Content Protection – er en form for kopibeskyttelse som finnes på en del HD-materiale. Det er nødvendig at blant annet HDMI-kontaktene støtter HDCP for at du skal kunne spille av slikt kopibeskyttet materiale. Vil tro dette har ingen betydning når du kobler pcen opp mot tvn. Det betyr bare at HDMI-kontakten er av nyere sort og har en implementering som er nødvendig for visse typer materiale. NB: Jeg er ingen ekspert på dette. Fant det bare på internett. Lenke til kommentar
ekallevik Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Så hvis jeg har en gammel HDMI-kabel uten HDCP så vil ikke dette ha noe å si overhodet? Og hvis jeg kjøper en ny HDMI-kabel med HDCP så vil jeg ikke kunne spille av noen HD-filmer og annet kopibeskyttet materiale fra pc'en? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Altså, det er ikke kabel som har HDCP. Det er TV og BR-spiller som bruker HDCP. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 For å kunne spille av Blu-Ray fra PC til TV trenger både skjermkort og TV (alle gjør dette) å støtte HDCP. Alle standalone Blu-ray spillere støtter selvsagt dette. Lenke til kommentar
ekallevik Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Okei, da forstår jeg Takk for gode svar, har vært til stor hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå