Straydog Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hei. Jeg er høyrehendt, og har i alle år spilt med hockeykølle på venstre side av kroppen; dvs høyre arm øverst og venstre nederst på kølla. Er dette "feil"? Har sett at det i utgangspunktet skal være omvendt dersom man er høyrehendt, men dersom jeg prøver det så virker det helt fjernt. Hva sier øvrigheten? Lenke til kommentar
Bagh Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hvis det er "feil" må omtrent alle hockeyspillerne i verden være venstrehendt Jeg er høyrehendt og har brukt kølla på venstre sida, slik som du. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Ja, det var det jeg trodde også, men se hva han sier i denne videoen: Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Feil blir det aldri, men ein person som er høgrehendt vil normalt halde kølla som vist på videoen. Grunnen er at det er armen som held nede på kølla som bruker mest kraft. Venstrehanda er meir til styring. Same med golf. Høgrehendte har høgrehanda lengst nede, venstrehendte omvendt. Men som du ser her, er det mange som spelar som du: http://hfboards.com/showthread.php?p=12874420 Endret 14. januar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Ja, du har et poeng der, og jeg ser logikken så absolutt. Men dersom man sammenligner bruken av kølla med feks bruken av en spade, så er det jo mer vanlig for høyrehendte å bruke den venstre hånden nederst. Er det ikke? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jo, men det er nok mykje fordi du skal bruke krafta nedover med ein spade. Det er altså armen som heldt øverst som må bruke mest kraft. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Jo, men det er nok mykje fordi du skal bruke krafta nedover med ein spade. Det er altså armen som heldt øverst som må bruke mest kraft. Ikke hvis du bruker beinet! hehe Neida, godt poeng Lenke til kommentar
Bagh Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Feil blir det aldri, men ein person som er høgrehendt vil normalt halde kølla som vist på videoen. Grunnen er at det er armen som held nede på kølla som bruker mest kraft. Venstrehanda er meir til styring. Same med golf. Høgrehendte har høgrehanda lengst nede, venstrehendte omvendt. Men som du ser her, er det mange som spelar som du: http://hfboards.com/showthread.php?p=12874420 Jeg har inntrykket av at det er omvendt, altså at høyrehendte bruker venstrehånda lengst nede og venstre bruker høyrehånda lengst nede. Fant uansett noe som bestrider det som ble sagt på videoen. http://hockeystickexpert.com/right-vs-left...d-hockey-stick/ Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Videoen virket ikke, men det var mye interessant lesning der. Virker jo som om det var vesentlig å ha den dominante hånden øverst som følge av kontroll av kølla, hvilket da betyr at høyrehendte vil måtte benytte en venstrekølle. Men det er vel litt hva man har blitt vant med også. Er rimelig sikker på at dersom jeg hadde benyttet meg av en høyrekølle fra første gang jeg begynte å spille hockey, så hadde jeg tilegnet meg den koordinasjonen og dermed også følt det som mest naturlig. Tror derfor at jeg velger å fortsette med venstrekølle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå