Gå til innhold

NSB togkaos - Kva har skjedd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ganske enkelt å forstå:

 

1. Oslo er det største knutepunktet i Norge for jernbanetrafikk.

2. Det er EN tunnel alle togene må presses igjennom for å komme til Oslo S

3. Politikerne har desverre satset MYE på vei, og lite på kollektiv (særlig jernbane de siste 10-20 årene.

4. Overnevnte punkt har ført til at materiellet på jernbanen er gammel, infrastrukturen er gammel og trengs å byttes ut for å fungere optimalt.

5. Jeg tror nok vi har MYE mer trafikk på jernbanenettet enn hva tilfellet var for hmm.. 10-20 år siden. Og: da var jernbanenettet IKKE bygd ut for å takle den enorme trafikken.

 

Altså oppsummert: utbygging og utbedring av jernbanenettet har blitt STERKT nedprioritert, og de har kun fått bevilging til å drive lappverk (les: til å rette på feilene de får underveis) på jernbanenettet.

 

Er ihvertfall slik jeg har skjønt det.

 

 

Og til han over meg: Jo, det er jernbaneverket som står for infrastrukturen. NSB er bare ansvarlig for å frakte passasjerene fra A til B og for materiellet de bruker til å frakte passasjerene.

Endret av Asbjørn T.
Lenke til kommentar

Etterslep av vedlikehold og politikere som aldri har pengene må nok ta mye av skylden her. Dette er det Jernabneverket og Stortinget som må ta skylda for.

NSB må ta skyld for ikke å ha gode nok vogner, som da går i stykker når det passer minst, og for ikke å ha nok lokførere til å kjøre når vognene først virker.

Det er vel en kultur blandt alle disse at vi sparer tid og penger på å skylde på hverandre, så får heller vi stå å fryse og komme for sent på jobb, år etter år.

At folk innbiller seg konkuranse skal løse noe når det ikke finnes spor å kjøre på som virker er kanskje det mest latterlige av alt i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Ok. Men den siste tida føler eg togkaoset har vore veldig mykje i media. Så er det noko som har skjedd i det siste?

 

Hjelper nok ikke på situasjonen nå at det er mellom 10-20 minus rundt Oslo, slik at det blir en ekstra påkjenning for passasjerer at det ikke kommer tog.

Da roper de enda høyere enn de pleier og media hiver seg på.

Lenke til kommentar
archongamer, er du en fast pendler? Det er jeg, NSB er utrolig udugelig! Tog kan bli innstilt, forsinket i 40min+ osv. I hver eneste dag. Noe som gjør at du ikke kommer tidsnok til jobben din osv.

 

Jeg har vært pendler mye ja, selv om jeg slipper unna denne "krisen" heldigvis.

Vet ikke om du mener jeg forsvarer NSB på noen måte her, men det er ikke tilfelle.

Jeg bare sier hvordan jeg oppfatter situasjonen, og hvor jeg mener de forskjellige har sitt ansvar.

Hadde det vært 20+ og sommer ville det vært ramaskrik da også, men kanskje ikke like voldsomt som det har blitt akkurat i den kuldeperioden vi har nå.

Lenke til kommentar
archongamer, er du en fast pendler? Det er jeg, NSB er utrolig udugelig! Tog kan bli innstilt, forsinket i 40min+ osv. I hver eneste dag. Noe som gjør at du ikke kommer tidsnok til jobben din osv.

 

Jeg har vært pendler mye ja, selv om jeg slipper unna denne "krisen" heldigvis.

Vet ikke om du mener jeg forsvarer NSB på noen måte her, men det er ikke tilfelle.

Jeg bare sier hvordan jeg oppfatter situasjonen, og hvor jeg mener de forskjellige har sitt ansvar.

Hadde det vært 20+ og sommer ville det vært ramaskrik da også, men kanskje ikke like voldsomt som det har blitt akkurat i den kuldeperioden vi har nå.

 

Tog blir ikke ofte forsinket eller innstilt når det er sommer, ihvertfall ikke hos meg der jeg bor.

Lenke til kommentar
Forsinkelser og kaos har det jo også vært lenge før kulda satte inn...

Min erfaring er at togene har alltid vært i tide, men jeg har bare pendlet fra Oslo til Trondheim. Allikavel, jeg vet at det er problemer sommerstid og det er det ingen unnskyldninger for, men togkaoset nå kan jeg forstå.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at infrastrukturen bare har stått og forfallt i 20 år lurer jeg på hvorfor ledelsen i NSB bare har stått og sett på dette skje. De vet jo at de vil være dem kundene legger ansvaret på til slutt og dermed burde de presset Jernbaneverket og Politikerne hardere for utbedringer.

Nå kan det jo hende de har prøvd "alt" (selv om jeg har mine tvil), og da kan forhåpentligvis fokuset media retter på saken føre til at alle parter tar i et tak og løser problemet. For situasjonen som er nå er ganske uholdbar for mange.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar
3. Politikerne har desverre satset MYE på vei, og lite på kollektiv (særlig jernbane de siste 10-20 årene.
Hvilket land er det du snakker om nå? I Norge har vi en av den vestlige verdens dårligste veinett med økende etterslep på vedlikehold og oppdatering av standard.

 

http://www.tu.no/bygg/article115485.ece

"Med den farten vil det ta 225 år før veinettet er oppdatert."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...