WikingTOR Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Dette er noe jeg flere ganger har argumentert både her og der men nu har jeg bra backup! nedenfor følger en link med en interjuv av han som skrev displaymate, og tar et utdrag her - Set the Refresh Rate Set the refresh rate to the lowest rate that doesn’t produce any annoying or uncomfortable flicker sensation. For just about everyone, this is 75Hz. Setting it lower than this value isn’t recommended. Setting the refresh rate higher than necessary will needlessly degrade image sharpness due to video bandwidth effects (the pixel clock rate increases with the refresh rate, and this can lead to blurriness). Of course, if you’re a 3D gamer and a low refresh rate is bottlenecking your frame rates, follow your best judgment when raising rates. To check for subliminal flicker that’s slightly below your threshold of sensation, you need to maximize the conditions needed for detection. First, turn off all of the lights, then look at a screen that is predominantly peak white, such as a blank page in a word processing program. Now, turn up the Contrast control to maximum, and put your face close to the screen. If you experience a fluttering brightness sensation, you may need to increase the refresh rate Personlig så går grensen min ved 85Hz og i 1600x1200 merker jeg godt forskjell i skarphet mellom 100Hz og 85 Hz, også ved lavere oppløsinger! http://www.maximumpc.com/reprints/reprint_...2003-05-21.html Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 eg må ha minst 85 hz, 75 hz gjør litt vondt i lengda uansett så synes eg 200hz er best Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Går jeg lavere enn 75 hz blir jeg rett og slett dårlig. Sist gang da jeg reinstallerte var windows 60 hz og på lav oppløsning, da måtte jeg gå vekk i fra pcen en stund kjente jeg. Ble kvalm ! ... Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 75Hz, hahahaha Tror tilogmed mamma skulle kunne se forskjell på 75 og 100 uten å se på skjermen en gang Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 ikke vanskelig å se forskjell. Det kan være lurt å sette den opp for gaming, da trenger man ikke all skarpheten, skjermen får jo en innebygget "smoothing" For tekst og surfing, er skarphet viktigere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 For meg gir 75Hz ubehagelig flimring. 85Hz er helt ok, men om skjermen og skjermkortet er bra kan det hende jeg velger noe i området 90-100Hz. Noe høyere enn det er 0 vits. På LCD-skjermer blir jo dette en helt annen sak. Baklyset er normalt 40-80kHz så det blir jo aldri samme type flimring som på CRT. Har bare prøvd 60Hz oppdatering på LCD og det virket behagelig. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 har naa sotte paa ein koreansk nettcafe i seol i ett kvarter og har allerede blitt sinnsyk daarlig i hue. reiner nokk med att dette er 65-75 hz hjemme har eg 85 og det e veldigt greit. noen som forresten vet hvor mye en vanlig flatskjerm klarer??? Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Flatskjermer kalrer ofte opptil 75Hz, men det er ikke relevant, fordi de fungerer på en annen måte! En flatskjerm "blinke/flimrer" ikke selv om du kjører på 50Hz. 60Hz er ofte ideelt å kjøre på TFT. Jeg kjører 60, og 75 blir noe mer uskarpt på denne flatskjermen. Det står også i manualen at 60 er ideelt. Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 For tekst og surfing, er skarphet viktigere. Det er jo ganske viktig at øynene ikke detter ut også da 85Hz er jo nesten minimum. 75Hz går til nød. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 har naa sotte paa ein koreansk nettcafe i seol i ett kvarter og har allerede blitt sinnsyk daarlig i hue.reiner nokk med att dette er 65-75 hz hjemme har eg 85 og det e veldigt greit. noen som forresten vet hvor mye en vanlig flatskjerm klarer??? Jeg kjører 60hz jeg, funker som bare det. Ikke noe vondt i hode eller andre "pysesykdomer"... har lcd skjerm da :wink: Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 For tekst og surfing, er skarphet viktigere. Det er jo ganske viktig at øynene ikke detter ut også da 85Hz er jo nesten minimum. 75Hz går til nød. Ja, jeg mente selvsagt 85Hz/ eventuelt 75. Spill osv kan kjøre 120 Hz om de vil. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 husker den første skjermen jeg hadde.. 14" fra 1992 eller så, 60hz var max i 640x480. :/ Lenke til kommentar
jokki Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 hoertes grusomt ut!!! hvordan hold du ut???? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 hoertes grusomt ut!!!hvordan hold du ut???? Så lenge man ikke er ei skikkelig pyse så går nå det ganske greit... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 hadde ikke noe alternativ, så det ble nok bare litt vondt i øynene og hodet på meg.. :/ Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 4 år med 50/60Hz, er det ENESTE som gjør deg om til en skikkelig nerd. Det gjør om nerveendene i hjernen, slik at du da blir en guru i forhold til de som fortsatt har 100% menneskelige øyne! Det gjør at du lettere forstår maskinkode og ikke trenger GUI i det hele tatt lenger... Du leser maskinkode direkte, slik som i matrix.. Etterhvert går du over til å ha 2 knappers tastatur også, med bare 0 og 1. De værste Über gutta har amputert armen ved albuen, og montert en USB 2.0 plugg. Så de som ikke har noen år med lavfrekvent skjermstråling rett i skallen, er kun wannabees og semi-1337. Dessuten ser de så rare ut. De har fortsatt runde øyne og greier... :o -Dagens lille utbrudd Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 jeg har hatt en skjerm med maks 60Hz nå i mange år (over 5) og jeg ser flott fremdeles nå mens jeg leste denne tråden skrudde jeg opp til 75Hz på lcden min og bildet ble faktisk klarer synes jeg da (i tilleg til vondt i hue da men) Lenke til kommentar
Geggi1 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Noen som har hørt om placebo effekten, det er et velkjent begrep fra midisinen. Betyr noe i retningen av " tror man det virker så virker det". Er kanskje litt psykisk, for man ser etter flimringen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 husker den første skjermen jeg hadde.. 14" fra 1992 eller så, 60hz var max i 640x480. :/ 60Hz var helt ok på gamle skjermer. De hadde en annen type fosfor som bevarer lysintensiteten lengre enn på nye skjermer. Derfor er 60Hz på en eldgammel skjerm bedre enn 60Hz på en ny skjerm. PS. Til dere som tror dere "dør" eller får alvorlige sykdommer av lav oppfriskningsrate: Det er totalt missforstått. Hvis det hadde vært sant ville både TV'er og skjermer vært totalforbudt! Lav oppfriskingsrate kan gi hodepine !! Og til de med mye epilepsi: det kan også gi epilepsi-annfall på lik linje med lysstoffrør, TV'er, diskolys osv. Det er alt! Øynene detter ikke ut og går i oppløsning, ei heller får du kreft med dødsforløp som en middels kraftverk-arbeider i tsjernobyl i 1986. Vennligst slutt å overdriv den såkalte "faren" ved lav oppfriskingsrate. LCD-skjermer flimrer IKKE. (dvs, de flimrer på 40-80kHz som er totalt umerkbart for oss) Oppfriskingsraten på f.eks 60Hz gjelder kun for oppdatering av fargeverdien, ikke bakgrunnslyset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå