Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kampanje for vindkraft - Prosjekt

Anbefalte innlegg

Har fått utlevert et prosjekt hvor jeg skal skrive om vindkraftens fremtid. Etter litt research har jeg funnet ut følgende:

- (Fra en artikkel)

Basert på erfaringer med andre teknologier vil det være en utvikling av vindturbiner, som vi aldri hadde trodd kunne skje. (Vet ikke hvordan jeg skal si dette siden jeg ikke har kilder, og vet ikke om det i det hele tatt vil bli utviklet bedre teknologi.

- (Fra en artikkel)

Vinden kan stoppe opp, hadde vært best å kombinere med vannkraft. Vannkraft er best om sommeren, om vinteren når det fryser til og begynner å blåse mer, er vindkraft best. (Skal liksom støtte vindkraft, så vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.)

- (Fra en artikkel)

Hadde gått an å sette i gang et samarbeid mellom Norge og Danmark, Danmark med vind, og Norge med vann. (Prosjektet mitt er globalt, så da måtte det isåfall være flere land. I tillegg skal jeg støtte vindkraft, ikke vannkraft.)

- (Fra en artikkel)

De fleste vindturbinene stopper opp når det blåser mindre enn 4m/prs, og når det blåser mer enn 25 m/prs. Vinden kan stoppe opp.

- (Fra en artikkel)

Fremtiden er off-shore!

Noen som har tips til hvordan jeg skal støtte vindkraftens fremtid gjennom opplysningene jeg har funnet til nå?

Problemet er at jeg ikke finner noen ordentlige, pålitelige kilder jeg kan henvise til når jeg sier at det kommer til å bli billigere. Det blir egentlig bare gjetninger utifra det jeg har lest, noe som må være feil. Jeg har snakket med læreren, men kom ikke noe nærmere en løsning av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var nylig en nyhet om at statoil (mener jeg) skulle gå inn i et kjempeprosjekt i storbrittania, snakk om å bygge en helt enorm park på en grunne i nordsjøen. Om du søker litt så finner du gjerne noe.

edit: http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3454998.ece

Var endel klaging på at norske firma må utenlands for å finne offentlig støtte til slike prosjekter, det er vel også noe den sittende regjerringen har fått endel pepper for, var vel oppe endel ganger i valgkampen.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Ville det være best om jeg fant kilder på at produksjonen av ikke-fornybare kilder gikk nedover, mens produksjonen av vindenergi begynte å gå oppover osv.. Eller skal jeg bare prøve å lage en hypotese/spådom om hvordan vindenergien kommer til å utvikle seg utifra den informasjonen jeg har funnet?

Endret av Evast
Lenke til kommentar

Men greia er at jeg skal støtte vindkraft, og fremføre det som at jeg holder en kampanje som er for det. Det jeg har funnet til nå tilsier ikke at det kommer til å bli så stort. Kan derfor ikke stå foran klassen og fortelle at det ikke er en stabil energikilde, og at den kun burde brukes som et alternativ til en annen energikilde.

Edit:

Formulerte litt feil ovenfor. Jeg har funnet kilder på at det er en global økning av satsningen på vindkraft, men de seneste statistikkene jeg har funnet er fra 2006.

Endret av Evast
Lenke til kommentar

Det viktige er jo det at de ikke-fornybare kommer uungåelig til å forsvinne før eller siden og da står man med skjegget i postkassen dersom man ikke har bygget opp teknologi som kan erstatte det.

Det andre er jo produksjon av ikke-forurensende energi som jo bør være en god ting i disse jorden-går-snart-under-pga-miljøet-dager.

Hvis spørsmålet er "hvorfor bør det satses på vindkraft" så bør ikke svaret være "fordi man i de siste år har sett en stor økning i satsing på vindkraft".

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg fremfører sammen med to andre. De skal ha om hvordan prosessen foregår, ulemper/fordeler osv.. Så egentlig skal jeg vel bare fremlegge en hypotese om hvordan vindkraft kommer til å være i fremtiden, basert på kilder.

Da må jeg vel bare bygge alt på artikkelen jeg fant; at det utvikles ny teknologi som kommer til å gjøre vindkraft til den mest kostnadseffektive kilden til elektrisk energi. Evt. fortelle litt om at det beste ville være å kombinere det med vannkraft, og dele energien globalt.

Lenke til kommentar

Hadde nettopp et lignende prosjekt selv. Konklusjonen ble at offshore vindkraft har en stor fremtid.

(tu.no)

Simens, som er en av de største vindmølleprodusentene i verden, utvikler nå en ny generasjon vindmøller uten girkasse. Girkassen er idag kanskje det aller svakeste leddet i vindenergi, men om noen få år vil girkassen altså bli byttet ut med store magneter i turbinen. Dette vil kutte kostnader med 20%, sier de. I tillegg til at vindkraft vil bli enda mer miljøvennlig.

Nå er det kun i New Zealand at vindenergi kan produseres til en god pris uten subsidier, men innen ca 7 år, vil energimarkedet om vindmølleteknologien bringe den situasjonen til Europa.

De negative sidene til vindmøller idag ligger hovedsakelig i rotor-bladenes effekt på fuglelivet og andre ting rundt lokalmiljøet. I Danmark dreper de fugler, fuglene detter så ned på åkrene rundt vindmøllen og ødelegger maten som gror der. I Norge har vindmøller drept en hel del kongeørn. Andre plasser i verden har vindkraft hatt voldsom effekt på flaggermus bestander osv.

En dansk undersøkelse viste at sjøfugl derimot, har veldig god evne til å venne seg til å fly rundt vindmøller som settes opp i sjøen.

På vinteren kan vindmøller få istapper som når varmen kommer, skytes av bladene og blir en fare for lokalmiljøet. Altså vil mange av de negative sidene forsvinne om man bydde de på sjøen.

surfer du litt på wikipedia, både norsk og engelsk, finner du veldig lett mye mer stoff. Selv fikk jeg en del hjelp på teknologi forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...