nokia963 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hei! Leide meg en leilighet for 1 mnd siden, leiligheten virket bra og det hørtes ingen bråk, utenom at utleier viste til at det var en parkeringsplass utenfor som kunne gi litt lyd. Når jeg så flytter inn merker jeg en during i leiligheten om natta, en during som ikke hørtes under visningen. Det er blitt så ille at jeg må ligge med ørepropper, men selv da kjennes duringen i kroppen. Har kontaktet butikken og en annen bedrift i underetagen av leilighetskomplekset, for å høre om de kan gjøre noe med eventuelle ventilasjonssystemer e.l, men får ikke svar. Skal nå selvfølgelig ta kontakt med eiendomsforvalteren for leilighetskomplekset for å se om noe kan gjøres. Har skrevet under på bindene kontrakt for ett år. Spørsmålet er: Har jeg noen rettigheter i det hele tatt? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Tror du kan si opp kontrakten hvis det går ut over ditt dagligliv (trøtt på jobb feks). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg er litt usikker på utleieregler, men du skal normalt ha fått med husleieregler, og der står det normalt at det skal være ro i bygget mellom 23.00 og 07.00 (er ihvertfall det som er normalt). Hvis det er støy i den grad du påstår, har utleier en plikt til å undersøke hva som forårsaker duringen, og iverksette tiltak for å fjerne den eller dempe den i en sånn grad at det kan ses på som akseptabelt. Når det gjelder salg er det regler rundt dette, men vet ikke om den kan brukes når du leier en bolig. Jeg nevner det allikevel: Det er noe med at om selger (eller i dette tilfellet, utleier) visste, eller burde visst om noe som kunne ha innvirkning på avtalen, så skal det kommuniseres til kjøperen (i dette tilfellet, deg). Har ikke dette skjedd, kan du kreve at utleier enten utbedrer problemet kostnadsfritt for deg, eller gir deg et avslag i prisen. Ettersom duringen er så tydelig at du faktisk fysisk kjenner det i kroppen, så kan ikke utleier forsvare seg med at det ikke var noe han/hun kjente til. Selv om utleier ikke har bodd i leiligheten, så kan du argumentere med at når man leier ut en leilighet så bør man ha så god kjennskap til den at man vet om denne ulempen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Når det gjelder salg er det regler rundt dette, men vet ikke om den kan brukes når du leier en bolig. Jeg nevner det allikevel: Det er noe med at om selger (eller i dette tilfellet, utleier) visste, eller burde visst om noe som kunne ha innvirkning på avtalen, så skal det kommuniseres til kjøperen (i dette tilfellet, deg). Du er inne på riktig spor, se husleielovens §2-4. Tilsvarende regler gjelder i alle kontraktforhold. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hei! Leide meg en leilighet for 1 mnd siden, leiligheten virket bra og det hørtes ingen bråk, utenom at utleier viste til at det var en parkeringsplass utenfor som kunne gi litt lyd. Når jeg så flytter inn merker jeg en during i leiligheten om natta, en during som ikke hørtes under visningen. Det er blitt så ille at jeg må ligge med ørepropper, men selv da kjennes duringen i kroppen. Har kontaktet butikken og en annen bedrift i underetagen av leilighetskomplekset, for å høre om de kan gjøre noe med eventuelle ventilasjonssystemer e.l, men får ikke svar. Skal nå selvfølgelig ta kontakt med eiendomsforvalteren for leilighetskomplekset for å se om noe kan gjøres. Har skrevet under på bindene kontrakt for ett år. Spørsmålet er: Har jeg noen rettigheter i det hele tatt? Ett års "bindingstid" er ofte ikke tillatt. Det er kun mulig i spesielle omstendigheter. Bor utleier i samme bolig, f.eks.? Er det studentbolig? Lenke til kommentar
nokia963 Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Nei utleier bor ikke her og ikke er det studentleilighet. Her er en blokk med mange forskjellige leiligheter, i mange type prisklasser. Utleier er et firma i Oslo mens blokka ligger i en annen kommune, 20 min sørover. Det står i kontrakten at jeg først kan si opp etter ett år med oppsigelsetid på 3 måneder, altså kan jeg først si opp om 9 måneder. Mener du at denne avtalen om at jeg ikke kan si opp før om ett år, ikke er lovlig? Endret 14. januar 2010 av nokia963 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Nei utleier bor ikke her og ikke er det studentleilighet. Her er en blokk med mange forskjellige leiligheter, i mange type prisklasser. Utleier er et firma i Oslo mens blokka ligger i en annen kommune, 20 min sørover. Det står i kontrakten at jeg først kan si opp etter ett år med oppsigelsetid på 3 måneder, altså kan jeg først si opp om 9 måneder. Mener du at denne avtalen om at jeg ikke kan si opp før om ett år, ikke er lovlig? Det er godt mulig avtalen strider mot husleieloven §9-3. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html Isåfall er avtalen å regne som tidsubestemt, med normal 3 mnd oppsigelsestid. Lenke til kommentar
nokia963 Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Ok, takk skal dere ha, da har jeg noe å slå i bordet med i en eventuell klage. Men først får jeg prøve å se om det kan løse seg med en samtale med eiendomsselskapet, godt å ha litt kunnskaper før en slik samtale også. Thx Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Ikke akkurat svar på topic, men har akkurat samme problem i en leilighet på bislet. Høres bare om natta, during som kommer med jevne mellomrom. Ikke så lett å få noen til å se på sånt heller, siden det bare er på natta. Lenke til kommentar
nokia963 Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Da har det løst seg. Sendte brev med henvisninger til noen av lovparagrafene dere kom med. Vi ble enige om at jeg kunne si opp før 1 år, men med oppsigelsetid på 3 måneder. Thx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå