Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe bolig på tvangssalg - erfaringer?

jonlem

Anbefalte innlegg

Folkens

Håper jeg putter denne i rett kategori nå ;)

Jeg ser på, og vurderer å kjøpe, en eiendom som selges av namsmannen (tvangssalg). Jeg har ikke (ennå) fått mye opplysninger om hva som egentlig har skjedd her, men bare det at det er tvangssalg gjør jo at en bør tenke seg om en ekstra gang mener nå jeg.

Litt info fra prospektet:

Boligen er opprinnelig oppført i 1946, påbygd i 1969. 1 1/2 etasje med kjeller.

Den innehar god standard etter en omfattende oppussing ca 2001/02. Det er bl.a nytt tak, ny etterisolering og kledning, skiftet flere vinduer, nytt sikringsskap med aut.sikringer, ny kjøkkeninnredning, flislagt bad, ny peisovn.

Det er spesielt denne oppussingen som "bekymrer" meg. Nå har jeg ikke vært inne i huset ennå og sett (skal på visning snart), men ut fra bildene og taksten virker det som denne oppussinga er gjort litt i hui og hast og en liten smule lurvete. Huset er veldig pent, ut fra bildene, det skal ikke stå på det. Det er detaljene og småtingene som bekymrer meg.

Så, hva bør en passe seg for her? Hvor kan jeg drite meg ut?

Vet at avhendingsloven ikke gjelder ved tvangssalg, men hva innebærer det i praksis, for meg?

Si at, hypotetisk, grunnmuren viser seg å være totalt falleferdig og livsfarlig et par måneder etter overtakelse, vil jeg kunne komme noen vei med det i forhold til forsikringer og evt avslag i prisen på huset?

Vil feks en boligkjøperforsikring fra Help hjelpe?

Det er ifølge prospektet ikke tegnet eierskifteforsikring her.

Så, anyone? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis deler av oppussingen har omfattet våtrom/rørleggerarbeid/elektrisk arbeid ville jeg ha sjekket dette nøye.

Et tips kan være å ha med seg en fagmann, dvs tømre/takstmann/megler/elektrike osv dersom du har en kammerat eller bekjent som kunne tenke seg å gjøre den tjenesten.

Kjenner noen som tok med seg en tømrer på en overtakelse av et nybygg, han gikk igjennom og så med en gang alle snarveier/lure løsninger som måtte utbedres.

Men det er selvsagt ikke alle som kjenner en slik person, jeg gjør feks ikke det.

Lenke til kommentar

Trudde Namsmann var meir avhengig enn private, av å ha ei god forsikring. Dette har eg ikkje henvisningar til, berre ein logisk tanke for mitt vedkomande, iom. at Namsmann sel hus han ikkje har fystehands kjennskap til.

Etterisolering i forbinding med oppussing; her er det stor fare for at utøvande (om dei har gjort det sjølv) berre har fora på bindingsverket for å plass til eit ekstra lag isolasjon, eller dei har byta ut den gamle. Om dei i same slengen har ignorert kuldebruene, som er det faktiske problemet, kjem du til å ha -70tals standard likevel. Folk flest ser isolasjon som noko som ligg i veggen. Det er over, under og mellom veggene som er den største varmetjuven.

Edit: Selvfølgeleg skal du ha med deg fagmann, om du er i tvil. Har du ikkje tilgjengeleg via nettverket ditt, fins det mange firma som kan bistå deg med dette for ein lapp eller to.

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar

Joda, jeg kjenner både rørlegger og elektriker, og en kar med mye erfaring etter å ha totalrenovert eget 100 år gammelt hus. Alle er mer enn villige til å være med på visning og sjekke kåken med lupe, så det har jeg tenkt å benytte meg av.

Allikevel kan det jo alltid være ting som overses, og i forbindelse med tvangssalg er jo slikt et par hakk vanskeligere.. såvidt jeg har skjønt.

Trudde Namsmann var meir avhengig enn private, av å ha ei god forsikring. Dette har eg ikkje henvisningar til, berre ein logisk tanke for mitt vedkomande, iom. at Namsmann sel hus han ikkje har fystehands kjennskap til.

Boligen selges gjennom megler da, om det har noe å si ..

Men ja, etterisolering må jeg åpenbart lese meg litt opp på ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Skal ikkje ha noko å sei om det er meklar imellom eller ikkje. Syns å minnast at ein bolig vert selt som han framstår ved visning, og at huseigar pliktar å gje beskjed om eventuelle skjulte feil og manglar han har kjennskap til.

Om ein huseigar er fråteken huset, ser eg ikkje vekk frå at vedkomande er lite samarbeidsvillig.

Lenke til kommentar
Om ein huseigar er fråteken huset, ser eg ikkje vekk frå at vedkomande er lite samarbeidsvillig.

Nei, sant.. man bør vel passe seg der. Sånn sett er en vel ikke engang sikret å få møte huseieren, på bildene ser i alle fall huset fraflyttet ut. Så han/hun kan vel være over alle hauger for alt jeg vet. Men alt dette håper jeg som sagt å finne ut av enten i dag eller i morgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Avhendingslova gjelder ikke ved tvangssalg. Som kjøper er du gitt visse rettigheter i tvangsfullbyrdelsesloven, men du er dårligere stilt enn ved alminnelige bruktboligsalg. Du kan f.eks. ikke heve kjøpet på grunn av mangler, men må normalt nøye deg med prisavslag. Jeg ville satt meg godt inn i de relevante regler før budgivning ble aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...