borninsin Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hei igjen folkens. Bare lurte på en ting til å det er.. jeg har cd/dvd spiller fra min gamle pc og lurte på om disse ville passe inn i min nye rigg(IDE)? HK: Gigabyte GA-770-UD3 Skjermkort: HD5850 Processor: Amd Phenom II X4 955 black edition Strømforsyning: corsair hx 650 watt Minne: OCZ black edition 1600mhz 4 gb Passer de inn så slipper jeg å kjøpe nytt foreløpig, er vel ikke mye jeg merker til det likevel med tanke på at Sata disker er raskere? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Sjekk om hovedkortet har støtte for IDE. Husk maks 2 enheter på signalkabelen (master og slave / anbefalt begge å sette begge på CS [Cable Select]. EDIT: I henhold til Gigabyte's hjemmeside: 1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices Endret 14. januar 2010 av PerB Lenke til kommentar
borninsin Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Sjekk om hovedkortet har støtte for IDE. Husk maks 2 enheter på signalkabelen (master og slave / anbefalt begge å sette begge på CS [Cable Select]. EDIT: I henhold til Gigabyte's hjemmeside: 1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices hehe. det der ble litt for avansert for meg og mine kunnskaper;) Betyr dette at jeg kan bruke min gamle IDE harddisk og cd/dvd spiller? hehe Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 det betyr det er tilkobling for 1 IDE kabel, så da kan du koble til 2 enheter som f.eks harddisk og cd/dvd spillern. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Ja, men maks to enheter. Du har én IDE-port, som støtter to enheter på samme kabel. Erfaringsmessig kan det dog oppstå komplikasjoner om du skal kombinere S-ATA-disker og IDE-disker på samme system, jeg har ihvertfall hatt trøbbel med det selv. Dersom jeg var i dine sko og det var den minste mulighet for at jeg senere ville utvide lagringskapasitet med ytterligere interndisker, ville jeg ha kjøpt ny harddisk med en gang slik at jeg slipper å risikere at jeg ikke klarer å kombinere dem og dermed måtte ha reinstallert operativsystem og alt av programmer for å bytte systemdisk. Det kan hende det viser seg å være uproblematisk, men mine to forsøk på to forskjellige maskiner sier meg at dette er i beste fall vanskelig å få til å virke ordentlig (mulig det går bedre med IDE som systemdisk). Når S-ATA yter bedre og gir deg stor kapasitet relativt billig, samt at du slipper å ta høyde for slike komplikasjoner, ville jeg ikke engang vurdert å putte den gamle IDE-disken i en ny maskin med mindre jeg aldri ville trengt å utvide lagringsplassen med flere S-ATA-disker. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Erfaringsmessig kan det dog oppstå komplikasjoner om du skal kombinere S-ATA-disker og IDE-disker på samme system, jeg har ihvertfall hatt trøbbel med det selv. Det var problemer helt i begynnelsen den gang SATA ble introdusert (og bare på enkelte hovedkort). Jeg har ikke hørt om nyere tilfeller. Lenke til kommentar
borninsin Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Okey. Da går jeg nok til innkjøp av ny harddisk ja! Har ikke tid til å vente så hvordan er denne harddisken? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=144437003 litt mer info på denne linken om den harddisken fra clas ohlson: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...76%3br:teknofil Men CD/DVD spilleren kan jeg fortsatt bruke? eller må jeg bytte den åsså da? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Sikker på at det er samme disk? 16MB cache er litt lite, men disken vil for all del fungere. Å kombinere S-ATA-harddisker med IDE-DVD-drev har aldri vært noe problem. Husk å sette IDE-enheten til slave bare. Men få med deg det PerB skriver. Mine erfaringer er gjort for flere år siden, mulig det ikke er aktuelt lenger. Lenke til kommentar
borninsin Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Okey. hadde jo spart meg for 550spenn om jeg fortsatt kunne brukt min IDE harddisk! Merker jeg noe forskjell lissom mellom IDE og SATA? Og hva om jeg oppgraderer pcen med sata harddisk ved en senere anledning? er short med kroner etter bestillingene så hadde vært knall om noen kunne fortelle meg om det går å bruke min IDE harddisc for å senere oppgradere til sata(muligens ved neste lønning) harddisc, uten å måtte reinstallere programvare etc!? Lenke til kommentar
Danielgr Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Det er abselutt mulig. Fordelene er at S-ATA er rasere, og mere kompakte. Ledningene er mye lettere og sjule også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå