Gå til innhold

Råeste kjølemetode?? Submersion med vapor og peltier!!!!

Anbefalte innlegg

Har planer om å gjøre dette! 8) 8)

Omtrent som i disse artiklene:

http://www.electronics-cooling.com/html/20...001_may_a2.html

http://www.electronics-cooling.com/Resourc...96/may96_04.htm

Har også funnet en væske til å erstatte fluorinert. En olje beregnet på EDM, eller gnisbearbeiding som det også heter. Den er omtrent lik i egenskaper som FC-77, som ble brukt av CRAY2. Den lages av Shell og heter Macron EDM 65 og koster 50 kr literen i 20 litere. Bare å ringe shell og bestille direkte! Har enda ikke bestemt meg 100% for å bruke denne enda. Kikker fortsatt litt på silikonbaserte oljer. Men disse er rimelig mye dyrere, men har også bedre viskositetskurver og høyere flammepunkt. Men er ikke vesentlig anderledes.

For å virkelig få nytte av væskekjøling skal jeg kjøle ned oljen til noe sånt som -30 grader. Til dette skal jeg bruke en AirCondition jeg fikk av brodern. Han hadde funnet den på en rivningstomt. Og den virker 8)

Har en kompressor på 0,8 kW, og kjølekappasitet på 2038W :woot::woot:

Skal sette dette ute i hagan sammen med en pumpe fra en oppvaskmaskin (garrantert billigste måte å skaffe en god og pålitelig pumpe på! Mange å få tak i på returpunkt for elektrisk avfall). Og så slanger med olje inn og ut. Isolerte da selvfølgelig.

Oljen skal jeg sende forbi kjøleradiatoren, gjennom et filter og tilbake inn til maskina.

Siden resten av elektronikken på HK ikke liker noe særlig under -30 grader har jeg planer om å bruke peltier på CPU. Regner ikke med at andre komponenter trenger å kjøles lenger ned en det. Men jeg har jo kappasitet til å fjærne omtrent så masse varme jeg vil så :p:p:woot:

Oljen skal sprutes rett på hott siden av peltieren igjennom 10 X 10 med 1-1,5 mm dia sprøytespisser. Spissene plasseres i svært kort avstand fra overflaten, og vil dermed skape en kraftig turbulens, noe som vil føre til svært effektiv varmeavledning. Dette vil kunne fungere like godt med vanlig vannkjøling. Høy vannhastighet helt inntil flatene som kjøles er alltid å foretrekke.

Og alt dette skal bygges inn i en kasse laget av 10 mm plexi. Har et par kvm liggende :wink:

Vil ha mulighet til å overvåke det som skjer nedi der i starten. Etter hverdt må jeg nokk isolere godt mer isopor eller noe. Hvis ikke blir det vel en nokså stor isklump på gulvet mitt tenker jeg :D

Venter på deler nå: A7N8GX deluxe, 2 x 512 TwinnMoss m/Winbond og Barton +2500.

Synd HD-ene mine bare er specket å kunne brukes ned i +5 grader. Hadde lyst til å plaske dem oppi også, for da kunne jeg fått hele greia tyst! Må finne en løsning som gjør at jeg kan plassere dem så de får den tempen de skal ha. Dette skal nemlig brukes som DSP til aktivt delefilter og romkorreksjon av et stereoanlegg til +200 kkr! Skal vi se hvem som har råes lyd på PC'n sin etter at jeg er ferdig med lytterommet mitt (bygger opp et lyttrom i kjelleren med bla. basshorn som dekker hele den ene veggen og går ned i 14Hz!)???? 8) 8) 8)

Dette er min første post til dette forumet, men tenkte jeg ville høre om det var noen som hadde synspunkter eller ideer til forbedrigner av systemet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

200k i stereoanlegg!!! :D

om du dobler, får du råd til 1 høytalere i fra Infinity. (Husker ikke type betegnelsen, men de koster ca 150.000,- for EN).

Men om ikke Pinocciofaktoren er for stor, så må du uansett ha lykke til med kjølinga! ;)

Lenke til kommentar

"Siden resten av elektronikken på HK ikke liker noe særlig under -30 grader har jeg planer om å bruke peltier på CPU"

Dette skjønte jeg ikke helt.

Skal du bare kjøle Peltier ned med denne vesken, eller skal hele HK under?

Ville uansett ha droppet Peltier hvis du klarer og få en kjøleveske ned til -30. Effektiviteten til Peltier i denne sammenheng (last og temp) vil være omtrent null.

Pumpa fra oppvaskmaskinen er jeg litt skeptisk til. Den kan umulig være laget for å gå konstant? Akvariepumper trives heller ikke i så lave temperaturer...

Og så må du ikke finne på å dyppe HD ned i noen veske, varm som kald. Da havarer den garantert. Det er jo ikke den du skal overklokke ;)

Lenke til kommentar

Mildest talt ambisiøst, det der! Tror neppe du "slipper unna" uten å legge ut bilder nei!

Gjerne av lytterom og høyttalere også!

Men pass deg litt mht til pumpa fra oppvaskmaskinen. De fleste pumper av den typen er laget for såkalt intermittent drift, dvs de er ikke beregnet for drift 24/7.

Hold i alle fall øye med pumpa, og sjekk motortemperaturen ofte!

Lenke til kommentar

Bilder..... har ikke noe i nærheten av et digitalt kamera... bare analogt utstyr der i gården :roll:

Kanskje jeg kan låne et kamera fra jobben. Vi har et par stykker der (TV2.....(fint pic du har Simen1:-)). Men som jeg sa, alt er på planleggingsstadiet enda. Har egentlig lyst til å skrive et prosjekt om dette her, men det kommer til å ta tid. Hoder på å bygge om hele huset, så det blir ikke for masse tid til PC-bygging.

Lytterommet er ikke så veldig ferdig enda. Et år eller to med bygging i alle fall :o

Der hornene kommer er det ikke en gang vegg. Så nå har kjelleren min bare 3 vegger :wink: Holder på å sprenge vekk fjell for å få full høyde!

Pumpa har jeg erfaring med. Bodde sammen med to andre gærnigner når jeg gikk på Ing høyskolen (i Kongsberg, elektrolinja). Vi hadde vannavkjølte forsterkere (noe jeg også kommer til å få i stand når annlegget står klart, mine er ikke ferdige enda...), og til dem brukte vi en sånn pume. Gikk uten noe som lignet sammenbrudd nesten 2 år! Og var på store deler av tiden for den var en del av oppvarmingen av huset 8) 8) Sto i en krypkjeller under stua og var koblet på en egen kurs (som kom rett fra inntakssikringa :D ). Og dette er lenge før det fantes PC'er med vannkøling. Selv om kjøleplatene vi brukte var fra IBM stormaskiner..... Skraphandlere pleide å ha helt UTROLIG mye kult, nå som jeg tenker tilbake på alt det kule jeg så men ikke tokk med meg blir jeg deppa! Det fins nemlig ikke sånt mer :cry:

Har f.eks funnet ut at som capstanmotorer i de store båndmaskinene var det en spesiell og SVINDYR type motor som det er bare selve spolen som beveger seg. Og det er den typen MOTOR som driver basshornene mine nå! Se her: http://www.servodrive.com/BASSTEC7.PDF eller http://www.servodrive.com/

jeg har 2 stk BT-7....... 8) 8) 8)

Motorene koster 8-10 kkr stykket tror jeg! Og jeg kunne røska med meg flere av dem en gang i tiden, men jeg viste ikke om det da så jeg gjorde det ikke :grumpy::grumpy:

Og ja, hele greia skal være nede i olja! Det jeg mener med at resten av elektronikken ikke er beregnet på temperaturer lavere en dette. Spesielt kondensatorene i CPU forsyningen. De mister kappasitet ved lavere temp. Greia med peltier er at jeg skulle få CPU enda lavere! Når hott side får en temp på -30 grader må da cold få i alle fall noen få grader lavere temp var nå håpet mitt da..... Tester i alle fall, og er det ingen vits i, ja så skipper jeg peltier.

Og nei, jeg er ikke gal..... jammen kommer de snille mennene i hvite frakker for å hente meg nå igjen????

:D:D

Lenke til kommentar

De gærne har det godt... (det vet jeg selv) men når man kombinerer det med en skikkelig utdannesle og masse penger så blir det helt Texas virker det som :D

Høres forbanna gøy ut.. lykke til.

Forresten de motorene er vel de samme som brukes i bilstereo..? Vet om en modell som heter ParaSeat..der det kun spolen som beveger seg, og "membran" er skrudd fast i karroseriet. Kanskje det hadde vært gøy å kjøpt noen sånne og stappet inn i noen MDF kasser.. hmmm..

Lenke til kommentar
De gærne har det godt... (det vet jeg selv) men når man kombinerer det med en skikkelig utdannesle og masse penger så blir det helt Texas virker det som :D

Høres forbanna gøy ut.. lykke til.

Forresten de motorene er vel de samme som brukes i bilstereo..? Vet om en modell som heter ParaSeat..der det kun spolen som beveger seg, og "membran" er skrudd fast i karroseriet. Kanskje det hadde vært gøy å kjøpt noen sånne og stappet inn i noen MDF kasser..  hmmm..

Hmmmm trykket vis en gang for mye på forrige post. Dobbeltposting er vel ikke så kult.... :oops: Treg ADSL her! Telenor sug** bigg time. Skifter til Nextgentl om 1 uke :woot:

Men, ja de gærne har det godt! Og som du sier, utdannelse er kjekt å ha. Men "mekke" erfaring er enda mer kjekt å ha. :lol:

Og hvis noen skulle tro det så er jeg altså IKKE styrtrik. Anlegget har bare høyere prioritet på mitt busdsjett en de fleste andre. Har dessuten skaffet det meste "fordi jeg fikk så gode tilbud at jeg ikke kunne la være". Er dessuten ihugga selvbygger, så det er ikke en ting jeg ikke mekker og ordner på. Pakkeannlegg skulle vært forbudt! :evil::evil:

Og litt av greia med dette opplegget mitt er at det IKKE kommer til å koste skjorta. Jeg har allerede alt som trengs (annet en selve PC-delene da, som jeg venter på). Det eneste jeg trenger er oljen, og den beløper seg kanskje på en 1000 lapp. Resten er som sagt allerede i hus, og har ikke koster meg stort sett mer en jobben å skaffe dem. Det er forresten bare litt over 1 uke siden jeg fant på at jeg skulle gjøre så ekstrem OC. Vurderte forst "standard" vannkjøling, men hvorfor ikke gjøre det skikkelig også. Ingen kjipe løsninger er valgt i resten av annlegget, så hvorfor ikke gjøre det skikkelig der også tenkte jeg.

Servobasser i bil ja.... rumperisterne du prater om, eller Tactile loudspeakers som det heter på fint er bare helt vanlige magnetsystemer uten membran, og ville ikke spille hvis de ikke brukes som de er beregnet. De er bare beregnet på å sette stoler/gulv eller lignende i bevegelse. IKKE luft!

Noen har prøvd å ta ut driversystemet fra noen høyttalere like de jeg har. Hadde en link til bilder, men den ser ut til å være død.

i alle fall, det er her snakk om motor i den forstand at den har en aksling som går RUNDT som alle andre motorer. Den har en mekanisme som omgjør denne bevegelsen til lineær kraft. Eneste høyttaler i verden som kan minne om denne er Cyclone fra Phenix Gold. Og denne lages ikke mer. Var ment til bilbruk, men var vist ikke helt vellykket. Grunnen er at PG "jukset" og brukte billige plastikdeler der konstruktøren av saken spesifiserte høyere presisjons metalldeler. Oppfinneren er samme som har laget mine BT-7. Har forresten en hjemmeversjon av deres Unity horn i toppen også, og de låter helt sykt bra. Venter bare på å få i stand en SE triodeforsterker til topp og mellomtone nå. Hmmm.... litt Off Topic nå.

De snille mennene i hvite frakker gikk igjen gitt....

Lenke til kommentar

Servobasser i bil ja.... rumperisterne du prater om, eller Tactile loudspeakers som det heter på fint er bare helt vanlige magnetsystemer uten membran, og ville ikke spille hvis de ikke brukes som de er beregnet. De er bare beregnet på å sette stoler/gulv eller lignende i bevegelse. IKKE luft!

Jeg tenkte ikke på å la dem flytte lyft.. tenkte å la dem flytte noe som igjen flyttet luft, eller laget kraftige vibrasjoner i en del av kassen. Men det er nok som du sier bare et vanlig magnet system. (sikkert en demontert 15" fra Ljudia ;P ) og da blir det jo i beste fall bare som et konvensjonelt element.

Tror jeg må være litt forsiktig nå.. er tidligere hi-fi freak, men var da heldigvis så ung at pengemangel ikke tillot manien å utvikle seg fult. Klarte med litt hjelp fra en annen mani (ting med masse hestekrefter) å "avvenne" meg...

Kjenner at det begynner å klø skikkelig i fingrene nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...